هشدار جدی در خصوص تبعات نادیده گرفتن نقش مجریان ذیصلاح

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، نخستین نشست خبری مهندس حبیب الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.




مهندس حبیب الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این نشست به تشریح عملکرد هیات مدیره دوره هفتم سازمان در سه ماه گذشته پرداخت و گزارشی از عملکرد هیات مدیره از ابتدای دوره هفتم از اواخر آبان ماه تا اسفند ماه ارایه کرد.

 

 

 

وی با یادآوری این‌که هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی مهرماه امسال برگزار شد، تصریح کرد: تعداد هیئت مدیره هر استان به تعداد اعضا دارد در تهران حدود 103 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند و با 25 نفر هیئت مدیره بیشترین اعضای هیئت مدیره ها را داریم.

 

قانون‌گرایی، اخلاق‌مداری، برنامه محوری و شایسته سالاری مبنای مدیریتی دوره هفتم نظام مهندسی

 

مهندس بیطرف با اشاره به اینکه ترکیب هیئت مدیره خوب و منسجم است که نقطه قوتی برای پیشبرد اهداف سازمان به شمار می‌آید، خاطر نشان کرد: اولین کار مدیریت سازمان تدوین راهبردهای اصلی مدیریت بود، با توجه به تجربه‌های گذشته چهار راهبرد مهم قانون‌گرایی، اخلاق‌مداری، برنامه محوری و شایسته سالاری مبنای مدیریتی دوره هفتم نظام مهندسی است.

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با اشاره به این‌که کار دوم پیاده سازی ساختار سازمانی جدید سازمان بوده است، یادآور شد: هیئت مدیره جدید اولین کار را با پیاده سازی این ساختار شروع کرد که مهم‌ترین تغییرات در آن ایجاد معاونت امور دفاتر نمایندگی و معاونت توسعه سرمایه مهندسی در سازمان نظام مهندسی پیش بینی شد.

 

 

 

بیطرف اظهار داشت: اقدام مهم دیگر ساختاری تفکیک دو بخش راهبردی و عملیاتی در سازمان نظام مهندسی استان تهران بوده است. در ساختار جدید این بخش‌ها را به‌عنوان بخش‌های راهبردی سازمان در نظر گرفته شده که کار آن تدوین و نظارت بر ضوابط و مقررات است.

 

 

 

وی اشاره به جایگاه و وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان سازمانی حرفه ای، مردم نهاد، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و مستقل، روند تعیین ارکان سازمان شامل هیات مدیره و اعضای گروه های تخصصی از طریق انتخابات را تشریح کرد.

 

 

 

بیطرف در ادامه به اهم وظایف سازمان اشاره کرد و گفت: صدور کارت عضویت و پروانه صلاحیت، ارتقای دانش فنی و کیفیت کار مهندسان، رشد و اعتلای مهندسی در استان، نظارت بر حسن انجام امور مهندسی، ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری، همکاری با وزارت راه و شهرسازی در تدوین، اجرا و کنترل مقررات ملی و ضوابط شهرسازی و دفاع از حقوق اجتماعی و شخصیت حرفه ای مهندسان از مهمترین وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است.

 

 

صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از مرزها

 

مهندس حبیب‌الله بیطرف ابراز امیدواری کرد که طی یک برنامه ریزی مناسب، امکان ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور‌های عراق، افغانستان و آسیای میانه برای مهندسان ایرانی فراهم شود.

 

 

 

وی افزود: در این کشورها نیاز شدیدی برای خدمات مهندسی وجود دارد و با توجه به سرمایه ارزشمند مهندسان در داخل کشور برنامه‌ریزی‌ها باید به این سمت باشد که به این کشورها صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم که این مساله علاوه بر ایجاد شغل، ارزآوری برای کشور خواهد داشت.




آسیب شناسی خدمات مهندسی در سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه آسیب شناسی خدمات مهندسی در سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا، شناسایی نواقص و مشکلات این سه حوزه و برنامه ریزی برای حل این معضلات را از جمله اقدامات سازمان در حوزه خدمات مهندسی عنوان کرد و گفت: امور نظارت توسط افراد صاحب صلاحیت انجام می شود.





در بخش طراحی نیز وضعیت نسبتاً خوبی حاکم است و کنترل مضاعف نقشه های طراحی شده در سازمان به خوبی انجام می شود. اما در حوزه اجرا مشکلاتی وجود دارد زیرا بخش اندکی از ساخت و سازها در سطح استان توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت و پروانه قانونی انجام می شود و عمده کار ساخت و سازها، توسط بساز و بفروش ها و مالکان شخصی صورت می گیرد.

