برگزاری جلسه هم اندیشی در اصفهان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی استان اصفهان ،جلسه هم اندیشی پيرامون ارتقا کیفیت خدمات مهندسی در تاریخ 22-6-96 برگزار شد.




در ادامه سری جلسات هم اندیشی، در تاریخ 22-6-96 جلسه ای پیرامون ارتقا خدمات مهندسی در سازمان با حضور برخی از اعضای محترم هیات مدیره، مسئولین شهری و تعدادی از مهندسین پیشکسوت و صاحب نظر عضو سازمان برگزار گردید.

 

 

 

این جلسه به رياست مهندس تاکی ( نایب رئیس سازمان ) شروع گرديد. ابتدا ضمن خوش آمدگویی و تقدیر و تشکر از حضور مدعوین، دستور جلسه را اعلام نموده و با اشاره به اين نكته كه خدمات مهندسی در حال انجام را شامل دوگانگی دانست و با توجه به تغییراتی که از سطوح بالای تصمیم گیری مهندسی کشور در زمینه آیین نامه خدمات مهندسی و آیین نامه اجرایی در حال انجام است خواستار دریافت نظرات و پیشنهادات مهندسین گرامی جهت شناسایی چالش ها و اصلاح هر چه بهتر این قوانین شد.





مهندس دیهیم تاکی، عدم اجرای صحیح ساخت و ساز ،مطابق با نقشه ای که بر اساس آن پروانه اخذ شده و مشکلات دفاتر حقیقی و حقوقی را از معضلات خدمات مهندسی عنوان و بیان داشت بحث خدمات مهندسی بسیار فراگیر است و فقط شامل رشته های معماری،برق، مکانیک، و عمران نمی شود بلکه بحث طرح های بالا دستی شهرسازی،نقشه برداری و ترافیکی هم هست که فعلا از آن غافلیم و به دنبال اخذ نظرات شما صاحب نظران جهت تغییرات مثبتی در این عرصه هستیم .

 

 

 

مهندس تاکی از مدعوین درخواست نمود پیشنهادات خود را جهت ارتقا كيفى خدمات مهندسی در سازمان بیان نمایند، که در ادامه مدعوین به بیان نقطه نظرات خود پرداختند، از جمله موارد :

 

 

 

-1کارآموزی اجباری مهندسین تازه کار


-2توجه به این موضوع که فلسفه وجود نظام مهندسی، کنترل مباحث مهندسی و ارتقا سطح کیفی ساخت و ساز است نه ایجاد شغل و تقسیم کار


-3نبود چهارچوب مشخص جهت انجام وظایف دفاتر


-4عدم وجود تعریف مشخصی از شهرسازی در سازمان


-5تثبیت حق الزحمه طراحی


-6رتبه بندی مهندسین


-7سلب قدرت اجرایی مالک و بالا بردن توان اجرایی مدیر پروژه


-8بخش عمده مشکلات سازمان در بازار، سودآوری و اخلاق حرفه ای است


-9نداشتن هدف در ساخت و سازها


-10عدم ورود نظام مهندسی به سیستم های ارجاع نظارت و طراحی


-11بررسی و تدوین مجدد دروس دانشگاهی


-12مخالفت با رتبه گرفتن مهندسان بر اساس گذشت زمان


-13موظف شدن مهندسین پایه 3 برای حضور در شهرهای کوچک


-14لزوم استفاده از مهندسین نقشه برداری در ابتدای پروژه ها


-15ورود هرچه بیشتر سازمان به عرصه آموزش

 

-16استفاده از مهندسان بالای 60سال سن به عنوان مشاور طرح


-17رها شدن فارغ التحصیلان مهندسی تا زمان امتحان ورود به حرفه .

