واقعی نبودن قیمت آب گره در مدیریت آب

به گزارش تاسیسات نیوز، حمید چیت چیان در پاسخ به سوالی برنامه مبنی بر علت مصرف بی رویه آب در کشور، گفت: مصرف بی رویه آب در کشور ناشی از مسایل اجرایی نیست بلکه عمدتاً ناشی از واقعی نبودن قیمت آب در کشور است.




وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت نیرو برای تأمین هر مترمکعب آب ۱۰۰۰ تومان هزینه می کند اما تنها ۴۵۰ تومان از این پول را از مشترکین دریافت می کند، مسلماً در چنین وضعیتی نمی توان از مشترک انتظار مصرف درست و استفاده از تکنولوژی های کم مصرف را داشت.




وزیر نیرو تأکید کرد: باید توجه داشت که تأمین منافع ملی در درازمدت بسیار مهمتر از منافع کوتاه مدت مشترکین است و ما نباید با سیاست های نادرست منابع ملی را دستخوش رضایت کوتاه مدت مشترکین کنیم.




وی در پاسخ به علت بالا بودن هدر رفت آب در کشور نسبت به کشورهای اروپایی اظهار داشت: باید توجه داشت که شبکه های آب عمر مشخصی دارند و بازسازی آن ها نیازمند هزینه بالایی است که شرکت های آب و آبفا از پس آن بر نمی آیند.




وی افزود: در حال حاضر تلفات شبکه های آب حدود ۲۴ درصد است که تنها ۱۳ درصد آن هدررفت فنی است و بقیه مربوط به قدیمی بودن کنتورهای آب، انشعاب های غیر مجاز و … برمی گردد.




وی تصریح کرد: کاهش هر یک درصد تلفات آب حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که البته با برنامه ریزی هایی که انجام شده قرار است سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یابد.




چیت چیان در مورد انسداد چاه های غیرمجاز در ۴ سال گذشته اظهار داشت: انسداد چاه های غیرمجاز در ۴ سال گذشته از جمله دستورکارهای وزارت نیرو بوده و در ۴ سال حدود سی و اندی هزار چاه غیر مجاز مسدود شد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;