نظام مهندسی قزوین:نقص ‌‌آیین‌نامه‌های ساختمانی در برابر زلزله

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: متاسفانه آیین‌نامه‌های مقاومت در برابر زلزله در حوزه ساخت‌وساز به‌روز نیستند و همین مشکل ساختمان‌های ما را در برابر زلزله آسیب‌پذیر کرده است.
به گزارش تاسیسات نیوز،‌ سید کاظم مجابی با اشاره به روزآمدسازی دیرهنگام آیین‌نامه‌های طراحی ساختمان‌ها اظهار داشت: این آیین‌نامه‌ها هر ۵ سال یک‌بار ویرایش تازه می‌شود و آخرین آیین‌نامه طراحی در سال ۱۳۹۵ تدوین شده که این مسئله از دلایل کوتاهی عمر ساختمان‌ها محسوب می‌شود.
وی با اشاره به مغفول ماندن نقش نگهداری و بهره‌برداری از ساختمان اضافه کرد: متاسفانه فقط تا زمانی کیفیت ساختمان‌ها کنترل می‌شود که به دست بهره‌بردار داده شود و پس از آن هیچ کنترلی بر ساختمان‌ها وجود ندارد. در ضمن مطابق مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌ها باید هنگام بهره‌برداری هم توسط مالکان نگهداری شوند.
قوانین ساخت‌وساز درست اجرا نمی‌شوند
همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه به طور کلی سه عامل طراحی، نظارت و اجرا در ساخت ساختمان‌ها اثرگذار هستند، گفت: مشکل از جایی آغاز شده که بیشتر سرمایه‌گذاران به مجری طرح و سازنده بنا تبدیل شده‌اند و در این میان قوانین ساخت‌وساز هم به درستی اجرا نمی‌شوند.
مجابی با اشاره به تاکید صریح قانون بر صلاحیت حرفه‌ای سازندگان هر نوع بنایی ادامه داد: قانون به صراحت می‌گوید که هر شخصیت حقیقی و حقوقی که در عرصه احداث ساختمان فعالیت می‌کند، باید دارای صلاحیت حرفه‌ای باشد؛ با این وجود آیا این اتفاق می‌افتد و قانون رعایت می‌شود؟
وی با ذکر اینکه دستگاه‌های حکومتی، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری باید جلوی انجام تخلف‌های ساختمانی را بگیرند، گفت: استانداردهای خوبی در حوزه ساخت‌وساز وجود دارد که می‌توانیم با اتکا به آنها کیفیت ساختمان‌ها را ارتقا دهیم؛ اما متاسفانه ظرفیت‌های قانونی برای نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز مغفول مانده‌اند.
مجابی به تاثیرگذاری مصالح ساختمانی در کیفیت و عمر ساختمان‌ها هم اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بعضی وقت‌ها در بازار و کارگاه‌های ساختمانی محصولات غیراستاندارد دیده می‌شود و افزایش سرسام‌آور هزینه مصالح هم سبب گرایش به استفاده از مصالح نامرغوب شده است.
وی انگیزه‌های اقتصادی را یکی از عوامل اثرگذار در کاهش عمر ساختمان‌ها دانست و افزود: کیفیت و استحکام ساختمان از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه بوده که البته بیشتر ناشی از طراحی ضعیف ساختمان است. ضمن اینکه تغییر کاربری، افزایش تعداد طبقات و تبدیل ساختمان‌های مسکونی به تجاری هم از علل دیگر کاهش عمر ساختمان‌ها به شمار می‌روند.
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;