نسخه‎های کارشناسان برای تولید مسکن ارزان و مناسب

در شرایطی که بخش مسکن چه در حوزه خرید و فروش و چه در زمینه ساخت و ساز از شرایط مناسبی برخوردار نیست، راهکارهای متفاوتی برای بهبود وضعیت این بازار ارائه می شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، برخی از کارشناسان بر این باورند که کمبود عرضه مسکن در سال های اخیر موجب شد تا شاهد جهش قیمت مسکن در ماه های اخیر باشیم و اگر دولت تمرکز خود را بر ساخت و عرضه مسکن قرار می داد، امروز شاهد چنین این حجم از گرانی در بازار مسکن و اجاره نمی بودیم.
اما برخی دیگر از صاحب نظران معتقدند که جهش قیمت مسکن در پی تورم انباشته ای صورت گرفت که دولت چند سال متوالی تلاش در جهت حفظ ثبات قیمت ها کرد و از همین رو، سونامی جهش قیمت اثرات خود را با شروع تحریم ها و افزایش نرخ ارز در بازار مسکن نشان داد.
کمبود تولید، مسکن را گران نکرد
در همین رابطه یک کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه رشد بیش از ۶۰ درصدی قیمت ها به دلیل کمبود مسکن نبوده است، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد خانه خالی در تهران وجود دارد و با کمبود مسکن مواجه نیستیم.
بابک حاجیان همچنین در پاسخ به اینکه آیا کمبود تولید مسکن در چند سال اخیر، عاملی برای افزایش قیمت‎ اخیر بوده است، اظهار داشت: اگر این چنین بود، به لحاظ اینکه در دولت احمدی نژاد تولید مسکن صورت گرفت، این ساخت و سازها باید روی قیمت ها تاثیرگذار بود، درحالی که چنین نبود.
کلان شهرها، بازیگردان های بازار مسکن
وی ادامه داد: اگر منظور این است که دولت واحدهای مسکونی با متراژ کوچک بسازد که از این طریق بتواند نیاز دهک های ضعیف جامعه را پوشش دهد، باید گفت که این واحدها بازیگردان های نرخ مسکن نیستند.
به طور نمونه اگر امروز دولت هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر کرج و تهران بسازد و برمبنای حداقل قیمت واگذار کند، این واحدها با قیمت مسکن بازی نمی کنند.
حاجیان با بیان اینکه بازیگردان های اصلی در بازار مسکن، کلان شهرها هستند، گفت: هشت سال قبل نیز که دولت احمدی نژاد، ساخت سه میلیون واحد مسکونی مهر را کلنگ زد، در همان مقاطع قیمت مسکن پایین نیامد.
وی درخصوص راهکارهای کاهش قیمت مسکن بیان کرد: در گام اول دولت و بانک مسکن باید اهرم های قانونی خود را بیشتر کنند. مطالبات موجود در مسکن مهر قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان است که باید به سیستم بانکی برگردد و آن را به بخش تولید مسکن انتقال دهند.
بازار سرمایه و سیاست های تشویقی؛ دونسخه بهبود بازار مسکن
این اقتصاددان با تاکید بر لزوم هدایت بازار سرمایه به بخش مسکن افزود: باید به شرکت های بورسی موجود در بخش مسکن، معافیت ها و تسهیلاتی شامل اوراق مشارکت، صندوق یکم و دوم ارائه کنند که بنیه مالی آنها در بخش مسکن تقویت شود و بتوانند به تولید مسکن بپردازند.
حاجیان همچنین ادامه داد: در عین حال باید سودهای بانکی را کاهش دهند تا مردم پول های خود را از بانک ها بیرون بیاورند و مسکن خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه تنها یک نسخه برای بهبود وضعیت بازار مسکن نمی توان پیچید، گفت: بازار مسکن متاثر از بخش مسکن نیست، بلکه تحت تاثیر بازار پولی و مالی کشور است. بنابراین باید قبول کنیم که برای بخش مسکن نباید نسخه مسکن ارائه کنیم، بلکه باید نسخه بازار پول و سرمایه ارائه کنیم.
