نگاهی تازه به روز دانشجو

مهندس روح اله واصف

 

امام صادق علیه السلام فرمود: مردم سه دسته ‏اند: دانشمند و دانشجو و خاشاک روى آب

 همکاران عزیزم سلام و خداقوت

امروز، روز خاطره انگیز دانشجو است.

این روز از چند دیدگاه جالب و هیجان انگیز است:

اول آن که روز دانشجو روز اعتراض است.روز طغیان برعلیه زشتی ها و پلشتی ها. و این اعتراض در ذات دانشجو نهفته است. زیرا دانشجو پاک است و بی آلایش. هنوز با قدرت در نیامیخته است.پول را نچشیده و خدارا به خاطر خدا می‌خواهد. پس به دام زرو زورو تزویر نمی‌افتد و چنین موجود سپیدی، بیناتر است به زشتی ها. که شهادت سه آتش اهورایی در دانشگاه در دوران رژیم پهلوی خود مبنای چنین نامگذاری است. همین خامی و سپیدی حمله به لانه جاسوسی را رقم زد. دانشجو با سیاست کاری ندارد. او چنان پاک است که کوچکترین زشتی، آزارش می‌دهد و روحش را می‌خراشد.

دوم اینکه روز دانشجو روز دانش جویان است. روز کسانی که پیامیر اسلام فرمود: اگر به جستجوی دانش به ثریا بروید مردانی از ایران آنجا نشسته اند. کسانی که از گهواره تا گور می‌جویند. لذت فراگرفتن را به هرلذتی ترجیح می‌دهند. پیاده از بلخ تا بخارا می‌رفته‌اند تا دانش بجویند. روز دانشجو، روز چنین بزرگانی است. سن و سال مهم نیست. شاه کلید آنان این است: این نکته را بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانم و بمیرم. آنان فارغ از زمان و زمینند. چراغی روشن را دارند و با آن نور را می‌جویند. منبع اصلی نور را. آن ذات نورانی که نور می‌آفریند. نورها به سوی او می‌روند و از او انشعاب می‌گیرند.

سوم روز دانشجو روز خاطرات غبارگرفته ماست. شب های بیداری، حس بزرگ شدن، ترس از آینده و هراسان به دنبال نمره بودن. پاس شدن، مشروط نشدن، میان ترم و پایان ترم. ساعت ها در کلاس نقشه کشی نقشه کشیدن، سوالات سخت مکانیک سیالات را حل کردن و در کتابخانه در جستجوی کتاب بودن. بی پولی، سختی و شیرینی مهندس شدن. مهم شدن و با اهمیت شدن. روز دانشجو روز یادش بخیر هاست!

روز دانشجویتان مبارک. بیایید هیچگاه خاشاک روی آب نباشیم.
تابعد!




ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;