نقش «تجدیدپذیرها» در توسعه اقتصاد سبز

 تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: رشد روزافزون جمعیت و تغییر شیوه زندگی جوامع باعث افزایش تقاضای مصرف انرژی در کشور گردیده، این در حالی است که انسان با عبور از استفاده سنتی از انرژی و سوخت های فسیلی، مهارت خود را در استفاده از انرژی های نو نشان داده اند.
پایان یافتن سوخت های فسیلی، ایجاد آلودگی های زیست محیطی، از جمله عواملی به شمار می آیند که مسئولان و فعالان اقتصادی را  به فکر استفاده از صورتهای جدید انرژی انداخته است تا از بحرانهای ناشی از استفاده از این نوع سوختها به دور بمانند.
ایران نیز در بعضی از نقاط با روی آوردن به انرژی خورشیدی در این مسیر گام برداشته و همچنین جهت افزایش اقبال عمومی به استفاده از این نوع انرژی ها، تبلیغات و اعطاء تسهیلات به بخش خصوصی را آغاز کرده است.
اما آنچه که در این میان به عنوان موانع موجود در این مسیر، از آنها یاد می شود، استفاده به ظاهر پیچیده تر و در ابتدا پرهزینه تر بودنِ انرژی های تجدیدپذیر در مقایسه با سوخت های فسیلی است.
اما ایران با وجود در اختیار داشتن منابع غنی نفت و گاز، سعی دارد در مسیر تولید انرژی های پاک قدم بردارد، چرا که بر اساسِ بررسی های موجود و روندِ مصرفِ انرژی های جهان، کشورهای نفت خیز تنها تا کمتر از ۱۰۰ سال آینده می توانند انرژی خود را طریق منابع نفت و گاز خود تامین کنند، این در حالی است که در اختیار داشتن انرژی هایی مانند؛ باد، زمین گرمایی، خورشید چشم انداز روشنی را برای کشورمان در حوزه تامین انرژی ترسیم کرده است.
بنابراین باید باید به فکر روشهای نوین، همچون اصلاح الگوی مصرف و استفاده انرژی تجدیدپذیر برای انرژی باشیم قبل از آنکه دچار بحران انرژی شدیدتری شویم، در کنار فرهنگ سازی الگوی مصرف انرژی باید سیاستگذاران و مدیران اجرایی توجه بیشتری به رونق و توسعه استفاده از انرژی تجدیدپذیر نمایند.
کارشناسانِ این حوزه در این زمینه، پیشنهاد می کنند تا تسهیلات بیشتری در این حوزه به مردم داده شود تا در کنار کمک دولت پذیرش  و انگیزه اجتماعی بیشتری ایجاد شود .
بدیهی است، ارتباط تنگاتنگ میان موضوعات اقتصادی و زیست محیطی سبب مطرح شدن رویکردهای جدید در حوزه حقوق بین الملل محیط زیست شده است که یکی از مهمترین آنها، اقتصاد سبز می باشد.
با بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر یکی از اهداف اصلیِ «اقتصاد سبز» یعنی؛ «کاهش انتشار گازهای گلخانه ای» محقق می شود و به این ترتیب علاوه بر کاهش معضلات محیط زیستی، باعثِ ممانعت از هدررفتن سوختهای فسیلی و حفظ منابع طبیعی برای آیندگان خواهیم شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;