همکاری ایران و دانمارک در انرژی بادی

به گزارش تاسیسات نیوز، قابلیت های ایران در حوزه برق و باد باعث شده کشورهای بسیاری تمایل داشته باشند در این حوزه با ایران همکاری داشته باشند؛ دانمارک از جمله این کشورهاست که آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های آب و و انرژی تجدیدپذیر بادی اعلام کرد.





ایران از جمله کشورهایی است که از منابع فراوان انرژی برخوردار است. در سال ۱۳۹۱ توان تولیدی برق ایران ۶۸ هزار و ۹۳۲ مگاوات اعلام شد که نسبت به سال گذشته خود ۳ هزار و ۷۲۰ مگاوات افزایش داشته است.





نیروگاه‌های حرارتی با ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات بیشترین سهم را در تولید برق کشور دارند و ۲۰ مگاوات از ظرفیت تولید مربوط به نیروگاه اتمی است. نیروگاه‌های برق‌آبی با ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات توان تولیدی در رتبه سوم هستند. انرژی‌های نو ۲۱۹ مگاوات و نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک ۴۶۶ مگاوات از ظرفیت تولید را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

مجموع انرژی تولیدی نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۴۸ میلیون و ۵۹۵ هزار مگاوات‌ساعت بوده است که برای این میزان تولید ۳۷ میلیارد و ۵۰۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷ میلیارد و ۶۵۹ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون لیتر نفت کوره مصرف شده.





واردات برق از کشورهای همسایه در همین سال ۳ هزار و ۹۱۳ میلیون کیلووات‌ساعت بوده است که نسبت به سال گذشته خود ۷ درصد رشد داشته. صادرات برق ۱۰ هزار و ۹۲۳ میلیون کیلووات‌ساعت و دارای رشد ۲۸ درصدی بوده است.





در پایان سال ۹۱ خورشیدی سرانه توان برق مصرفی ۹۰۶ وات، سرانه تولید انرژی الکتریکی ۳ هزار و ۳۴۵ کیلووات‌ساعت، سرانه مصرف انرژی الکتریکی ۲ هزار و ۵۵۳ کیلووات‌ساعت و میانگین مصرف مشترکان خانگی ۲ هزار و ۶۲۲ کیلووات ساعت اعلام شد.

 

 

 

همچنین ایران عضو مجمع جهانی انرژی بادی است.





ایران مبالغ زیادی را در زمینه انرژی تجدیدپذیر برق بادی، سرمایه‌گذاری کرده است. میزان یارانه‌های تخصیصی در بخش برق فسیلی حدود ۷٫۳ میلیارد یورو است که مانعی جدی بر سر راه توسعه انرژی‌های تجدید پذیر به شمار می‌رود.





علی‌رغم وجود یارانه‌ها، میزان ظرفیت نصب شده برق بادی تا اوایل سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۱۲۸ مگاوات بوده است، که تولید ۳۰۷ گیگاوات ساعت برق را طی دوره ۱۳۷۳-۸۴ را به همراه داشته است. این میزان برق تولیدی سبب صرفه جویی ۴۲۵ هزار بشکه معادل نفت در بخش نیروگاهی ایران شده و در جای خود موجب کاهش یک میلیون تن انواع آلاینده‌های زیست محیطی در فاصله ۱۳۷۳-۱۳۸۴ شده است.





با استفاده از اطلاعات واقعی ماهیانه بادر در استان‌های کشور و با بهره‌گیری ازمعادله چگالی وایبول، پتانسیل قابل استفاده باد در استان‌ها محاسبه شده و در نهایت کل پتانسیل برق بادی به میزان ۳٫۶ گیگاوات تخمین زده شده است.






البته محاسبات دیگر تا حد ۶ گیگاوات ظرفیت را برآورد کرده‌اند. بر اساس سیاست‌های فعلی انرژی کشور، ارزش حال خالص و نرخ بازده داخلی پروژه‌های باد در سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی محاسبه شده است، که تایید کننده این واقعیت است که پروژه‌های برق بادی در این سه استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.





نتایج نشان می‌دهد که با حذف یارانه‌های انرژی پتانسیل فسیلی به همراه یک روش بازار محور، می‌توان ظرفیت انرژی بادی را به ۳٫۶ تا ۶ گیگاوات افزایش داد. این ظرفیت نصب شده می‌تواند سبب صرفه‌جویی حدود ۴۷ تا ۸۴ میلیون بشکه معادل نفت ۱۲۷۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز در بخش نیروگاهی ایران شود.

 

 

 

قابلیت های ایران در حوزه برق و باد باعث شده کشورهای بسیاری تمایل داشته باشند در این حوزه با ایران همکاری داشته باشند. در همین راستا سفیر دانمارک در تهران از آمادگی کشورش برای گسترش همکاری‌ها با ایران در بخش‌های آب و آب وفاضلاب(آبفا) و انرژی تجدیدپذیر بادی خبر داده است.





وزارت نیرو در این رابطه به نقل از دنی عنان، سفیر دانمارک در تهران در دیدار با مشاور و نماینده ویژه وزیر نیرو در جذب سرمایه‌گذاری نوشته است: “هدر رفت آب در مصارف خانگی دانمارک به کمترین میزان خود رسیده است. دانمارک آمادگی همکاری با ایران در بخش‌های آب و آب وفاضلاب(آبفا) و انرژی تجدیدپذیر بادی را دارد.”

 

 

 

در این دیدار مقرر شد پیش نویس پیشنهادی دانمارکی‌ها در سه هفته آینده به وزارت نیرو برای بررسی و اعلام نظر ارسال و جلسات کارشناسی دیگری بین کارشناسان دانمارکی در بخش آب و آبفا با مدیرکل دفتر استاندارد آب و فاضلاب وزارت نیرو برگزار شود.





پیشتر وزیر نیرو از پیشنهاد دانمارکی ها برای ساخت کارخانه تولید توربین بادی و همکاری دوجانبه برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران خبر داده بود. گزارش منتشر شده از تراز بازرگانی ایران در سال 2014 نشان می دهد، دانمارک با رشد 983 درصدی مناسبات خود با ایران از لحاظ وزنی توانست از جایگاه 20 به رتبه 9در فهرست شرکای تجاری ایران ارتقا یابد.

 

 

 

منبع: شبستان

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;