نکات ایمنی در هنگام زلزله

به گزارش تاسیسات نیوز، چنانچه در آپارتمان زندگی می‌کنید به‌طرف درهای خروجی، پله ها و آسانسور ندوید و در محل های نسبتا امن ساختمان مانند زیر میز ها، تخت خواب‌های محکم،خروجی‌های طاقی مانند چارچوب درها، مکان‌های با سقف‌های کوچک و راهروهای باریک و یا زیر پله‌ها پناه بگیرید.

 

به خاطر داشته باشید که در زمان وقوع زلزله های شدید، جابجایی از مکانی به مکان دیگر بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است و شما فرصت کافی برای این حرکت را نخواهید داشت.

 

*** سعی کنید سر خود را با استفاده از کت، بالش، پتو، کتاب ضخیم و یا با قرار دادن آرنج‌ها در طرفین سر و روی گوش‌ها و پوشاندن پشت گردن با کف دست‌ها، از صدمات احتمالی حفظ کنید.

 

*** چنانچه در آشپزخانه یا موتورخانه شوفاژ هستید، فورا خارج شوید.

 

*** از پنجره‌ها، درهای شیشه ای، آیینه‌ها، قفسه‌های بلند و کتابخانه سریعا دور شوید.

 

*** چنانچه در زمان وقوع زلزله در آسانسور هستید، فورا تمام دکمه‌های آسانسور را فشار دهید و در اولین توقف از آن خارج شوید.

 

*** چنانچه در پلکان هستید روی پله‌ها به طرف دیوار (نه به طرف نرده‌ها) نشسته و با آرنج و کف دست سر و صورت خود را بپوشانید/ چنانچه در پارکینگ هستید سریعا خارج شوید. وجود مواد سوختی اضافی، روغن موتور و گریس خطرآفرین هستند/ تا پایان لرزش در همان وضعیت بمانید سپس با در نظر گرفتن مسیر مناسب خروج و خطرات احتمالی در آن مسیر، ساختمان را ترک کنید.

 

***در هنگام زلزله چنانچه خارج از خانه هستید:


در کوچه‌ها و خیابان‌ها تجمع نکنید و راه عبور وسایل نقلیه امدادرسان را باز نگه دارید/ از نزدیک شدن به ساختمان‌های تخریب شده و ساختمان‌های بلند اجتناب کنید و از کوچه‌های تنگ و باریک عبور نکنید/ از دست زدن به سیم و کابل‌های برق و تیر آهن و قطعات فلزی خودداری کنید.

 

*** از ایستادن در کنار رودخانه ها،لبه صخره ها،روی ساختمانهای آسیب دیده ، خرابه ها وپل های رو گذر و عابر پیاده خودداری کنید/ از راه رفتن و ایستادن در زیر سیمهای برق و نیز مجاور تیر و دکل برق اجتناب کنید/ از روی آوار عبور نکنید و از جابجا کردن هر گونه مصالح ساختمانی خودداری کنید.(چون ممکن است موجب ریزش دوباره ساختمان شود.)

 

***اگر در حیاط خانه هستید همانجا بمانید/ از ساختمان‌ها و دیوارها دور شوید و مواظب سقوط اجزای آن باشید/ اگر در خیابان هستید از ساختمان‌ها و پیاده‌روها و همچنین از تیرها و سیم‌های برق فاصله بگیرید/ اما اگر در اتومبیل هستید، در کنار خیابان به دور از تیرها و سیمهای برق ، ساختمانها و پل های سواره رو و پیاده توقف کنید و همانجا بمانید تا زلزله تمام شود.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;