ناکامی ارومیه در افتتاح انبار نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، پروژه ساخت انبار مرکزی نفت ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین انبار نفت شمال‌غرب کشور با گذشت ۱۵ سال هنوز به سرانجام نرسیده و بهره‌برداری از آن نیازمند تزریق اعتبارات مورد نیاز است.





انبار مرکزی نفت ارومیه در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار، در ۲۰ کیلومتری ارومیه در قالب ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور با در نظر گرفتن همه قوانین و ایمنی‌های پدافند غیرعامل در حال احداث است که طی یک دهه اخیر با مشکلات اعتباری زیادی دست و پنجه نرم کرده است. با افتتاح بزرگ‌ترین انبار نفت شمال‌غرب کشور در ارومیه ظرفیت ذخیره انواع فرآورده‌های نفتی به ۱۱۹ میلیون لیتر افزایش می‌یابد و این شهر تبدیل به یکی از قطب‌های مهم کشور در این زمینه می‌شود.





هر چند این طرح در سال ۸۰ به تصویب رسید ولی عملیات اجرایی آن با شش سال تاخیر در سال ۸۶ آغاز شد و مقرر بود در سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد اما با وجود پیشرفت بالای ۹۴ درصد با کندی روند اجرا مواجه است.





معارض ملکی، کمبود اعتبار و خلف وعده‌ها در حالی مطرح است که شرکت پخش فرآورده‌‌های نفتی ارومیه معتقد است در خصوص تاخیر این طرح چندان نقشی نداشته چرا که کارفرمای این انبار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است و ارومیه تنها نقش بهره‌بردار را دارد.





انبار مرکزی نفت ارومیه سال ۸۵ در ردیف طرح‌های مصوب سفر هیات دولت وقت به آذربایجان غربی قرار گرفت و با وجود همجواری استان با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و ضرورت اتمام هر چه سریع‌تر طرح، هنوز مردم چشم انتظار افتتاح آن هستند. اعمال تغییرات در طرح از سوی کارفرما و مشکلات پیمانکاری نیز بر این طرح همانند سایر طرح‌های بزرگ عمرانی آذربایجان غربی سایه افکنده و امروز بعد از گذشت ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی طرح، شاهد رکود نسبی در اجرای طرح به‌دلیل عدم تزریق اعتبار مورد نیاز هستیم.





مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در خصوص وضعیت اجرای این طرح گفت: اجرای بزرگ‌ترین انبار نفت شمال‌غرب کشور اکنون 64/ 94 درصد پیشرفت دارد. اصغر توفیقی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح انبار مرکزی نفت ارومیه از سال ۸۶ آغاز شده است، اظهار کرد: متاسفانه به دلایل مختلف همچون کندی روند تخصیص اعتبار مصوب و مشکلات پیمانکاری و معارض ملکی انبار مرکزی نفت ارومیه به مرحله افتتاح در سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به استان نرسید.





وی ادامه داد: برای اجرای این طرح تاکنون ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه ادامه داد: کارفرمای این طرح شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت ایران است و پیمانکار باید این طرح را تحویل شرکت ملی نفت دهد و شرکت پخش فرآورده‌های نفت ارومیه به‌عنوان بهره‌بردار از این انبار استفاده می‌کند اما به‌منظور تسریع در روند اجرا، پیگیری و نامه‌نگاری‌های زیادی صورت گرفته است.




اتمام طرح، نیازمند ۶۰ میلیارد ریال



توفیقی با بیان اینکه اتمام این طرح نیازمند تزریق ۶۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، ادامه داد: اکنون این طرح بالای ۹۴ درصد پیشرفت دارد که در صورت اختصاص اعتبار لازم به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.





مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارومیه با بیان اینکه انبار مرکزی از امکانات پیشرفته زیادی برخوردار است، گفت: با بهره‌برداری از این طرح انبار فعلی نفت ارومیه که در داخل شهر قرار دارد به این انبار منتقل می‌شود.





توفیقی افزود: در این انبار ۳۸ نقطه برای تخلیه و بارگیری نفتکش‌ها و دو مخزن آتش‌نشانی هر کدام به ظرفیت 5/ 3 میلیون لیتر و سیستم پیشرفته آتش‌نشانی پیش‌بینی شده است. وی اضافه کرد: در این انبار طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور شامل دو مخزن با ظرفیت ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین، دو مخزن با ظرفیت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر، چهار مخزن با ظرفیت حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت سفید و سه مخزن با ظرفیت حدود ۳۵ میلیون لیتر گازوییل، پیش‌بینی شده است.






وی یادآور شد: مخازن نفت سفید این انبار نفت به صورت دو منظوره طراحی شده و برای ذخیره بنزین و گازوییل نیز از آنها استفاده می‌شود و تمام مراحل مهندسی، خرید، ساخت، نصب و راه‌اندازی این انبار نفت از سوی پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی انجام شده است.




اجرای خط لوله فرآورده‌های نفتی تبریز – ارومیه



توفیقی با بیان اینکه همزمان با پروژه انبار مرکزی نفت ارومیه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز ارومیه نیز در حال اجرا است، گفت: این خط لوله با قطر ۱۴ اینچ با پوشش پلی‌اتیلن به طول ۲۲۲ کیلومتر اجرا می‌شود. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفت ارومیه پیشرفت این طرح را ۶۶ درصد اعلام کرد و افزود: همچنین خط لوله منشعب از این طرح به قطر ۱۰ اینچ حد فاصل سلماس – خوی نیز در حال اجرا است.





وی گفت: کاهش هزینه‌های حمل فرآورده‌های نفتی از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای این خط لوله‌های انتقال است که در صورت بهره‌برداری شاهد تحول عظیمی در حوزه نفت در منطقه شمال‌غرب کشور خواهیم بود. نماینده ارومیه در مجلس درخصوص دلایل کندی روند اجرای انبار مرکزی نفت ارومیه گفت: این طرح دچار معارض ملکی بود که اکنون با رفع آن عملیات اجرایی طرح ادامه دارد.





نادر قاضی‌پور کمبود اعتبار به همراه اختلاف بر سر اجرای خط لوله انتقال را از دیگر دلایل کندی روند اجرا اعلام و اظهار کرد: مقرر بود خط لوله انتقال از دریاچه ارومیه اجرا شود که متاسفانه این خط انتقال از شبستر و تسوج اجرا شد که اکنون این مشکل نیز برطرف شده است. باید منتظر ماند و دید بزرگ‌ترین انبار نفت شمال‌غرب کشور در ارومیه بعد از گذشت ۱۵سال تصویب و ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی بالاخره آماده بهره‌برداری می‌شود یا خیر؟




منبع: دنیای اقتصاد






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;