جاجیان تاکید کرد: نسخه بهبود و رونق بازار مسکن در بازار پول و سرمایه نهفته است و نیز سیاست های تشویقی که باید به بخش تولید مسکن ارائه کنیم.
فرضا لازم است که سازندگان واحدهای مسکونی زیر ۷۰ متر را از پرداخت مالیات معاف کنند؛ همان سیاستی که هم اکنون در بافت فرسوده اتخاذ شده است.
این کارشناس مسکن در پایان در پیش بینی خود از بازار مسکن در ماه های آتی عنوان کرد: به طور قطع رکود تورمی همچنان در بخش مسکن بر کشور ما حاکم خواهد بود.
ضرورت تحول در نظام تامین مالی مسکن
در همین حال یک کارشناس مسکن با اشاره به راهکارهای بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور گفت: ما در بازار مسکن باید نگاه جدیدی به تحول در نظام تامین مالی مسکن داشته باشیم.
مهدی روانشادنیا ادامه داد: از جمله این تحولات ساخت ساختمان هایی است که به صورت لیزینگ و اجاره به شرط تملیک احداث می شوند و این امر باید یکی از راهکارهایی باشد که در آینده به سبد سرمایه گذاری مردم اضافه شود و به تامین مسکن آنها کمک کند.
ساخت مسکن اجاره ای و کاهش هزینه ساخت
وی با اشاره به راهکار دوم در این زمینه اظهار داشت: موضوع دیگری که می تواند مورد توجه قرار بگیرد، ساخت واحدهای مسکونی به قصد اجاره است. در حال حاضر برای ساخت واحدهایی که به قصد اجاره احداث می شود، به طور سیستماتیک در کشور ما برنامه ریزی نشده و برای این منظور می توان در آینده برنامه ریزی انجام داد.
روانشادنیا ادامه داد: موضوع سوم این است که باید به مسائل عدیده ای که سازندگان بخش مسکن با آنها مواجهند توجه شود. یعنی با اقداماتی نظیر تسریع در فرآیند صدور پروانه ساخت تا پایان کار، کاهش هزینه های تمام شده ساخت مسکن و… به سازندگان کمک کنند تا درنهایت سازندگان بتوانند واحدهای مسکونی با قیمت مناسبتری را در اختیار مردم قرار دهند.
لزوم تحول در تکنولوژی ساخت و ساز
این مدرس دانشگاه همچنین با تاکید بر لزوم تغییر و تحولات در تکنولوژی ساخت و ساز کشور تصریح کرد: تکنولوژی های که امروز در حوزه ساخت مسکن استفاده می کنیم، به صرف انرژی زیادی چه در دوره ساخت و چه در دوره بهره برداری نیاز دارند و از سوی دیگر گران تمام می شوند و زمان اجرای آنها هم طولانی است.
به گفته وی، بنابراین دولت باید مشوق هایی را برای سازندگان در زمینه فناوری های جدید در نظر بگیرد تا فعال شوند که نتیجه آن متوجه بهره برداران مسکن خواهد بود و می توانند زندگی بهتری داشته باشند و هزینه کمتری را برای مسکن پرداخت کنند.
توجه ویژه به بافت های ناکارآمد شهری
روانشادنیا در ادامه همچنین با بیان اینکه نوسازی و توانمندسازی بافت های ناکارآمد شهری به عنوان یک اولویت در دولت مطرح شده است، گفت: این طرح می‌تواند مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: به دلیل اینکه در شهرهای بزرگ اکنون مسئله توسعه کالبدی یک موضوع جدی است و گسترش حریم شهرها منجر به بروز مسائل جید شده است، درنتیجه توجه ویژه به بافت های ناکارآمد می تواند کمک بسیاری به بهبود بخش مسکن کند و امیدواریم که با حضور شهردار جدید و وزیر جدید راه و شهرسازی اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;