نماینده مجلس: رونق ساخت و ساز، اتفاق خوب ۱۴۰۰

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:دبیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی : رونق ساخت و ساز مسکن، یکی از اتفات خوب ۱۴۰۰ است که عاملی برای تحرک در جذب سرمایه‌ها خواهد بود.
اقبال شاکری دبیر کمسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار تاسیسات نیوز، در باره بازار مسکن و شرایط در این زمینه در سال جاری گفت :
کاری که در داخل کشور می‌توان انجام داد، رفع موانع کسب وکار است همان طور که مقام معظم رهبری نیز «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» را راهکار توسعه اقتصادی دانستند، باید به جستجوی موانع موجود در بخشِ ساخت و ساز باشیم تا این مشکلات از بین برود.
وی در باره افزایش سرمایه گذاری های مردم در بازار مسکن در کشورهای دیگر با وجود قرار داشتن در شرایط کرونایی گفت:
سرمایه‌هایی که صرف خرید ملک در ترکیه،دبی، گرجستان و کشورهای اطراف می‌شود و این امر موجب از دست رفتن سرمایه‌های بسیاری از افراد می‌شود .
شاکری همچنین، در باره دلیل عدم تمایل افراد به سرمایه‌گذاری ساخت وساز در داخل کشورگفت:
به طور کلی اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید؛ “سرمایه ﻓﺮّار است و دائم به سمتی حرکت می‌کند که بیشترین بازده را داشته باشد” و حتی بدون در نظر گرفتن بازده، پُزِ اجتماعی هم باعث انجام برخی سرمایه گذاری‌ها توسط افراد می‌شود.
راهکارممانعت از  فرار سرمایه ها به سمت بازار ملک خارج از کشور
شاکری در ادامه به برگزاری جلساتی با برخی از مسئولان اجرایی کشور مانند؛ وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و دستگاه‌های مرتبط جهتِ رفع این مشکل اشاره و خاطرنشان کرد:
به نظر می‌رسد که برای به کار گیری نقدینگی کشور که همان سرمایه بخش خصوصی و مردم در حوزه ساخت و سازاست، دست اندازهای سنگینی داریم؛ یعنی آن قدر پروسه زمانی طولانی است و نیاز به مجوزهای گوناگون وجود دارد که فرد با وجود علاقه‌مندی خسته می‌شود و عطای انجام کار را به لقای آن می بخشد و این مشکل اساسی در این حوزه محسوب می شود که نیاز به ایجاد تسهیلات و مانع زدایی های بیشتر است.
عضو کمیسیون عمران تصریح کرد:
بنابراین نیاز به قانون زدایی و تمرکزگرایی داریم تا به تسهیل‌گری برسیم. برای مثال در بافت فرسوده یک تجربه‌ای داریم که مردم به درستی نمی دانند که چه کارهایی باید انجام دهند و نیاز به یک راهنمایی،دریافت اطلاعات و ورود به موضوع مورد نظر دارند تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند و این امر یکی از وظایف سازمان فنی و اقتصادی است تا بداند که چگونه برای فرار سرمایه‌ها از کشور کاری انجام دهد.
شاکری وجود دو دیدگاه ذهنی در در دستگاه‌های اجرایی، برای عملیاتی کردن کردن پروژه ها را معضل اصلی درطرح های عمرانی دانست و اظهار داشت :
نگاه مشکوک به پروژه های عمرانی به دور از انجام ضوابط و نگاه بالا به پایین مسئولان ذیربط به سرمایه گذاران از جمله موانعی هستند که از جمله نقاط ضعف در دستگاه های دولتی به شمار می آیند و این امر باعث می شود که سرمایه گذاران در تمامِ بخش های انگیزه ای برای فعالیت در داخل کشور نیابند.
وی هم چنین با کمبود سامانه‌های قوی که بتوانند، پروژه های عمرانی را تسریع و تسهیل کنند را از جمله دیگر موانع موجود دانست که مانع از خوابِ سرمایه شود و به انصراف نهایی سرمایه گذاران منتهی نشود.
این نماینده مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد؛ قانون زدایی دست و پاگیر و تسهیل گری در کلیه وزارتخانه ها بتواند بستر مناسب برای توسعه فعالیت های اقتصادی در کشور را فراهم کند و مدیریت مطلوبی برای هدایت سرمایه های سرگردان در کشور را فراهم سازد.
به گفته شاکری، رونق ساخت و ساز مسکن، یکی از اتفات خوب ۱۴۰۰ است که عاملی برای تحرک در جذب سرمایه‌ها خواهد بود.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;