نگاهی به بازار / نرخ لوله کشی ساختمان ۱۴۰۲

به گزارش تاسیسات نیوز، نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان هر سال توسط اتحادیه شهرهای مختلف منتشر می‌شود. این نرخ‌ها معمولاً در بازار رسمی اعمال نمی‌شوند و تنها به عنوان معیاری برای تخمین قیمت‌ها و توافق بین کارفرما و مجری لوله‌کشی و تاسیسات به‌کار می‌روند. برای محاسبه قیمت لوله‌کشی ساختمان، دو روش متداول وجود دارد. نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان ۱۴۰۲ هنوز به طور دقیق منتشر نشده است و بنابراین دستمزدها با افزایش کمی براساس نرخ اتحادیه لوله‌کشی سال ۱۴۰۱ محاسبه و توافق می‌شوند.
در روش اول (نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان ۱۴۰۲)، مجری با ارائه قیمت متری یا چکی و کنتراتی و ذکر جزئیات مانند نصب لوازم و شیرآلات با کارفرما توافق می‌کند. در روش دیگر، کمتر معمول است که هزینه لوله‌کشی با اتصالات و لوازم بین طرفین توافق شود. این شیوه معمولاً در تعیین قیمت لوله‌کشی گاز ساختمان‌های جدید متداول است، اما به دلیل نوسانات قیمت اجناس و نامشخص بودن تعداد و نوع اتصالات مصرف شده، معمولاً نمی‌توان قیمت دقیقی برای این نوع لوله‌کشی در نظر گرفت. با این وجود، برخی کارفرمایان به دلیل عدم آشنایی با خرید لوله و اتصالات یا مشغله‌های کاری، تهیه اجناس و لوازم لوله‌کشی و تاسیسات را به مجری لوله‌کشی و تاسیسات واگذار می‌کنند. در این شیوه نیز، قبل از خرید، مجری باید حدود هزینه را به کارفرما اعلام کند یا با یک تخمین دقیق‌تر، هزینه کلی اجرا و خرید را مشخص کند.
در استعلام قیمت های مختلف از مجریان متفاوت, انواع لوله کشی اعم از لوله کشی پنج لایه , لوله کشی تک لایه, لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا و پوش فیت بسته به نوع متریال و مدل اجرایی, احتمالا نرخ های متفاوتی از سوی کارفرمایان سطوح مختلف مشاهده خواهید کرد. مطمینا اجاری کار درجه ۱ و ارایه کار لوکس در شمال شهر تهران, با نرخ دستمزد در حاشیه شهر تهران متفاوت است.
  جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی
در روش دوم (نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان ۱۴۰۲)، برای بدست آوردن قیمت دقیق هزینه و مخارج لوله‌کشی ساختمان، باید با استعلام قیمت لوله و لوازم لوله‌کشی و با استفاده از یک صورت حدودی و دستمزد لوله‌کشی به مبلغ نهایی برسید. به دلیل تورم و افزایش سالانه دستمزدها، قراردادهای لوله‌کشی معمولاً بر مبنای اجرت و دستمزد لوله‌کشی محاسبه می‌شوند و همین قیمت‌ها نیز به دلیل تغییرات سالیانه در دستمزد‌ها تغییر می‌کند.
در ادامه، لیست دستمزد و هزینه‌های خرید تقریبی برای نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان ۱۴۰۲ در بخش‌ها و متراژهای مختلف آورده شده است. لازم به ذکر است که قیمت‌ها بسته به شرایط اجرا و نوسانات بازار ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر باشند.
۱- اجرت لوله‌کشی آب سرد و گرم روکار واحد ۵۰ متری بین ۳٫۵ تا ۴٫۵ میلیون تومان.
۲- دستمزد لوله‌کشی آب سرد و گرم روکار واحد ۱۰۰ متری بین ۵ تا ۷ میلیون تومان.
۳- هزینه لوله‌کشی فاضلاب واحد ۱۰۰ متری در حال ساخت بین ۶ تا ۸ میلیون تومان.
۴- اجرت لوله‌کشی پکیج آب سرد و گرم و رادیاتور واحد ۶۰ متری بین ۸ تا ۹ میلیون تومان.
۵- دستمزد لوله‌کشی آب، پکیج و فاضلاب ساختمان در حال ساخت واحد ۸۰ متری حدود هر واحد ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان می‌باشد. این ارقام شامل اجرای لوله‌کشی و نصب شیرآلات، رادیاتور و تجهیزات تاسیساتی دیگر می‌شود.
لوله کشی ساختمان متری چند است؟
متراژ لوله کشی ساختمان به شرایط مختلف مانند نوع پروژه، نوع لوله‌ها، تعداد اتصالات، نوع تاسیسات، منطقه جغرافیایی و شرایط محیطی بستگی دارد. از این رو، متراژ لوله کشی ساختمان باید توسط مجری پروژه و کارفرما مشخص شود و از متغیرهای مختلف و شرایط پروژه بسته به توافقات میان طرفین و شرایط واقعی است.
هزینه لوله کشی گاز هم معمولا به صورت واحدی توافق شده و بسته به قیمت لوله گاز با اجناس یا بدون آن اجرا میشود. اما در حال حاضر هر واحد لوله کشی گاز زیر ۱۰۰ تقریبا بین ۵ تا ۷ میلیون تومان اجرت و حدود ۵ میلیون تومان هزینه خرید لوله اتصالات میشود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;