نقش سفارتخانه ها در صادرات خدمات فنی مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: باید نماینده‌ای از انجمن انبوه‌سازان و نماینده‌ای از طرف نظام مهندسی در استان و کشور در سفارتخانه‌های ما وجود داشته باشند.




غلامعلی ثنایی ، در خصوص ارزیابی آخرین وضعیت استان در حوزه خدمات فنی و مهندسی و صادرات آن اظهار کرد: خراسان به لحاظ تعداد مهندس تحصیل کرده در رشته‌های مختلف فنی، استانی پربار و غنی است به طوری که در استان فقط حدود 35 هزار مهندس عضو نظام مهندسی ساختمان داریم.




وی گفت: همچنین در زمینه‌های صنعتی و انجمن‌های تخصصی یا تشکل‌های صنفی مهندسی نیز استانی پربار و توانمندی هستیم.




عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی افزود: در استان ما تعداد زیادی از شرکت‌های ساختمانی و ‌انبوه‌سازان دارای رتبه بالا فعالیت هستند و به همین جهت تعدادی از این پیمانکاران در استان‌های دیگر فعالیت‌های عمرانی مختلفی را در سطح کشور بر عهده گرفته‌اند، یعنی رقم چشمگیری از پروژه‌های عمرانی کشور توسط شرکت‌های مشهدی و خراسانی اجرا می‌شود که تاکنون هم توفیقات خوبی در سطح کشور داشته‌اند.




ثنایی ادامه داد: تعداد این پروژه‌ها از شرکت‌های بزرگ حدود 20 پروژه است که دارای رتبه یک پیمانکاری کشوری و دارای رتبه‌های ارشد انبوه‌سازی بوده و در سطح کشور و استان مشغول ساخت و ساز هستند.




وی عنوان کرد: البته با توجه به رکود نسبی اقدامات عمرانی در کل کشور از جمله کارهای عمرانی دولت که کاهش چشمگیری داشته، باعث بیکاری یا کم‌کاری این شرکت‌ها شده است. یعنی موقعیت مناسب برای کار به دست نیامده تا بتوانند توانمندی‌های خود را به کار گیرند.




عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی افزود: مجموعه‌ شرکت‌های توانمند مشهدی در رشته‌های پیمانکاری، انبوه‌سازی صنعتی از توان بالایی برخوردار بوده و قادر به ارایه خدمات در سطح کشور هستند.




ثنایی با بیان اینکه از استان ما به استان‌های دیگر صادرات خدمات فنی مهندسی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه شرکتی از استان ما ظرف حدود دو سال گذشته بیمارستان بزرگی را در استان یزد که قسمتی از آن به استان خراسان جنوبی متصل می‌شده، احداث کرده‌، البته تعدادی از این شرکت‌ها فعالیت‌شان به جهت کم شدن فعالیت‌های عمرانی در کل کشور، کاهش پیدا کرده است.




وی بیان کرد: به جهت اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر داشته باشیم نیز فعالیت‌هایی توسط این شرکت‌ها در کشورهای اطراف طی چند سال گذشته آغاز شده اما توفیق زیادی نداشتیم و این توفیقات بسیار محدود بوده است.




عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی تصریح کرد: به عنوان مثال این خدمات در افغانستان، کشورهای شوروی سابق، عراق و مقدار کمی هم در کشورهای عربی خلیج فارس توانسته‌اند کار گرفته شوند اما این تعداد در حد ظرفیت بسیار بالای مدیریت استان نبوده است.




ثنایی ادامه داد: از عمده دلایل این عدم موفقیت در صادرات می‌توان به روابط نسبتا پایدار ایران با کشورهای منطقه اشاره کرد، اما عامل مهم و موثر حضور نمایندگان اقتصادی ایران و سفارتخانه‌های کشورمان در کشورهای مختلف است.




ثنایی ادامه داد: سفارتخانه‌های ما باید در زمینه جذب فعالیت‌های مختلف فنی و مهندسی در کشورهای مختلف با کمک نمایندگان تشکل‌های مهندسی اقدام کنند.




عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی یادآور شد: تاکید من بر حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی است، یعنی نماینده‌ای از انجمن‌ شرکت‌های ساختمانی، نماینده‌ای از انجمن انبوه‌سازان و نماینده‌ای از طرف نظام مهندسی در استان و کشور در سفارتخانه‌های ما وجود داشته باشند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;