هشدار به ساخت و ساز های غیرقانونی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین گفت: در مورد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، قانون حفظ کاربری را داریم که با وجود قانون نیاز به اخطار قبلی هم وجود ندارد، سال هاست که در منطقه این قانون اجرا می شود و تمام کسانی که برای ساخت و ساز اقدام می کنند از غیرمجاز بودن ساخت و ساز و وجود چنین قانونی مطلع هستند.
به گزارش تاسیسات نیوز، در اواخر هفته گذشته بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، ۳۳ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی منطقه آشنستان، میانبر و شینقر قلع و قمع شد، به دنبال این اقدام تعدادی از صاحبان این ساخت و ساز غیرمجاز با ارسال پیام هایی، مدعی شدند که در هنگام ساخت و ساز  و همچنین پیش از تخریب هیچ اطلاعی به آن ها داده نمی شود تا  شخصا برای تخریب  اقدام کنند و  از هدر رفت سرمایه جلوگیری شود.
همچنین برخی دیگر از افراد نیز مدعی شدند که تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز بصورت یکسان برای همه اجرا نمی شود و در واقع در تخریب ها تبعیض قائل می شوند، بر همین اساس موارد مطرح شده را از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین پیگیری کرد.
سعید صالحی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان قزوین، در رابطه با عدم اطلاع رسانی در حین ساخت و ساز  و یا پیش از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز اظهار کرد: اخطارهای لازم در حین ساخت و ساز داده می شود، در برخی از موارد زمانی که کارشناسان ما در حین گشت در محل حاضر می شوند در محل ساخت و ساز حضور صاحبان زمین حضور ندارند لذا عکس گرفته و الصاق می شود.
وی افزود: تجربه هم ثابت کرده است که با وجود اخطار قبلی هیچ اقدامی برای جمع آوری انجام نمی شود، ما آمادگی داریم در مراجعات بعدی با حضور خبرنگاران  به صاحبان ساخت و سازهای غیرمجاز فرصت یک ماهه جهت جمع آوری بدهیم تا مشاهده شود که هیچ اقدامی برای جمع آوری انجام نمی شود.
وی ادامه داد: در هفته گذشته در موارد تخریبی، معاون دادستان نیز حضور داشت و زمانی که ساخت و سازها در حال شروع، پی کنی و مرحله فنس کشی است به دلیل حضور مقام قضایی و دستور ایشان، نیازی به اخطار قبلی نیست و برای تخریب اقدام می شود.
صالحی خاطرنشان کرد: ما در مورد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز،  قانون حفظ کاربری را نیز داریم که با وجود قانون نیاز به اخطار قبلی هم وجود ندارد، سال هاست که در منطقه این قانون اجرا می شود و تمامی کسانی که برای ساخت و ساز اقدام می کنند از غیرمجاز بودن ساخت و ساز و وجود چنین قانونی مطلع هستند.
وی ادامه داد: در صورتی که اسباب و اثاثیه ای در محل تخریب باشد ملزم به تخلیه آن ها پیش از تخریب هستیم و هیچگونه آسیبی به اسباب و اثاثیه وارد نمی شود.
وی افزود: بر اساس قانون دو نوع تخریب داریم یک نوع تخریب مربوط به تبصر ۲ ماده ۱۰ است که با حضور معاون دادستان موارد در حال ساخت و ساز تخریب می شود، در مواردی هم ساخت و ساز علیرغم اخطارهای قبلی تکمیل شده است در این صورت با مراجعه به دادگاه حکم تخریب گرفته می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در رابطه با عدم تخریب برخی از ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: تعداد موارد ساخت و ساز غیرمجاز بسیار زیاد و  تخریب زمانبر است و قرار است که بعد از این حضور برای تخریب بیشتر شود و برای تخریب تمامی موارد غیر و مجاز اقدام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در برخی از موارد پس از تکمیل ساخت و ساز،  ملک به شخص دیگری با قیمت بالا فروخته می شود و به دلیل عدم اطلاع از غیرقانونی بودن ساخت و ساز و وجود پرونده در دادگاه، شخص خریدار در برابر اقدام قانونی مقاومت می کند و اجرا شدن حکم طولانی می شود.
وی افزود: ما از ابتدای سال تاکنون در حدود ۱۹۷ مورد، تخریب تبصره ۲ داشته ایم که تمامی این تخریب ها با حضور معاون و یا نماینده دادستان انجام شده است، در اقدام به تخریب هایی که در این هفته انجام می شود به همه صاحبان ساخت و ساز غیرمجاز اخطار داده و تعهد گرفته می شود تا شخصا برای تخریب اقدام کنند، چرا که به هیچ وجه خسارت وارد شدن به سرمایه مردم خوشایند نیست.
صالحی با اشاره به فروش زمین های کشاورزی عنوان کرد: زمین کشاورزی که در حدود ۱۰هکتار مساحت داشته است با قطعه بندی های ۵۰۰ متر مربعی هر قطعه به قیمت ۳۰۰ میلیون فروخته شده است در حالی که قیمت کل زمین کشاورزی ۱۰هزار متر مربعی ۵۰ میلیون بوده است.
وی ادامه داد: از شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج و قزوین برای خرید قطعه های زمین کشاورزی به منظور ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام می شود، در صورت عدم مداخله در یکسال آینده هیچ زمین کشاورزی در منطقه باقی نخواهد ماند.
منبع فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;