نظام ساخت و ساز مهندسی استاندارد بیشتری را می طلبد

رییس نظام مهندسی شهرستان چالوس عنوان کرد؛ نقش نظام مهندسی و نظارت مهندسان متخصص و کارآزموده، در ساخت شهری استاندارد بر کسی پوشیده نیست و این موضوع به‌ویژه مناطق ساحلی و گردشگرپذیر که استانداردهای به‌روز را طلب می‌کند، بیشتر است.
نظام مهندسی چالوس دو هزار و پنجاه و شش نفر عضو هستند و ۸۵۶ نفر هم پروانه دارند. «اباصلت جعفرصالحی» از اول خرداد ۹۶ تا امروز رییس نظام مهندسی شهرستان چالوس است. وی به تبیین وظایف و اولویت‌های مهندسی در این شهرستان توریستی پرداخت.
مهندس «اباصلت جعفر صالحی» رییس نظام مهندسی چالوس گفت: در روز آغاز به کار من به‌عنوان رییس نظام مهندسی شهرستان بعضا شهرداری همکاری خوبی نداشته و نقشه ها را به نظام مهندسی نمی فرستادن، خداروشکر باهمکاری هیات رئیسه دفتر و برگزاری جلسات با شورا شهرهای چالوس ، هچیرود و مرزن آباد و تعامل و همدلی شهرداران این سه شهر امروز شاهد هستیم که همه پروژه ها ساختمانی به نظام مهندسی جهت کنترل و تعیین ناظر و خدمات مهندسی ارجاع می گردد و رضایت مندی دو سویه فی مابین نظام مهندسی و شهرداری ها برقرار است .
وی درخصوص خدمات مهندسی گفت: در این حوزه نیز از نظر تعداد پروژه و متراژ افزایش داشتیم و نظارت‌ها به صورت سیستم ارجاع نظارت برگزار شد و کار در سطح مهندسان پروانه دار عضو نظام پخش شده است . رییس نظام مهندسی چالوس ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد مهندسین عضو و همینطور مراجعین به دفتر نمایندگی و فرسوده شدن ساختمان نظام ، تصمیم بر تخریب و بازسازی و احداث ساختمان مناسب گرفته شده و به همین منظور برای ساختمان قدیمی موجود نظام مهندسی، برای سه طبقه از شهرداری مجوز گرفتیم. و کار را در زمینی که یک ساختمان فرسوده داشت، شروع کردیم و این مهم با کمک هیات مدیره جدید، تخریب و بازسازی میکنیم و برای انتقال به ساختمان استیجاری موقت نیز ۶۰۰ میلیون اعتبار نیاز بوده و باید این مبلغ را به حساب واریز می‌کردیم و خوشبختانه امروز این اتفاق افتاد و قرار شد ساختمان جدید نظام در محل همین ساختمان قدیمی، احداث شود و برنامه‌ریزی شد تا در کوتاه‌ترین زمان بنای جدید ساختمان نظام مهندسی در محل دفتر نظام مهندسی قبلی، احداث شود.
اباصلت جعفر صالحی در ادامه گفت: در بحث بازرسی و تاییدیه گاز هم همکاری خوبی با اداره محترم گاز شهرستان و اتحادیه پیمانکاران گاز صورت گرفته و پس از بازدیدهای کارشناسان و متخصصان این امر برای ١۴٣١٨ واحد تاییدیه گاز صادر گردید.
وی همچنین گفت: درشهرک نمک آبرود پیش‌ترها بگونه‌ای بود که جهت ارائه خدمات مهندسی از مهندسین خودشان استفاده می‌کردند، با تعامل و رایزنی‌های که صورت پذیرفت کلیه نقشه‌ها و متراژها به نظام مهندسی آمد، فضا را برای فعالیت همکاران ما باز کرد و امروز همکاران ما در این پروژه‌ها حضور دارند و این اتفاقی بود که بعد از ۱۵ سال در نمک‌آبرود رقم خورد. که جا دارد تشکر ویژه داشته باشم ازآقایان ربیع پور (مدیر عامل قبلی عمران مسکن شمال )، عباس‌زاده (مدیر عامل فعلی)، مهندس صفری و مهندس میربابایی .
