نظارت اجرایی نظام مهندسی ضمانت اجرایی لازم دارد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج بر ضرورت استمرار و فراگیر شدن نظارت ها و اصول فنی و مهندسی بر ساخت و سازها از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و گفت: نظارت های این نهاد فنی و نظارتی باید فراگیر و در عین حال مقطعی و محدود نباشد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حجت الاسلام والمسلیمن سید نصیر حسینی یکشنبه در دیدار با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: به نظر می رسد بسیاری از مردم و شهروندان هنوز با ساختار، اهداف و کارکردهای مثبت این نهاد مهم نظارتی آشنا نیستند که باید در این زمینه نیز بیش از پیش فرهنگ سازی و آگاه سازی شود.
امام جمعه یاسوج یادآور شد: بدون شک با فرهنگ سازی و نهادینه شدن کارکردها و رسالت ذاتی این نهاد به معنای واقعی که ضرورتی غیرقابل انکار در ساختار و نظام معماری و ساختمان سازی محسوب می شود حتی برخی نگاه ها و ذهنیت های منفی نسبت به برخی ناظران و مهندسان ناظر نیز تغییر خواهد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی تاکید کرد: باید این فرهنگ و ذهنیت در درون مردم و حتی سایر نهادهای دولتی و خصوصی شکل بگیرد که کار نظارت و سخت گیری های نظام مهندسی به معنای مچ گیری نیست بلکه در راستای اصلاح و اجرای قوانین و مقررات در ساختمان سازی است.
وی همچنین خواستار شفافیت و روشنگری مردم و شهروندان نسبت به هزینه های مالی مربوط به ناظران نظام مهندسی ساختمان شد و گفت: بدون شک این رقم و درصد ناچیزی از سایر هزینه های ساخت و ساز در یک ساختمان و یا طرح عمرانی است اما همین میزان کم نیز باید همراه با شفافیت و بر مدار قانون و انصاف باشد.
حجت الاسلام حسینی همچنین به ضعف و عدم توجه به اصول فنی و مهندسی در بسیاری از طرح های عمرانی مربوط به دستگاه ها و نهادهای مختلف اجرایی اشاره کرد و گفت: نظارت های مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی تنها محدود و منحصر به ساختمان های شخصی و اشخاص حقیقی نباشد بلکه این پروژه ها که با پول و هزینه های بیت المال نیز احداث می شوند باید نظارت سخت تر و مستمر بر روی این گونه طرح ها و ساخت و سازهای دولتی است را در دستور کار قرار دهد.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد همچنین خلاقیت ایرانیان در طول زمان ها و دوران های مختلف در امر معماری و هنر ساختمان سازی و مهندسی بویژه در دوران صفویه را یادآور شد و گفت که بسیاری از سازه ها، معماری ها و حکاکی های زیبا بر روی مناره ها و دیوارهای مساجد و ساخت و سازها نشان از رعایت اصول فنی و مهندسی و دقت و ظرافت و همچنین نظارت دقیق بر موضوع ساختمان سازی نزد ایرانیان داشته است.
وی بازار و مسجد وکیل شیراز و بسیاری از معماری ها و ساختمان های همراه با هنر و معماری اصیل ایران و اسلامی را در شهرهای اصفهان، شیراز ، کاشان و سایر شهرهای با قدمت بالا در کشورمان را نمونه ای بارز از خلاقیت و توجه به هنر معماری نزد ایرانیان دانست.
در این نشست همچنین رئیس و برخی اعضای هیات مدیره به بیان دیدگاه ها و ضرورت فرهنگ سازی در زمینه اصول فنی و مهندسی در ساختمان ها و مبلمان شهری در شهرهای مختلف استان  پرداختند.
رئیس هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه مهمترین اصل و رویکرد این نهاد بویژه در دوره جدید را فرهنگ سازی و نهادینه کردن امر نظارت دانست.
فردین یزدان پناه همچنین فعال شدن کمیته نظارت عالیه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را یاداور شد و گفت: مهمترین کارکرد این کمیته نظارت بر روند کار ناظران است و ناظر ساختمان را مکلف می کند که گزارش های کار و نظارت های مستمر بر یک سازه و ساختمان را باید مستند و بر پایه شاخص ها و و منطبق با اصول و نظام نامه سازمان نظام مهندسی باشد.
وی گفت که هم اینک حدود چهار هزار نفر اعضای سازمان نظام مهندسی کار نظارت بر ساخت و سازها در سطح استان را بر عهده دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;