نکاتی فنی برای تکنسین‌های آسانسور

تاسیسات نیوز: فصل ۳۰ از کد بین‌المللی ساختمان (IBC)به آسانسور و سیستم‌های انتقال اختصاص یافته است. این فصل در مورد طراحی، ساخت، نصب، تغییر یا تعمیر آسانسور و سیستم‌های انتقال و قطعات آن‌ها بحث می‌کند. در این شماره بخش‌هایی از این فصل که به تأسیسات آسانسور‌ها می‌پردازد، ارایه می‌کنیم
به جز مواردی که در این کد آمده، طرحی، ساخت، نصب، تغییر، بازسازی و نگهداری آسانسور‌ها و سیستم‌های انتقالی و قطعات آن‌ها باید مطابق با ASME A۱۷. ۱/CSA B۴۴، ASME A۱۷. ۷/CSA B۴۴. ۷، AASME A۹۰. ۱، ASME B۲۰. ۱، ANSI MH۲۹. ۱، ALI ALCTV و ASCE ۲۴ باشد.
بخش ۳۰۰۵ (اتاق‌های ماشین)
۳۰۰۵. ۱. دسترسی
یک وسیله تأییدشده دسترسی باید برای اتاق‌های ماشین آسانسور، اتاق‌های کنترل، فضا‌های کنترلی و فضای ماشین آلات در نظر گرفته شود.
۳۰۰۵. ۲. تهویه
اتاق‌های ماشین آسانسور، فضا‌های ماشین آلات که شامل موتور محرکه و اتاق‌های کنترل یا فضا‌هایی می‌شود که کنترلر حرکت برای عملیات آسانسور دارد، به منظور محافظت در برابر گرم شدن زیاد تجهیزات برقی باید مجهز به یک سیستم تهویه مطبوع یا تهویه مستقل باشند. سیستم باید بتواند دما را در محدوده تعیین شده برای تجهیزات آسانسور حفظ کند.
۳۰۰۵. ۳. فشار
اتاق ماشین آسانسور، اتاق‌های کنترل یا فضای کنترلی با بازشو‌هایی به یک چاه آسانسور تحت فشار باید با فعال شدن یک دتکتور دود یا گرما که در اتاق ماشین یا اتاق کنترل آسانسور نصب شده، تحت فشار قرار گیرد.
۳۰۰۵. ۴. اتاق‌های ماشین، اتاق‌های کنترل، فضا‌های ماشین آلات و فضا‌های کنترل
اتاق‌های ماشین، اتاق‌های کنترل، فضا‌های ماشین آلات و فضا‌های کنترلی که بیرون از چاه آسانسور هستند اما به آن بازشو دارند باید با موانع حریق ساخته شده طبق بند ۷۰۷ یا با مجموعه‌های افقی ساخته شده طبق بند ۷۱۱ یا هر دو محصور شده باشند. رده‌بندی مقاومت در برابر حریق نباید کمتر از رده لازم چاه آسانسور باشد. بازشو‌ها در موانع حریق باید با مجموعه‌هایی محافظت شوند که حداقل رده لازم برای درب‌های چاه آسانسور را دارند.
بخش ۳۰۰۷
اسانسور دسترسی خدمات حریق
۳۰۰۷. ۱. موارد کلی
جایی که به موجب بند ۴۰۳. ۶. ۱ الزامی است، هر طبقه ساختمان باید آسانسور‌های دسترسی خدمات حریق مطابق با بند ۳۰۰۷. ۱ تا ۳۰۰۷. ۹ داشته باشد. به جز آنچه در این بخش اصلاح شده، آسانسور‌های دسترسی خدمات حریق باید طبق این فصل و ASME A۱۷. ۱/CSA B۴۴ نصب شود.
۳۰۰۷. ۲. سیستم اسپرینکلر خودکار
ساختمان باید مجهز به یک سیستم اسپرینکلر خودکار طبق بند ۹۰۳. ۳. ۱. ۱ باشد؛ مگر اینکه چیزی غیر از این توسط بند ۹۰۳. ۱. ۱. ۱ مجاز باشد.
۳۰۰۷. ۲. ۱. محل‌های ممنوع
اسپرینکلر‌های خودکار نباید در اتاق‌های ماشین، فضای ماشین آلان آسانسور، اتاق‌های کنترل و چاه آسانسور آسانسور‌های دسترسی حریق نصب شوند.
۳۰۰۷. ۲. ۲. کنترل سیستم اسپرینکلر
سیستم اسپرینکلر باید یک یک کلید ناظر ولو کنترل اسپرینکلر و وسیله آغازگر جریان اب برای هر طبقه داشته باشدکه توسط سیستم هشدار حریق ساختمان کنترل می‌شود.
۳۰۰۷. ۳. حفاظت آب
یک روش تأییدشده برای جلوگیری از نفوذ آب ناشی از سیستم اسپرینکلر به محوطه چاه آسانسور بیرون از لابی آسانسور دسترسی خدمات حریق باید در نظر گرفته شود.
۳۰۰۷. ۴ نوار قطع
وسیله قطع آسانسور طبق بند ۳۰۰۵. ۵ نباید روی سیستم‌های آسانسور مورد استفاده برای آسانسور‌های دسترسی خدمات نصب شود.
۳۰۰۷. ۵. محوطه‌های چاه آسانسور
چاه آسانسور دسترسی حریق باید در محوطه شفت مطابق بند ۷۱۳ باشد.
۳۰۰۷. ۵. ۱. یکپارچگی سازه محوطه‌های چاه آسانسور
محوطه چاه آسانسور دسترسی خدمات حریق باید مطابق با بند‌های ۴۰۳. ۲. ۳. ۱ تا ۴۰۰۳. ۲. ۳. ۴ باشد.
۳۰۰۷. ۵. ۲. روشنایی چاه آسانسور
وقتی عملیات اضطراری آتش نشان‌ها فعال است، ارتفاع کلی چاه آسانسور از بالای ماشین هر آسانسور دسترسی خدمات حریق باید حداقل ۱ فوت کندل روشنایی داشته باشد.
۳۰۰۷. ۶. لابی آسانسور دسترسی خدمات حریق
اسانسور دسترسی خدمات حریق باید به لابی آسانسور دسترسی خدمات حریق بسته طیق بند‌های ۳۰۰۷. ۶. ۱ تا ۳۰۰۷. ۶. ۵ باز باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;