«نفت سپاهان» پیشتاز در توليد و صادرات روانكارها

به گزارش تاسیسات نیوز، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت نفت سپاهان با حضور بیش از 94 درصد سهامداران در آخرین روز تیرماه سال‌جاری تشکیل شد. شرکت نفت سپاهان به‌عنوان يكي از برترین شرکت صادراتی کشور در مجمع خود مبلغ 290 تومان سود نقدی به ازای هر سهم، معادل 86 درصد سود خالص هر سهم، به سهامداران پرداخت کرد.مصطفی امیدقائمی ریاست این جلسه را بر عهده داشت و عباس بنی‌شریف و علی محمد حریری به‌عنوان ناظران جلسه، محمدکاظم حسین‌خانی دبیر و محمدرضا موثقی نیا مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در این جلسه حاضر بودند. مدیرعامل نفت سپاهان در این جلسه با بیان اینکه این شرکت در سال 92 رتبه اول فروش روانکارها را به خود اختصاص داده است، اظهار كرد: نفت سپاهان با فروش یک‌هزار و 800 میلیارد تومان روانکار در سال 92 به این رتبه نایل شده است. مهندس موثقی‌نیا با تاکید بر اینکه شرکت نفت سپاهان تلاش می‌کند تا رتبه «برترین شرکت صادراتی» را حفظ کند، افزود: برنامه‌ریزی‌های شرکت برای دستیابی به کیفیت برتر و سوددهی بیشتر است. وی ادامه داد: در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 1392 به سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» شرکت نفت سپاهان با به‌کارگیری دانش بومی و نیروهای متخصص توانست به‌رغم موانع موجود با تدوین استراتژی‌های اصلی و فرعی براساس چشم‌انداز و ماموریت تعریف شده با حجم فروش معادل 17.561 میلیارد ریال در صنعت روانکاری در رتبه نخست کشور قرار گیرد.

وی تصريح كرد: استراتژی شرکت نفت سپاهان در 5 عنوان به شرح زیر تدوین شده است: «ماندگاری در صنعت»، «افزایش سهم در بازارهای هدف»، «رهبری هزینه عمدتا در افزایش تولید و بهره‌وری»، «توسعه تجارت خارجی» و «یکپارچگی». مهندس موثقی‌نیا با مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت روانکاری در سال 1392 افزود: افزایش سطح تقاضا برای استفاده از خودروهای جدید و استفاده این خودروها از سطح تکنولوژی بالاتر منجر به حرکت بازار به سمت استفاده از روغن موتورهایی با گرید بالاتر شده است، این امر موجب افزایش مصرف روغن پایه‌ای گروه‌های 2 و 3 شده است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از پالایشگاه‌های روغن پایه گروه 2 و 3 در کشورهای حوزه خلیج‌فارس تغییراتی در روند عرضه و تقاضای بازار منطقه ایجاد می‌شود که این امر موجبات تغییر در وضعیت قیمتی روغن پایه گروه یک را به دنبال خواهد داشت. از این منظر بررسی ایجاد پالایشگاه تولید روغن پایه گروه 2 و 3 در دستور کار قرار گرفته است. قیمت لوب‌کات به صورت میانگین از هر کیلو 10147 ریال در سال 1391 به 17416 ریال در سال 1392 افزایش یافت. بیش از 80درصد  از حجم مواد اولیه مصرفی جهت تولید محصولات روانکاری لوب‌کات است.  مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با مروری کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال 1392 ادامه داد: با توجه به تمامی تنگناهای موجود در صنعت و خصوصا در بخش صادرات به واسطه تحریم‌ها، شرکت نفت سپاهان توانسته است با برنامه‌ریزی هیات‌مدیره و تلاش و کوشش مدیران و کارکنان شرکت رتبه نخست در فروش کل محصولات روانکاری را در بین 4 شرکت عمده تولیدکننده محصولات این حوزه را در سال 1392 حفظ و با فروشی بالغ بر 17561 میلیارد ریال روند افزایش سودآوری شرکت را همچنان ادامه دهد. وی در بیان استراتژی شرکت در سال 1392 گفت: طی سال 1392 مهم‌ترین استراتژی شرکت کاهش لطمات ناشی از تهدیدات محیطی و حتی‌المقدور تبدیل این تهدیدها به فرصت و بهره‌گیری از فرصت‌های بازار بوده است که این مهم تا حد قابل قبولی محقق شده است.

 

 

 

 شرکت نفت سپاهان در بورس اوراق بهادر

شرکت در تاریخ 16/10/1392 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با نماد شسپا درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 5/3/1393 مورد معامله قرار گرفته است.

 سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال (شامل تعداد 10 هزار سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) بوده که طی دو مرحله به مبلغ 1050000 میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به 29/12/92 افزایش یافته است.

 

 جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت روانکاری فعالیت می‌کند. رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل 75 درصد بوده است که اهم دلایل آن عبارت است از: افزایش قیمت فروش محصولات با مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش نرخ تسعیر ارز، افزایش تولید به واسطه استفاده از ظرفیت حداکثری و افزایش حجم فروش محصولات، شرکت در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ 17.561.291 میلیون ریال در رده اول قرار دارد.

