نخستين موزه نفت كشور

به گزارش تاسیسات نیوز، ناظر و مجري موزه هاي نفت آبادان از گشايش نخستين موزه نفت كشور در پمپ بنزین آبادان كه قديمي ترين جايگاه سوخت ايران به شمار مي آيد تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، خبر داد.






مدير طرح و برنامه موزه هاي صنعت نفت و ناظر و مجري موزه هاي نفت آبادان، با بيان اين مطلب افزود: “پمپ بنزين آبادان در سال ۱۳۰۶ خورشيدي (۱۹۲۷ میلادی) توسط شرکت بریتیش پترولیوم در آبادان بنا شد و در زمان خود سوخت مورد نیاز منطقه، یعنی نفت و بنزین را برای مصارف خانگی و حمل و نقل وسایل نقلیه از جمله هواپیماها تامين مي كرد.”





به گفته ساسان بامداد صوفي، پمپ بنزين قديمي آبادان که نزدیک به 90 سال از احداث آن می گذرد، در حال حاضر در مرکز شهر و مقابل شهرداری قرار دارد و پس از موافقت وزیر نفت در اواخر سال 1392، مبنی بر راه اندازی موزه های صنعت نفت در آبادان، اين جايگاه به همراه پنج نقطه ديگر ، براي احداث موزه نفت انتخاب شد.

 

 

 

 

نیروگاه شماره یک، اسکله تاريخي، آموزشگاه فنی و حرفه ای، خانه های تشريفاتي و جایگاه پمپ بنزین، پنج نقطه تاریخی و قدیمی صنعت نفت در آبادان هستند كه براي تاسيس موزه هاي نفت در نظر گرفته شده و فاز مطالعاتی و پژوهشی روی این پروژه ها آغاز شده است.






همچنين به موازات اين اقدامات شناسایی و گردآوری اشیا و اسناد صنعت نفت در سراسر کشور به ویژه مناطق نفت خیز جنوب آغاز شده كه با توجه به حجم گسترده فعالیت های عملیاتی و عمرانی موزه ها و نیاز به اشیا و اسناد مرتبط براي نمایش و بازسازی مكان هاي قديمي صنعت نفت و فرآيندها در شکل اولیه خود، جایگاه پمپ بنزین آبادان در اولویت راه اندازی قرار گرفته است.

 

 

 

گوشه اي از عمليات مرمت پمپ بنزين قديمي آبادان



به گفته مدير طرح و برنامه موزه ها و اسناد صنعت نفت در ساختمان اصلی موزه پمپ بنزين آبادان کلیه اسناد، مدارک و اشیای مرتبط با پمپ بنزین، نظیر تلمبه ها، کیل ها، پیمانه ها، ظروف حلبی و ابزار و تجهیزات مرتبط، به منظور بازسازی شیوه اولیه توزیع بنزین به نمایش درخواهد آمد.






همچنين دو ساختمان جانبی نيز براي برای نمایش کلیه مستندات مربوط به پخش فرآورده های نفتی در كشور و عرضه امکانات رفاهی به بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.





به گفته صوفي در حال حاضر مرمت ساختمان اصلي با استفاده از آجرهاي قديمي، در و پنجره ها و مصالح شبيه به مصالح اوليه به كار رفته در اين بنا به پايان رسيده و فضا سازي محوطه در دست انجام است. با اتمام اين عمليات در آينده نزديك نخستين موزه نفت كشور، آماده بهره برداري خواهد شد.

 

 

منبع:


پايگاه اطلاع رساني موزه ها و اسناد صنعت نفت ايران

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;