نکات ساده برای جلوگیری از مرگ خاموش

مرگ خاموش با علائمی همچون سردرد، باریک بینی، قرمزی لب و ناخن همراه است که از روی ناآگاهی و یا استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ناشی می‌شود.
مسمومیت و خفگی بر اثر منتشرشدن گاز مونوکسید کربن که از سوختن ناقص در وسایل گرمایشی ناشی می‌شود، رخ می‌دهد و چون این گاز بی رنگ، بی بو و غیرمحرک است به سادگی موجب مسمومیت و در نتیجه منجر به مرگ خواهد شد.
استفاده از وسایل گازسوز استاندارد، سلامتی مصرف‌کنندگان را به همراه دارد، توجه به نشان استاندارد بر محصول، استفاده نکردن از لوله‌های آکاردئونی برای دودکش، بسته بودن دریچه کولر در زمستان، استفاده نکردن از بخاری در حمام و بازرسی دوره‌ای خروجی دودکش‌ها نکات ساده و مهمی است که رعایت آن‌ها موجب گذراندن زمستان و سرمایی ایمن برای مصرف کنندگان خواهد بود.
در واقع، ناآگاهی و بی اطلاعی از نحوه صحیح استفاده از وسایل گازسوز حادثه آفرین است. بخاری‌های نفت سوز و گازسوز همگی دارای پروانه و مشمول استاندارد اجباری هستند چرا که تنها در صورت اخذ مجوز استاندارد اجازه تولید و عرضه را دارند.
به هیچ عنوان نباید از وسایل گرمایشی فاقد نشان استاندارد استفاده کرد. گاه لوله‌های بخاری به هنگام نصب به خوبی وصل نمی‌شوند که براثر وزش باد، گاز در داخل خانه متصاعد می‌شود و منجر به مرگ و مسمومیت می‌شود.
وزن، نوع قطعه و ورق وسایل گازسوز براساس الزام‌ها و استاندارد تولید می‌شود و باید قبل از استفاده از سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری‌های گازی همچون ترموکوپل، سنسور حرارتی، گاونر و غیره اطمینان حاصل شود.
با وجود اینکه اقدام‌ها و تبلیغات بسیاری در زمینه مصرف بهینه گاز طبیعی صورت گرفته اما براساس اطلاعات به دست آمده اکثر خفگی ها و مسمومیت‌ها با آغاز فصل سرما و به دنبال راه‌اندازی وسایل گازسوز اتفاق می‌افتد که عمده دلیل آن به دلیل مسدود بودن مسیر خروجی گاز است.
گاه مسیر خروجی وسایل گرمایشی گازسوز از طریق عواملی همچون آشیانه پرنده، گرد و خاک و یا نخاله ساختمانی مسدود می‌شود که به هنگام راه اندازی شاهد خودداری برخی افراد از سرکشی و بررسی این مسیر هستیم.
استفاده بخاری بدون دودکش در مسیرهای بسته خطرآفرین است و باید رسانه‌ها و صدا و سیما برنامه‌ای منسجم برای اطلاع رسانی ارائه دهند تا مصرف کنندگان بدانند در صورت استفاده نکردن صحیح ممکن است این نعمت به یک بلای خانمان سوز تبدیل می‌شود.



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;