 

برنامه‌های آینده شرکت

 حوزه مهندسی

1- احداث تصفیه‌خانه پساب بهداشتی و صنعتی

2- احداث واحد گریس

3- طراحی و تهیه تجهیزات برای اجرای مرحله چهارم فیلتراسیون

4- اجرای پروژه ظرفیت‌سنجی پالایشگاه نفت سپاهان

5- اجرای مقدمات اولیه جایگزینی فیلترهای مرحله دوم در سرویس مرحله اول

6- پیگیری و اجرای پروژه احداث واحد PDA

7- پیگیری مطالعات و اجرای پروژه بندرعباس (تولید روغن‌های گروه II و III)

8- مکاتبه و ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی صاحب دانش فنی

9- نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای عملیات در راستای افزایش بهره‌وری

10- نظارت بر مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای عملیاتی

 بازرگانی

1- فعال‌سازی دفتر امارات

2- استفاده حداکثری از ناوگان حمل‌ونقل دریایی

3- خرید بارج تجهیز شده به گرمکن جهت صادرات اکستراکت

4- انجام تعمیرات دوره‌‌ای دو شناور و تعیین تکلیف شناور سوم

5- توسعه صادرات به بازارهای هدف جدید

6- اخذ تاییدیه‌های لازم برای روغن نهایی از مراکز معتبر

7- انجام تبلیغات در کشورهای هدف

8- اجرای توافق‌نامه ساخت برخی از ادتیوها در ایران

9- حذف واسطه‌های تامین ادتیو

10- تامین لوب‌کات از سایر پالایشگاه‌ها

11- به حداقل رساندن هزینه‌های دموراژ در گمرکات

 بازاریابی و فروش

1- بررسی ایجاد دفاتر مهندسی فروش و بازاریابی استانی

2- بهبود فرآیند فروش به عاملین (بررسی عملکرد آنان – بررسی هدایای تبلیغاتی – تسریع فرآیند خدماتی به عاملین – تشکیل همایش‌ها و…)

3- بررسی تحقیقات بازار

4- تدوین فرآیندهای رسیدن به اهداف فروش در سال 93

5- بهبود چارت سازمانی

6- بررسی پیشنهادهای پرسنل فروش

7- توسعه فروش روغن‌های مالتی گرید

8- ورود به صنایع مادر (سیمان – فولاد و…)

9- بررسی ایجاد محصولات جدید

10- افزایش سهم بازار محصولات صنعتی در کشور

11- برگزاری همایش‌های تخصصی صنایع

12- حفظ جایگاه شرکت و افزایش سهم بازار خودرویی و صنعتی در کشور

 برنامه‌ریزی و بودجه

1- ظرفیت‌سنجی پالایشگاه‌

2- تعیین نقطه سفارش ادتیوها

3- اصلاح برنامه تولید روغن‌سازی و مظروف مطابق با بودجه 93

4- استخراج برنامه تولید روغن پایه براساس بودجه 93

5- داشبورد روزشمار خوراک

6- پیگیری اجرای سیستم بارکد جهت محصولات مظروف (کارتن)

7- انجام پروژه آراستگی محیط کار S5 در انبارها

8- تعریف پروژه مسقف کردن انبار سلویج و پیگیری اجرا با توجه به بحران کمبود فضای انبارش در پالایشگاه

9- افزایش بازوهای بارگیری با توجه به افزایش بارگیری نسبت به سال‌های گذشته

10- پیگیری نصب ترازو و دستگاه بارکدخوان در فرآیند مظروف پرکنی واکس و اکستراکت

 

 

 بیان ریسک‌های عمده شرکت

عمده‌ترین ریسک‌های پیش‌رو شرکت نفت سپاهان عبارت است از: ریسک تامین خوراک، ریسک نوسانات نرخ بهره، ریسک نوسانات نرخ ارز، ریسک افزایش قیمت خوراک و سایر نهاده‌های تولیدی، ریسک عوامل بین‌المللی و مقررات دولتی، ریسک نقدینگی است. هیات‌مدیره فرصت را مغتنم شمرده و از تمامی سهامداران به خاطر حمایت بی‌دریغ خود از شرکت نفت سپاهان و همچنین ارائه رهنمودهای مختلف در نحوه مدیریت و کسب‌وکار شرکت، سپاسگزاری می‌نماید و حمایت مستمر سهامداران را برای دستیابی به اهداف شرکت حیاتی می‌داند.

با توجه به این موضوع که پالایشگاه نفت اصفهان در سال 1393 جهت انجام تعمیرات اساسی (اورهال) بالغ بر 30 روز خارج از سرویس است و با عنایت به این مهم که بخش عمده خوراک پالایشگاه نفت سپاهان از پالایشگاه نفت اصفهان تامین می‌شود لذا برنامه‌ریزی لازم جهت تامین خوراک از سایر واحدهای پالایشگاهی در دستور کار قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود سال پیش‌رو با رقابت شدید بازیگران عرصه تولید انواع روانکاری همراه باشد. لذا مهم‌ترین برنامه‌های شرکت نفت سپاهان بر محور حفظ سهم موجود در بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات روانکاری در ایران در درجه اول و افزایش سهم بازار داخلی خواهد بود.

 

 مرور کلی بر عملکرد شرکت و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در سال 1392

در سال مالی منتهی به 29/12/1392، اهداف و برنامه تعیین شده در ارتباط با EPS و 904 درصد سود بیشتر از پیش‌بینی محقق شده است و همچنین 107 درصد از بودجه تولید و 105 درصد از بودجه فروش ریالی با تلاش پرسنل شرکت تحقق یافته است. عملکرد مالی شرکت نشان می‌دهد که شرکت نفت سپاهان در سال 1392 توانسته است با وجود تمامی تنگناهای موجود رکوردهای جدیدی در تولید، فروش و سود خالص به ثبت برساند.

 

 

 

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;