نقص فنی دودکش‌ها و بازگشت مرگ و میر زمستانی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان با بیان اینکه نقص فنی دودکش‌ها عامل اساسی مسمومیت‌ها و مرگ و میرهای ناشی از گاز مونوکسید کربن است، گفت: وسایل گرمایشی و حرارتی باید به شکل سالیانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی، سرویس و نظافت قرار گیرند.
به گزارش تاسیسات نیوز، روح الله فدایی  اظهار کرد: گاز Co یا همان مونو کسید کربن گازی بی‌رنگ و بو و بسیار سمی است که از نظر ظاهری قابل مشاهده نیست، در اثر سوخت ناقص مواد سوختنی و عموماً در فضای بسته و فاقد اکسیژن تولید می‌شود و حتی مقادیر بسیار پایین آن هم برای انسان خطرناک است.
وی افزود: نشانه‌های مسمومیت بستگی به میزان مونو کسید کربن موجود در فضای حادثه دارد اما معمولاً در ابتدا علائم به شکل خفیف است و به شکل گیجی و کرختی در فرد ظاهر می‌شود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان یادآور شد: علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بیهوشی، تشنج و اغما است و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد؛ بهترین کار در مواجهه با فرد گاز گرفته این است که با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج و بلافاصله درها و پنجره‌ها باز شود تا اکسیژن کافی به فرد مصدوم برسد.
وی با تاکید بر اینکه هنگام خرید وسایل حرارتی باید به نشان استاندارد آن توجه شود، اضافه کرد: هنگام نصب بخاری و وسایل گرمایشی باید از تهویه و جریان مناسب هوا اطمینان حاصل کرد.
فدایی گفت: شهروندان کاشانی به هنگام خرید و یا اجاره منزل، ابتدا باید ایمنی دودکش‌های آن را با کمک متخصصان بررسی کرده و جهت اطمینان بیشتر می‌توانند منزل خود را با نصب هشدار دهنده مونواکسید کربن تأیید شده، ایمن کنند. هر نوع وسیله گرمایشی با سوخت فسیلی مانند گاز، نفت، گازوئیل و غیره، باید سالیانه مورد سرویس کامل قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نقص فنی دودکش‌ها عامل اساسی مسمومیت‌ها و مرگ و میرهای ناشی از گاز مونو کسید کربن است، ادامه داد: وسایل گرمایشی و حرارتی باید به شکل سالیانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی، سرویس و نظافت قرار گیرند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان با تاکید بر اینکه شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد، خاطرنشان کرد: رنگ زرد یا قرمز شعله باید به کمک متخصصان به رنگ آبی تبدیل شود، همچنین باید توجه داشت آبی بودن شعله همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیست و در کنار آن باید دمای دودکش نیز بررسی شود؛ دودکش بخاری در زمان استفاده حتماً باید داغ باشد، سردی دودکش نشانه انتشار گاز مونوکسیدکربن در فضای داخل منزل است و احتمال وقوع حادثه مرگ خاموش وجود خواهد داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;