 

 

در ادامه جلسه آقاى مهندس علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، ضمن تشکر از هیات مدیره سازمان در خصوص برگزاری جلسات هم اندیشی و شنیدن درد دلهای مهندسین، عنوان نمود که شاید تعریف قبلی قوانین با نیاز امروز کمی متفاوت تر باشد و تا 10 سال آینده ساز و کارها متفاوت تر می شود، ایشان خواستار تشکیل اتاق فکرهایی شد تا در قبال 4 موضوع شهر، مهندس، شهروندان و اداراتی که در استان وجود دارند نظام مهندسی باید چه کند و اینکه چه اتفاقی برای نظام مهندسی خواهد افتاد به همفکری بپردازند. باید تعاریفی در نظام مهندسی برای تقسیم کار و اشتغالزایی برای این سیل عظیم مهندسین انجام گیرد، که با این کار خیلی از مشکلات سازمان و مهندسین کمتر خواهد شد.

 

 

 

ایشان بهترین راهکار بالابردن کیفیت خدمات مهندسی را ارزیابی مهندسین و سازمان نظام مهندسی بعد از انجام هر پروژه توسط مردم دانستند.

 

 

 

خانم مهندس شاه منصوری با تشکر از حضور مهندسان در این جلسه و استفاده از نظرات آنان در بهبود و ارتقا کیفیت خدمات مهندسی، خاطر نشان کرد تنها راه موفقیت سازمان استفاده از افراد توانمند و شایسته است و این تنها راه برای خروج از بحران است، همانطور که برخی از مهندسان اشاره نمودند مشکلی که در حال حاظر گریبانگیر نظام مهندسی است که صرفا درگیردریافت و پرداختهای مالی است. آیا رقابت در جامعه مهندسی هست؟ آیا کارفرما به دنبال مهندسی است که بهترین کار را ارائه میدهد؟





یا اینکه ملاک انتخاب مهندسی است که کمترین هزینه را می گیرد؟ یکی از مشکلات این است که نقشه های تاسیسات در سازمان به دقت مورد بررسی قرار میگیرند و مالک نیز جهت تهیه نقشه ها مختلف ساختمان هزینه های هنگفتی می نماید ولی در نهایت، پس از اجرا، درصد ناچیزی از نقشه با اجرا مطابقت دارد . باید راهکاری برای حل این مشکلات اندیشیده شود.

 

 

 

عضو هیات مدیره سازمان با اشاره به کاربران برخی از گروه های شبکه های اجتماعی عنوان نمود اگر کسی وضع مالی خوبی هم داشته باشد متاسفانه انگشت اشاره و ملامت به سوی او نشانه می رود که انسان نامناسبی است و به طور غیرقانونی تجمیع سرمایه کرده است به جای اینکه از نقشه راه آن افراد استفاده نمایند و بدیهی است چنین اشخاصی در سیستم نظام بفکر درآمدزایی نیستند همانطوری که یکی از وزیران در هنگام اخذ رای اعتماد مجلس با اعلام میزان داراییهای خود، باعث جلب نظر نمایندگان مجلس شد و توانست رای اعتماد از مجلس کسب نماید. ایشان در ادامه از تشکیل کارگروههای تخصصی جهت ارایه پیشنهادات و نظرات مهندسان و چاپ و انتشار آنها در مجله نما خبر داد.

 

 

 

مهندس احمدرضا طاهری اصل نائب رئيس سازمان، با اشاره به اتفاقات اخیر در نظام مهندسی اراک، علت آن حادثه را رعایت نشدن ماده 4 قانون نظام مهندسی در آن استان اعلام نمود که توسط برخی از سازندگان فاقد صلاحیت رخ داده بود، که با ریشه یابی این قضیه با همین مشکلاتی مواجه میشویم که امروز مهندسین گرامی مطرح کردند.





ایشان یکی از مشکلات سازمان را مشخص نبودن وضعیت سازمان به عنوان سازمان دولتی یا خصوصی مطرح و ابراز نمود ما در هر دو وجهه ضرر می کنیم، چون یک سری قوانین بالا دستی به هیات مدیره میرسد و اعمال می شود و از طرف دیگر می گویند هیات مدیره تصمیم گیرنده است که باعث ایجاد تناقضی شده که باعث بروز مشکلاتی شده است .





