هفته پر افت و خیز فلزات رنگی

به گزارش تاسیسات نیوز ، بازار فلزات پايه طی يک هفته گذشته تحت تاثير عوامل مختلفی ازجمله اخبار مربوط به بازارهای جهانی قرار گرفت كه تاثير زيادی بر ميزان عرضه و تقاضای اين محصولات در بازار داخلی گذاشت، به طوری که در روز جمعه با افت قیمت برخی فلزات پایه از جمله مس رو به رو شدیم.

اعلام گزارش ناامیدکننده وضعیت اشتغال ایالات‌متحده بار دیگر تاثیر منفی خود را بر بازارهای فلزات جهان مشهود ساخت و بازار بی‌رونق داخلی را با نوسان رو به رو کرد. به این ترتیب در پی وضعیت نابسامان پیش‌آمده در بیشتر بازارهای کالایی به تبع گزارش اشتغال ایالات‌متحده، سرمایه‌گذاران باز هم فعالیت‌های خود را به سوی بازار طلا که از آن به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاری نام می‌برند، متمایل کردند.به این ترتیب از آنجا که فلزات رنگی در بازارهای جهانی طی هفته اخیر نوسان‌های زیادی را شاهد بوده‌اند، آگاهان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند، نوسان قيمت‌های جهانی به‌طور حتم تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات در هفته آتی تاثیر خواهد گذاشت، اما نباید فراموش کرد که علاوه‌بر قیمت‌های جهانی، تغییرات نرخ ارز، تغییرات تقاضای داخلی و پارامترهای دیگر نیز بر بهای داخلی این فلزات تاثیرگذار خواهد بود.

   افت و خیز یک خط در میان مس

معاملات مس طی هفته گذشته به دليل نوسان‌های قيمتی پی در پی با ركود مواجه شد و قيمت مشخصی از اين فلز در بازار آزاد داخلی وجود نداشت. به گفته برخی از فعالان بازار این احتمال وجود دارد که مس تا انتهای ماه جاری به زیر 23 هزار تومان نیز برسد. اين در حالی است كه آگاهان اقتصادی پيش‌بينی می‌كنند، با توجه به آمارهای انتشار يافته از موجودی انبار بورس لندن، روند مثبت قيمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد.

  نيكل تغيير مسير داد

افزايش نرخ نيكل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی اين محصول با بی‌رونقی مواجه شود؛ به گفته كارشناسان حوزه فلزات پايه، انتشار گزارش مثبت صندوق بين‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری ميلادی زمينه افزايش قيمت نيكل را فراهم كرده است. هم‌اكنون نيكل در بازارهای داخلی با نرخ 73هزار و 500 تومان در هر كيلو محاسبه می‌شود كه فاصله قيمت قابل توجهی را بين نرخ جهانی و داخلی اين فلز منعكس می‌كند.

  روی همچنان متعادل حرکت می‌کند

روی نیز طی این مدت در ميان فلزات پايه محدوده قيمتی خود را حفظ کرده، به طوری كه تنها تغيير قيمتی كه در مورد اين فلز می‌توان در یک هفته اخیر متصور بود حدود 100 تا 15۰ تومان در هر کیلو است. به ‌این ترتیب نوسانات هفته اخير تنها توانست قيمت اين فلز را ۱۰۰ تومان افزايش دهد و به محدوده قيمتی 7 هزار و 8۰۰ تومان در هر كيلو برساند. البته اين در شرايطی است كه طی 12 ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخيره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن حدود 30 درصد كاهش يافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;