“نظام مهندسی” مسئول نظارت بر اجرای نمای ساختمان‌ها است

معاون شهرسازی شهرداری کرمانشاه با اشاره به ممنوعیت استفاده از نمای رومی در ساختمانهای کرمانشاه گفت: نظام مهندسی مسئول نظارت بر اجرای نمای ساختمانها است و باید با تشکیل “کمیسیون نما” نمای ساختمان ها را تعیین کرده و جلوی بکارگیری نماهای رومی را بگیرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر بهزاد مسعودی اصل، با اشاره به ممنوعیت استفاده از نمای رومی در ساختمانهای شهر کرمانشاه گفت: دستورالعمل “ضوابط نمای ساختمان های شهر کرمانشاه” سالها پیش در قالب لایحه ای به شورای شهر ارسال و مصوب شده و کمیته های آن هم تدوین شده است.
وی افزود: اجرای این دستورالعمل به نظام مهندسی ابلاغ شد و باید نظام مهندسی، کمیسیون نما را راه اندازی کند تا در این کمیسیون نمای ساختمانهای در حال ساخت مصوب شود.
مسعودی اصل گفت: این کار در برهه کوتاهی صورت گرفت و نمای ساختمان ها در “کمیسیون نما” مصوب شده و مهندس ناظر موظف بود نظارت کند که نمای ساختمان مطابق با همان نمای مصوب شده باشد، اما بعد از مدتی این کار تعطیل شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه گفت: اجرای این دستورالعمل و نظارت بر آن بر عهده نظام مهندسی است و شهرداری تنها در مرحله آخر، گواهی پایان کار ساختمان را براساس گزارش مهندس ناظر می دهد و اگر ناظران تایید نکنند، ما پایان کار نمی دهیم.
وی افزود: بنابراین در خصوص نما، نظام مهندسی باید کمیسیون “نمای ساختمان” را تشکیل داده و در آن کمیسیون نمای ساختمان را مصوب کرده که “نما رومی” طبق دستورالعمل ابلاغی ممنوع است و پس از آن مهندس ناظر باید نظارت کند که همان نمای مصوب اجرایی شود.
مسعودی اصل گفت: اگر مالک ساختمان تخلف کرده و برخلاف نمای مصوب، نمای دیگری از جمله نمای رومی به کار ببرد، مهندس ناظر باید سریعا این تخلف را به شهرداری گزارش دهد تا جلوی ادامه کار را بگیریم و نمای ساختمان اصلاح شود، اما متاسفانه این روند از سوی نظام مهندسی اجرا نمی شود.
استاندار کرمانشاه چندی پیش با انتقاد از وضعیت نمای ساختمان ها در شهر کرمانشاه و استفاده از نماهای غیربومی از جمله “نما رومی”، بکارگیری این نماها را مخرب فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی دانست.
وی از شهرداری کرمانشاه خواست تا مشوق هایی برای استفاده از نماهای بومی در ساخت و سازها قرار دهد تا شهر از به هم ریختگی و آشفتگی بصری نجات یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;