مشکل بزرگی که اکثر نظام مهندسی ها در خدمات مهندسی دارند این است که خدمات مهندسی را در چهارچوب نظارت و طراحی دیده اند، یعنی ما فکر نمی کنیم که مهندس چیزهای دیگری هم هست، مهندس را باید با شرایط فعلی ساخت و ساز وفق دهیم به قولی مثلا معماری های تک را با معماری اکوتک ترکیب کنیم که بتوانیم خروجی مناسبی از نظام داشته باشیم.

 

 

 

نائب رئيس سازمان عنوان کرد ما در حال پیگیری یک کارنامه حرفه ای در شورای مرکزی هستیم یعنی 459 هزار عضو که در کل کشور هستند را در یک سامانه که حرفه،تخصص و شهر آنها را مشخص می کند وارد می کنیم که رزومه ای تشکیل شود از کلیه اعضای نظام مهندسی کشور. وى ضمن اعلام این خبر که در شورای مرکزی اصلاحیه قانون نهایی شده است و تا دو هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس بررسی می شود و باید از آن دفاع شود از همه مهندسین خواست تا اگر نقطه نظری در این مورد دارند بیان نمایند. زیرا در حال حاضر هم قانون، آیین نامه ها و هم شیوه نامه های مربوط به آیین نامه کنترل ساختمان در حال اصلاح هستند که این فرصت مناسبی است تا از خود ما قانون ساطع شود.

 

 

خانم مهندس کوهزاد دبير هیات مدیره سازمان، مبنای ما برای اجرای ساختمان اصولا این است که نقشه های فاز 2 تهیه بشود، تصویب بشود و پروانه ساختمان بر اساس نقشه های فاز 2 صادر شود، در واقع ما همه تلاشمان بر این است که از روز اولی که پروانه می خواهد صادر شود،کار اجرایی نیز شروع شود، اول فاز 2 تهیه شود، همان روز اول نقشه ها با هم کنترل شوند نقشه های فاز 2 معماری با تاسیسات مکانیک، برق و سازه همه با هم کنترل شده باشد همه موارد دیده شده باشد، بعد برای اجرای ساختمان پروانه صادر شود. اگر ما می خواهیم روالی را اصلاح کنیم باید بر این منوال اصلاح کنیم و گرنه هر حرکت دیگری بیشتر ساخت و ساز مان را ضعیف می کند و معضلات مضاعف خواهد شد.

 

 

 

در پايان مهندس تاکی با اشاره به این موضوع که بحث ما این است که چگونه سیستم خدمات مهندسی را ارتقا دهیم عنوان نمود این که قبل از صدور پروانه لازم است همه نقشه ها تهیه شود یک بحث کاملی است، یعنی ما تعهد می گیریم نقشه ها را مرحله به مرحله انجام بدهیم که موجب شده کار طراحی اولیه یک جور انجام شود و نهایتا ساختمان یک جور دیگر ساخته شود. ما باید تلاش کنیم که به اصطلاح هر کدام از نقشه های معماری، عمران،نماهای ساختمان، نقشه های فاز2 و … همه قبل از اینکه پروانه صادر شود تهیه شوند و براساس آن از همه نقشه ها یک پکیج کامل تهیه شود و سپس پروانه صادر شود که این مشکلات هم به وجود نیاید و مهندسین ناظر ما موظف به رعایت و کنترل باشند.

 

 

 

نایب رئیس سازمان مشکل دیگر بر سر راه ارتقا کیفیت خدمات مهندسی را توجه نداشتن به کار مهندسی دانست و تهیه نقشه توسط چندین دفتر و نبود رابطه بین مهندسین یک نقشه را معضل بزرگی عنوان نمود.

 

 

 

ایشان در ادامه افزود ما تلاش می کنیم که این جلسات هم اندیشی را به صورت مستمر برگزار و از نقطه نظرات مهندسین استفاده کنیم، مجموع مباحثی که در این جلسه مطرح شد بحث آموزش است آن هم آموزشهای حرفه ای، زیرا سازمان نظام مهندسی یک تشکل حرفه ای است و اساسا صنفی نیست و بنابراین ما بیشتر باید به آموزشهای حرفه ای بپردازیم که بحث تعامل با وزارت علوم در ارتباط با سیلابسهای درسی برای مهندسین می تواند به لحاظ حرفه ای حایز اهمیت باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;