برق آبی ها خاموشی‌های ۹۸ را کاهش دادند

برای تابستان امسال که ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برق پیش‌بینی می‌شد، کم‌تر کسی گمان می‌کرد بار تامین برق کشور را نیروگاه‌های برق آبی‌ به دوش بکشند و از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده جلوگیری کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، از مردادماه سال گذشته که برنامه‌ریزی‌ها برای تامین برق تابستان سال ۱۳۹۸ آغاز شد، اساس بر این گذاشته شد که شرایط آبی سال ۱۳۹۸-۱۳۹۷ همچون سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶ باشد؛ یعنی حدود ۴۰۰۰ مگاوات کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی در تابستان ۱۳۹۸ داشته باشیم.در واقع سال گذشته حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید برای تابستان ۹۸ پیش‌بینی شده بود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مقرر شده بود تا ۵۰۰۰ مگاوات از این کمبود با افزایش واحدهای تولیدی و به مدار آمدن نیروگاه‌های جدید و ۳۰۰۰ مگاوات باقی‌مانده نیز با اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف در سراسر کشور عملیاتی شود تا پیک تابستان ۹۸  با خاموشی صفر به پایان برسد.
بنابراین برای تابستان ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید پیش‌بینی شده بود و از سوی دیگر هدف‌گذاری شده بود که ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که تنها حدود ۳۸۰۰ مگاوات وارد مدار شد.
اما آنچه که از وقوع دوباره خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان سال جاری جلوگیری کرد، بارش‌های ابتدای سال بود که موجب شد حدود ۴۰۰۰ مگاوات کمبود ناشی از کم‌بارشی و در نتیجه کمبود تولید برق در سدهای مخزنی که عمدتاً در خوزستان قرار دارند، برطرف شود. امسال برای اولین بار بیش از ۴۰ تالاب عمده کشور حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری و مخازن آب شرب کشور به شکل بی‌سابقه‌ای از منابع آب شیرین برخوردار شد؛ زیر سایه همین اتفاق دولت توانست طرح‌های آبی را سرعت دهد.
 بارش‌ها نه تنها به نیروگاه‌های برق آبی جان بخشیدند بلکه در یک سال گذشته ۱۱ سد بزرگ کشور به بهره‌برداری رسید، بیش از یک میلیون مشترک آب شهری در این بازه زمانی اضافه شد و شش تصفیه‌خانه بزرگ آب و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری شد.
چرا خاموشی‌ها ۹۸ درصد کاهش یافت؟
به طور کلی میزان خاموشی‌های ناشی از حوادث در تابستان امسال ۶۰ درصد نسبت به سال قبل کم‌تر بوده است. ۹۸ درصد کل خاموشی‌های امسال نیز نسبت به سال گذشته که عمدتا خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده بوده است، کاهش یافته است. کاهش خاموشی‌ها ناشی از افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در سال جاری بود، زیرا نیروگاه‌های برق آبی برای تامین برق پایه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و انرژی پیک را تامین می‌کنند.
ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی حدود ۱۲ هزار مگاوات است. این نیروگاه‌ها امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل تولید دارند، زیرا ممکن است همه سدها پر نباشند و شرایط برای تولید برق مناسب نباشد.
نیروگاه‌های برق آبی به لطف بارش‌های ابتدای سال ۴۵۰۰ مگاوات تولید بیشتری نسبت به سال قبل داشته‌اند و در نیروگاه‌های حرارتی ۳۳۰۰ مگاوات به ظرفیت جدید افزوده شده و یا این‌که توان قابل تولید واحدهای نیروگاهی موجود افزوده شده است. به عبارت دیگر کشور ۷۰۰۰ مگاوات نسبت به سال قبل توان تولید برق بیش‌تری داشت.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;