وقوع بیش از ۱۷۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی از وقوع ۱۷۰۴ فقره حریق در بیش از ۱۲ هزار هکتار از منابع طبیعی طی سال گذشته خبر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، سرهنگ علی ملکی آهنگران  در نشست خبری که امروز در سازمان منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: مطالعه و جامع‌نگری، آموزش، ترویج و مشارکت مردمی جلب حمایت حداکثری دستگاه‌های اجرایی (قضایی، نظارتی و اجرایی)، هوشمندسازی فعالیت‌های اجرایی، بازرسی و ارزیابی عملکرد و نظارت و پایش از جمله سیاست‌های اجرایی یگان حفاظت است.
وی درباره طرح‌های اجرایی یگان حفاظت در سال جاری گفت:  صیانت و توسعه جنگل‌های زاگرس، جنوب و مناطق مرکزی، صیانت و توسعه جنگل‌های ارسباران، صیانت و توسعه جنگل‌های شمال، طرح مدیریت پایدار جنگل‌های مانگرو، طرح تامین و تجهیز ناوگان یگان حفاظت طرح‌های اجرایی یگان حفاظت به شمار می‌روند.
سرهنگ آهنگران درباره انواع پرونده قضایی تشکیل شده اظهار کرد: ۳۳ هزار و ۵۳۶  پرونده قضایی تشکیل شده است که در این راستا ۵۸۳۷ نفر از مجرمان، معترضان و زمین خواران دستگیر و ۳۸۳۸  دستگاه خودرو و ۱۳۱۳ دستگاه تجهیزات قطع درخت توقیف شده‌اند همچنین ۲۲ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی خلع ید و به بیت‌المال باز گردانده شده است. در ضمن از تصرف ۸۷۰۲ هکتار از اراضی ملی پیشگیری و رفع تصرف شده است.
وی در ادامه گفت: طی سال گذشته ۱۷۰۴  فقره به مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰  هکتار حریق در عرصه های منابع طبیعی اتفاق افتاده است.
وی گفت: از مجموع ۶۱۲۰ فقره پرونده تخلفاتی تشکیل شده ماده ۴۸( کشفیات قاچاق چوب زغال به محصولات جنگلی) منابع طبیعی کشور تعداد ۴۰۹۶ فقره مربوط به استان‌های شمالی کشور بود که معادل ۶۷ پرونده‌های تخلفاتی است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیز داری کشور در ادامه اظهار کرد: از مجموع ۵۸۳۷ نفر دستگیر شده در حوزه تخلفات مربوط به منابع طبیعی، تعداد ۴۲۱۲ نفر در خصوص ماده ۴۸ دستگیر شده‌اند که معادل ۷۲ درصد دستگیرشدگان می‌شود. در همین راستا  ۳۸۳۸  دستگاه خودرو و ۱۳۱۳ دستگاه  تجهیزات قطع درخت توسط نیروهای یگان حفاظت توقیف شده است.
آهنگران با اشاره به حملات صورت گرفته به یگان حفاظت منابع طبیعی در برخی استان‌ها اظهارکرد: ۲۳ اسفند سال گذشته در ساری- گلوگاه ، حمله انتقام جویانه قاچاقچی چوب به منزل مسکونی مامور یگان محمد قاسمی با تیراندازی به سمت شیشه‌ها صورت گرفت. در پی این حادثه خانواده او دچار آسیب روحی و شیشه‌های منزل مسکونی بر اثر تیراندازی شکسته شدند و متهم متواری و پس از طرح شکایت و اعلام به دادستان متهم شناسایی و در مخفیگاه دستگیر و روانه زندان شد.
وی در ادامه گفت: ۲۵ اسفند سال قبل در استان کهگیلویه و بویراحمد،  قاچاقچیان ۵۰۰ کیلوگرم چوب بلوط جنگلی، ضمن خسارت به خودروی مامور یگان حفاظت با زیر گرفتن فردین مرادی لقب منجر به شکستگی و آسیب شدید دست و پای چپ وی شدند.
آهنگران در پایان گفت: ۲۵ اسفند سال قبل  در استان مازندران یکی از متخلفان تهیه قارچ ترافل ضمن فحاشی، با ماموران درگیر شدند که باعث مصدومیت دو تن از نیروهای حفاظتی شرکتی یعنی سید جواد سجادی و سید مرتضی جعفری از ناحیه پا دست و گردن شدند پس از هماهنگی با عوامل انتظامی و قاضی کشیک متخلفان شناسایی و دستگیر و خودروی آنان به پارکینگ انتظامی منتقل شد.ش
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;