 

 

 

بیطرف در این خصوص با اشاره به رای دیوان عدالت اداری در تیر ماه سال جاری مبنی بر حذف نام مجری ذیصلاح در پروانه های ساختمانی توسط شهرداری خاطرنشان کرد: این حکم باعث ایجاد مسایل و معضلات متعدد از جمله انعقاد قراردادهای صوری شده است. از این رو برای رفع این چالش مهم و آسیب شناسی فعالیت ساخت و ساز در بخش اجرا، تعامل با دستگاه ها و نهادهای ذیربط را در دستور کار سازمان قرار دادیم.

 

 

 

وی افزود: در این راستا جلسات منظم هفت جانبه با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، شهرداری تهران، کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، معاونت عمرانی استانداری تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و سازمان نظام کاردانی استان تهران برگزار شده است و امیدواریم با جمع بندی نتایج این جلسات از تیر ماه سال آینده، مجدداً درج نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی الزامی شود و به این ترتیب تنها سازنده، مجری یا پیمانکار دارای پروانه صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی مجوز اجرای ساخت و سازها را داشته باشد و جلوی فعالیت اشخاص فاقد صلاحیت گرفته شود.




ساخت و ساز خود را به افراد فاقد صلاحیت نسپارید

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از مردم و مالکان درخواست کرد که در قراردادهای مشارکتی حتما از مجریان ذیصلاح استفاده کنند.

 

 

 

مهندس بیطرف تصریح کرد: متاسفانه گروهی از مالکان در قرار‌داد‌های مشارکتی دقت چندانی صورت نمی‌دهند و هنوز هم با فردی که بنگاه معرفی می‌کند، قرار‌داد ساخت‌وساز می‌بندند و بدین ترتیب ساخت‌وساز خود را به افراد فاقد صلاحیت می‌سپارند.

 

 

 

وی افزود: این اقدام در حالی انجام می‌شود که در استان تهران بیش از 15 هزار فرد حقیقی و بیش از 400 شرکت مجری ذیصلاح وجود دارد که با توجه به صدور کارنامه حرفه‌ای این افراد، توانایی آنها در ساخت‌وساز مورد تایید قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند به آنها مراجعه کنند.




اخلاق حرفه ای و کیفی سازی خدمات

 

حبیب الله بیطرف، اخلاق حرفه ای و کیفی سازی خدمات را شعار اصلی دوره هفتم سازمان ذکر کرد و گفت: در این راستا نظارت بر حسن اجرای خدمات در بازرسی های دوره ای، تقویت بازرسی ها، تدوین پیش نویس برنامه سه ساله و تهیه برنامه یک ساله سازمان، اصلاح آیین نامه اجرایی مقررات ملی ساختمان از جمله مهمترین اقدامات در زمینه کیفی سازی خدمات بوده است.





در حوزه اخلاق حرفه ای نیز تهیه نظام نامه اخلاق حرفه ای و ارسال آن جهت تایید نهایی و برنامه ریزی برای آموزش مهندسان در حوزه اخلاق حرفه ای از اهم برنامه های انجام شده هیات مدیره دوره هفتم است.




وجود 29 دفتر نمایندگی در استان تهران

 

مهندس بیطرف گفت : سازمان نظام مهندسی ساختمان 29 دفتر نمایندگی در سطح استان تهران دارد که فعالیت نظارت و حسن انجام کار را برعهده گرفته است.

 

 

 

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: در سطح استان تهران وضعیت نسبتا قابل قبول است، اما با شرایط مطلوب فاصله داریم. سازمان نظام مهندسی نقشه‌های شهرداری را کنترل می‌کند و در یک فرآیند رفت و برگشتی ایرادات ساختمان برطرف می‌شود.

 

 

 

بیطرف با اشاره به اینکه در استان تهران 42 شهر وجود دارد که به جز شهر تهران سایر شهرهای این استان در خصوص ساخت‌وساز فاصله ای با وضع مطلوب دارند، گفت: سیستم کنترل نقشه در 11 دفتر ارائه شده و هم‌اکنون این دفاتر به اتوماسیون متصل شده‌اند و امیدواریم با این اقدام سایر شهرهای استان تهران هم به استاندارد‌های ساخت‌وساز برسند.

 

 

 

وی اظهار کرد: انجام امور عضویت، صدور و ارتقای پروانه به صورت اتوماسیون، حمایت از مهندسان در امور حقوقی و برنامه ریزی برای فرصت های شغلی مهندسان عضو سازمان در خارج از کشور و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از دیگر اقدامات انجام شده در دوره هفتم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به شمار می رود.

 

 

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه این نشست خبری به سووالات خبرنگاران پیرامون موضوعاتی همچون تعامل سازمان با شهرداری، لزوم اصلاح و بازنگری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، برخورد قانونی با گودبرداری های غیرمجاز، شفافیت سازی در ساخت و ساز، مشکلات ارجاع کار و بیمه خدمات مهندسی پاسخ داد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;