نسل جدید باتری‎های لیتیم هوا + عکس

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان توانستند با طراحی جدیدی در باتری لیتیم-هوا طول عمر آنها را چند صد برابر بهبود دهند.


از «صنعت و بازار» سرعت پایین پیشرفت صنعت باتری، محدودیت‎های زیادی را برای روند تکنولوژی فعلی ایجاد کرده است. در این زمینه، یکی از تکنولوژی‎های نویدبخش که می‎تواند نسل نوینی از باتری‎ها را ارائه دهد، باتری‎های لیتیم-هوا هستند.


این باتری‎ها ظرفیت فوق العاده‎ای دارند اما در عرض چند هفته با کاهش ظرفیت مواجه می‎شوند که با طراحی جدیدی از این باتری و اعمال تغییر در واکنش لیتیم-هوا می‎توان طول عمر آنها را بهبود داد.


باتری‎های لیتیم-هوا به شدت مورد استقبال واقع شده‎اند، زیرا برخلاف باتری لیتیم-یون نیاز نیست تا تمام اجزای سل در دسترس باشند. در واقع، در یکی از الکترودها فلز لیتیم وجود دارد و در الکترود دیگر، لیتیم با اکسیژن موجود در هوا واکنش می‎دهد و در صورت شارژ باتری لیتیم-هوا، اکسیژن به محیط پیرامون وارد می‎شود. در نتیجه این فرایند، باتری با دانسیته انرژی بسیار بالا تا حتی ۵ برابر بدست می‎آید.


مشکلی که در این باتری‎ها وجود دارد این است که لیتیم و اکسیژن به شدت واکنش‎پذیر هستند و باعث تخریب باتری خواهند شد.




محققان دانشگاه ایلینیوس مدعی شدند که مشکل عدم پایداری باتری‎های لیتیم-هوا را با طراحی جدیدی رفع کرده‎اند.


در این طراحی، الکترود لیتیم با پوششی از لیتیم کربنات پوشانده می‎شود. در این حالت، یون‎های لیتیم از آند به درون الکترولیت وارد شده و سایر ترکیبات نامطلوب نیز وارد الکترولیت نخواهند شد.


ضمناً ساخت اینچنین لایه محافظی نیز آسان است و برای این کار باید چند چرخه شارژ-دشارژ با کربن دی اکسید موجود در اتمسفر انجام گیرد که باعث تجمع ساختاری کریستالی از لیتیم کربنات بر لیتیم می‎گردد.


کاتد نیز مکانی است که اکسیژن وارد باتری می‎شود. ترکیبی که در اینجا استفاده شده، مولیبدن دی سولفید است که لایه نازکی از لیتیم پراکسید از طریق واکنش‎ها را ایجاد می‎کند. این لایه در حضور هوا خنثی است و و از وقوع واکنش‎های نامطلوب بر روی کاتد جلوگیری می‎کند.


این تیم تحقیقاتی در گام اول، یک شبیه سازی کامپیوتری را انجام دادند و در ادامه با طراحی یک سل مناسب و استفاده از نیتروژن، اکسیژن و آب، باتری مورد نظر را تست کردند. این باتری به میزان ۷۵۰ چرخه شارژ-دشارژ را طی کرد که برای چندسال کاربرد دارد.


در مرحله بعد باید این نمونه به صورت تجاری مورد ارزیابی قرار گیرد تا باتری لیتیم-هوا وارد بازار گردد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;