نوشدارو رسید سهراب نمیر!

خبر امضاء قرارداد ساخت نیروگاه بین وزارت نیرو و وزارت صمت در حالی به گوش رسید که، پیش از آن تبعات تغییرات اقلیمی خیلی زودتر پای خود را بر شریان انتقال برق به واحدهای خانگی و صنعتی و کشاورزی فشرده و خُلق همه را تنگ کرده بود!
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: خاموشی ها پیاپی برق طی روز در حالی که موج پنجم کرونا نیز نامردانه همه شهرهای کشورمان را به خون می کشاند و قرمز می کند، همه را سرگردان و متحیر از اینهمه بی مدیریتی و بی مسئولیتی کرده است.
خبر شنیدن نیتِ انعقاد تفاهم نامه میان وزارت صنایع و وزارت نیرو برای ساختِ نیروگاه، از آن خبرهایی است که معلوم نیست چه موقع به بار می نشیند، اما مردم مانند مغروقی که حتی به پرکاهی در اقیانوس نیز به امید نجات چنگ می زند، با شنیدنِ این خبر خوشحال شدند که شاید سالهای آینده با پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر وضعیت بدتر خشکسالی، دیگر آب و برق داشته باشند!
نبودِ برق و خاموشی های گسترده در کشور در حالی صورت می گیرد که کبیری عضو سندیکای برق کشور، از عدم موافقت مسئولان وزارت نیرو برای جلسه و گفت و گو جهت توسعه بخشِ تجدیدپذیرها گلایه مند است و بر این باور هست که بخش خصوصی با اتکاء بر منابع خوبِ باد و خورشید در کشور می تواند با استفاده از تجهیزات و سامانه های خورشیدی در پشت بام ها بر معضل نبود برق غلبه کند.
وی از کوبیدن سه ساله بر درب وزارت نیرو برای صدور مجوز! برای گفت و گوی گروهی از فعالان بخش خصوصی و علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه می گوید که هنوز حاصل نشده است، این در حالی است که دولتمردان شاکی از نبودِ سرمایه گذار برای اجرای پروژه های آماده اجرا و به تعویق افتاده هستند.
زرندی، معاون طرح و برنامه وزیر صمت در حاشیه خبر ساختِ نیروگاه می گوید؛”  اگرچه وزارت صمت وظیفه‌ای در احداث نیروگاه ندارد اما متقاعد کردن واحدهای صنعتی و معدنی برای سرمایه گذاری در این بخش وظیفه وزارت صمت بود که انجام گردید و طرح‌ها مشخص شد. از اهداف این طرح تأمین برق مطمئن، مستمر و پایدار صنایع انرژی‌بر و شهرک‌های صنعتی و افزایش بهره‌وری و کاهش شدت انرژی در بخش صنعت و معدن، با توجه به آمادگی بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه است.”
تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به خاموشی ها و تعیین سه وزیر نیرو ، وزیر صمت و وزیر کشور برای این امر و پیش از این تعیین کارگروه ها و قرارگاه های مختلف برای رسیدگی به مشکلات مختلف چون قرارگاه توزیع مرغ! و قرارگاه اقلام ضروری و … این گمان را ایجاد می کند که به راستی هر «وزارتخانه» برای حل مشکلات حیطه خود کافی نیست؟ یا شاید یک «دولت» برای گرداندن چرخِ اقتصاد کشور کفایت نمی کند؟!
درخواست خرید برق به قیمتِ واقعی از تولیدکنندگان، توسعه تجدیدپذیرها، کاهش نیروگاه های آبی و حرارتی، از جمله راهکارهایی به شمار می آید که به نظر می رسد می تواند ایران را تا عملیاتی شدن ساختِ سدهای وعده شده تا حدودی نجات دهد.
در هر حال امید است؛ یکدست شدن قوای سه گانه با آغاز به کار دولتِ آینده حرکت رشدِ اقتصادی کشور را هماهنگ تر کند تا «ایران» به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان دست یابد و بتواند «اهدافی ملموستر» را در آغوش کشد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;