نحوه قیمت گذاری بـــــــرق

به گزارش تاسیسات نیوز، عضو هیأت تنظیم مقررات برق با تاکید بر اینکه این هیأت در بورس برق هیچ دخالتی در قیمت و تعیین قیمت برق ندارد، گفت: برق سیب‌زمینی یا خودرو نیست پس هیأت تنظیم مقررات باید مستقل و با ادبیات برق آشنا باشد.

 

محمود رضا حقی‌فام در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که شرکت های تولیدکننده برق با انتقاد از اینکه چرا اعضای هیأت تنظیم مقررات برق را کارمندان وزارت نیرو تشکیل می‌دهند و معتقدند نباید رئیس هیات یاد شده معاون وزیر نیرو باشد گفت: رگولاتورها در اصول باید مستقل باشند، اما بحثی که هست این است که این نهاد یک سری مقرراتی گذاشته که بیشتر برای ایجاد فضای رقابت است و هیچگونه محدودیتی برای بخش تولید ایجاد نمی‌کند.



وی افزود:بنابراین تا رسیدن به آن رگولاتور مستقل که باید از جمعی تشکیل شود که لزوماً ممکن است از داخل وزارت نیرو نباشد این رگولاتور کنونی کارکرد مناسبی را دارد، در حال حاضر منافعی که مجموعه تولید از کنار فروش برق دارد، هیچ محدودیت خاصی را برای این تولیدکنندگان اعمال نکرده است و طبیعتاً وزارت نیرو هم در این نقش فعالیت می‌کند.



حقی فام تاکید کرد: وزارت نیرو بخش تولید، انتقال و توزیع برق را جزو مجموعه صنعت برق می‌شناسد و اینگونه نیست که مصرف‌کننده و تولیدکننده را از خود نداند پس همانطور که وزارت نیرو از بخش مصرف‌کننده و توزیع حمایت می‌کند، بخش تولید برق را نیز حمایت می‌کند.



هیأت تنظیم مقررات هیچ دخالتی در بورس و تعیین قیمت برق ندارد


عضو هیأت تنظیم مقررات برق در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان برق عنوان می‌کنند که از بخش تولید برق حمایت نمی‌شود و عرضه و تقاضا قیمت عمده فروشی برق را تعیین نمی‌کند اظهار داشت: به هیچ وجه اینگونه نیست، چرا که هیأت تنظیم مقررات برق در بورس برق هیچ دخالتی در قیمت و تعیین قیمت برق ندارد، مثل تمام نقاط دنیا سازمان بورس خرید و فروش را انجام می‌دهد و وزارت نیرو و هیأت تنظیم بازار برق قیمت برق را دیکته نمی‌کند، بنابراین براساس نظام داد و ستد اقتصادی این اقدامات صورت می‌گیرد.


* سؤال این است که آیا نهاد تنظیم مقررات رادیویی زیرنظر مخابرات نیست؟


حقی‌فام در پاسخ به این سؤال که براساس مصوبه شورای رقابت مقررات‌گذاری و رگولاتوری برق باید یک نهاد مستقل باشد و ظاهراً این مصوبه در هیأت دولت رأی نیاورده و تصویب نشده است، تصریح کرد: از لحاظ فلسفی به هر حال رگولاتوری‌ها باید مستقل باشند، اما سؤال این است که آیا نهاد تنظیم مقررات رادیویی زیرنظر مخابرات و یک نهاد مستقل نیست؟


*هر نهادی که بخواهد در صنعت برق مقررات‌گذاری کند باید مستقل و با ادبیات برق آشنا باشد


وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت عمده‌فروشی در بازار برق از سوی این هیأت 30 تا 40 درصد و به نفع شرکتهای توزیع پایین‌تر تعیین و به فروش می‌رسد افزود: در حال حاضر دغدغه ما این است که هر نهاد و شورایی بخواهد در صنعت برق مقررات‌گذاری کند در عین حال که باید مستقل باشد باید با ادبیات برق آشنا باشد.


* برق مثل سیب زمینی یا خودرو نیست


حقی فام تاکید کرد: برق مثل سیب‌زمینی و خودرو نیست، بنابراین در عین حال که نیاز است هیأت تنظیم مقررات برق مستقل باشد باید مجموعه‌ای باشند که کاملاً با مجموعه برق آشنا و پایداری فنی و اقتصادی برق را به هم نزند.


بر اساس این گزارش چندی پیش حمید رضا فیالی عضو هیأت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با اشاره به اینکه هیأت تنظیم مقررات که رئیس آن معاون وزیر نیرو است قیمت برق در بازار برق را تعیین می‌کند، گفته بود بر این اساس تعیین قیمت در بازار به نفع شرکتهای توزیع بوده و ۳۰ درصد پایین تر از قیمت عمده فروشی است.


فیالی گفته بود که اعضای هیأت تنظیم مقررات بازار برق ایران که همگی جزء کارمندان وزارت نیرو هستند و رئیس آن معادن وزیر نیرو در امور برق و انرژی است قیمت برق برق را تعیین می‌کنند.


به گفته وی در مورد بورس انرژی تعداد خریداران برق اندک است و عمدتاً شرکت‌های توزیع برق هستند که با یک قیمت پایین برق می‌خرند و تولیدکننده‌های برق را تحت فشار می‌گذارند.


فیالی تاکید کرده بود بر این اساس برق از یک قیمتی بالاتر خریداری نمی‌شود و شرکت‌های تولیدکننده مجبور می‌شوند به قیمت‌هایی که آنها تعیین می‌کنند برق را به شرکتهای توزیع برق(شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو) بفروشند.


بنا بر اظهارات وی بر اساس مصوبه شورای رقابت نهاد مقررات‌گذاری و رگولاتوری در برق باید تشکیل و نهاد مستقلی باشد، اما مصوبه شورای رقابت در هیأت دولت رأی نیاورده است.


وی افزود: اگر قرار است در قیمت‌گذاری برق عدالت باشد،‌ اولاً بازار برق باید تابع عرضه و تقاضا باشد و اگر قرار شد قیمت‌ها دستکاری شود مشکل‌آفرین نشود.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;