رییس نظام مهندسی چالوس با اشاره به این‌که ساختمان سرمایه ملی است گفت: زمانی که یک مالک ساختمانی را فروخت، مسئولیتی ندارد اما مسئولیت مهندسین مادام‌العمر است و درصد خطا را پایین می‌آوردند و مقاومت ساختمان را ارتقا می‌دهند و حتی مواردی بود که مهندس از دنیا رفت اما به دلیل اتفاقی که در ساختمان افتاد، وَرَثه وی ناچار به پراخت خسارت شدند بر این اساس حضور مهندس به‌نوعی تضمین کالا است و با توجه به صلاحیتی که دارد و درسی که خوانده است، مسئولیت سنگینی دارد.
وی همچنین بر نظارت نظام مهندسی تأکید و خاطرنشان کرد: مهندس بر همه فرایند ساخت نظارت دارد‌، چون مهر مهندس پای این محصول می‌خورد، مهندس نیز دقت نظر دارد و از مقاومت خاک تا نقشه های معماری، سازه‌، برق‌، مکانیک‌، مقاومت بتن و ابعاد استاندارد پارکینگ ها را کنترل می‌کند . وی درخصوص اعضای نظام مهندسی چالوس نیز گفت: هر فرد که لیسانس در یکی از رشته‌های هفتگانه بگیرد می‌تواند عضو نظام‌مهندسی باشد هفت رشته شامل معماری، عمران، ترافیک، برق، مکانیک، شهرسازی و نقشه‌برداری است واین افراد پس از طی سنوات و قبولی در آزمون مربوطه موفق به اخذ پروانه اشتغال خواهند شد . رییس نظام مهندسی همچنین توضیح داد: در هر پروژه حداقل ده نفر از همین مهندسین بر کار طراحی، نظارت و اجرا بصورت مستمر مشارکت دارند و تلاش می‌کنند به استانداردسازی در ساختمان کمک شود. ایشان در پایان تشکر ویژه داشتند از هیات رئیسه دفتر دکتر مرتضی جمشیدی، مهندس عیسی زال پور خانم دکتر عبدالله‌زادگان و مهندس حسین کیاپاشا مهندس جعفر ردائی(شهردار سابق چالوس) و مهندس محمد کیاکجوری(شهردار سابق هچیرود ) و مهندس ردایی (شهردار سابق مرزن آباد) و دکترابوالفضل میربابایی (شهردار نمک آبرود) و اعضای محترم شورای شهر دوره پنجم شهرهای چالوس، هچیرود و مرزن آباد برای تعامل با نظام مهندسی ساختمان چالوس.
اهم فعایت های دفترنمایندگی
١- خدمات مهندسی شامل، کنترل سهمیه وصلاحیت مهندسین، کنترل نقشه ها و صدور پرینت خروجی
٢- خدمات مربوط به گاز و تاییدیه آن
٣- خدمات مالی شامل اخذ حق السهم، دریافت حق نظارت ناظرین و هماهنگی جهت واریز مبلغ به حساب مهندسین بعد ثبت نهایی و صدور پرینت خروجی، دریافت مدارک پزشکی مهندسین جهت ارسال و پرداخت بیمه تکمیلی خود مهندسین عضو
۴- خدمات اداری شامل ثبت نامه ها ورودی و خروجی دفتر ، اخذ مدارک مهندسین جهت عضویت ، صدور و تمدید پروانه
۵- خدمات مربوط به مجریان شامل بررسی قرارداد، آزادسازی سهمیه مجریان
۶- خدمات مربوط به کنترل و نظارت
شامل کنترل نظارت مضاعف از پروژه ها
بازدید و تحویل گمانه ها برای آزمایشگاه ژئوتکنیک
بازدید از آزمایشگاه های بتن و تهیه گزارش از وضعیت آنها
بازدید جهت تایید پیشرفت فیزیکی پروژها
بازدید و تشکیل جلسه جهت مشکلات پیش آمده فی مابین مهندسین و مالکین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;