نامی آشنا در صنعت نیروگاهی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان صدا و سیما، جی ای امریکا ، زیمنس المان ، میتسوبیشی و هیتاچی ژاپن ، آسالدوی ایتالیاو مپنا از ایران برترین های جهان در صنعت نیروگاهی وتوربین های گازی بزرگ هستند.

 

تنها 22 سال از تاسیس مپنا می گذرد اما این گروه صنعتی بخش خصوصی در صنعت نیروگاه سازی در ردیف 10 تا 12 کشور اول نیروگاه ساز دنیا قرار دارد.

 

گروه مپنا از محل فروش محصولات و صدور خدمات فنی مهندسی خود به دیگر کشورها سالانه 500 میلیون دلار ارزآوری دارد.

 

 

همزمان با تاسیس مپنا در ابتدا دانش فنی توربین سازی از اروپا وارد شد و در این جا ساخته وسپس بومی شد.

 

 

تنها 15 سال از عمر توربین سازی در ایران می گذرد و آمریکا ، آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیا ، چین و سوئیس رقبای ایران در ساخت توربین های نیروگاهی هستند.

 

 

به گفته اولیاء قائم مقام شرکت توگا سازنده توربین های گروه صنعتی مپنا؛ این شرکت به طور عمده 3 نوع توربین گازی وبخار نیروگاهی وتوربین 25 مگاواتی صنعتی تولید می کند که البته میزان تولید توربین به میزان سفارش مشتریان داخلی و خارجی بستگی دارد.

 

 

توربین های بخار و گازی در تولید برق ، آب شیرین کن ها و در نیروگاه های ساده و ترکیبی استفاده می شود و توربین های کوچک 25 مگاواتی در نیروگاه های کوچک و پراکنده و سیکل ترکیبی و همزمان با تولید اب و در بخش صنایع پتروشیمی ونفت وگاز و صنایع فولاد کاربرد دارد.

علاوه بر این از توربین های کوچک 25 مگاواتی در نیروگاه های محلی ، صنایع بزرگ یا شهرک صنعتی یا منطقه مسکونی می توان استفاده کرد بدون اینکه به شبکه سراسری برق وصل شود.

از این توربین های کوچک در نیروگاه های موبایل(سیار) نیز استفاده می شود.

 

تولید توربین های گازی با ظرفیت 183 ، 170 و 160 مگاوات در کلاس E محصول دیگر این شرکت است.

 

ساخت توربین های گازی کلاس E از 15 سال پیش در ایران اغاز شد و در زمان تحریم ارتقا پیدا کرد و راندمان انها در نیروگاه های گازی شکل ساده به 36 درصد و در نیروگاه های سیکل ترکیبی به 54 درصد رسید.

 

 

عباس علی ابادی مدیر عامل مپنا معتقد است در صورتی که دولت بدهی 7 هزار میلیارد تومانی خود را به مپنا پرداخت کند مپنا این مبلغ را در ساخت 14 واحد نیروگاه های حرارتی که با وزارت نیرو قرارداد دارد و 9 واحد نیروگاه حرارتی نیروگاهی دیگرکه قرار است و سر جمع به سیکل ترکیبی تبدیل شود ، هزینه خواهد کرد.

 

 

به این ترتیب با تبدیل این مقدار واحد نیروگاهی به سیکل ترکیبی 17 واحد نیروگاه بخار هر کدام به ظرفیت 160 مگاوات بدون سوخت وارد مدار خواهد شد.بر این اساس 2 هزار و 700 مگاوات نیروگاه به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می شود و حدود 12 میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار تولید خواهد شد که می توانیم به خریداران برق در خارج کشور بفروشیم و ارز به دست آوریم.

 

 

هوشنگ فلاحتیان گفت: 40 درصد نیروگاههای موجود کشور را مپنا ساخته است.

 

بسترسازی برای ساخت نسل جدید توربین های گازی در کلاس F نیز در مپنا اغاز شده است.

 

 

راندمان این نیروگاه ها در بخش نیروگاه گازی ساده 40 درصد ودربخش سیکل ترکیبی 59 درصد است و براساس قرار دادی که ایران با المان امضاء کرده است دانش فنی این نوع توربین از شرکت زیمنس وارد خواهد شد.

 

توربین های گازی کلاس F از نظر ترکیب شبیه به توربین های کلاس E است اما از نظر اندازه کمی بزرگ تر است وظرفیت تولیدی انها 300 مگاوات است در حالی که ظرفیت توربین های کلاس E کمتر از 200 مگاوات است.

 

 

تولید توربین های نیروگاه بخار سیکل ترکیبی به ظرفیت 160 مگاوات وسیکل ساده به ظرفیت 320 مگاوات از دیگر تولیدات این گروه صنعتی است.

 

تولید این نوع توربین مپنا در منطقه خاور میانه منحصر بفرد است.

 

گروه مپنا سالانه ظرفیت تولید 40 واحد از انواع توربین های حرارتی را دارد که از نظر قیمت 20 درصد ارزان تر از تولیدات خارجی تمام می شود.

 

تعمیر تجهیزات نیروگاهی در نیمه دوم هر سال یکی دیگر از فعالیت های مپناست.

 

همزمان با شروع فصل سرما حجم بار نیروگاه ها نیز کاهش می یابد و بازسازی وسرویس نیروگاه ها اغاز می شود.

 

مپنا در برخی کشورها مانند عراق ،سوریه و عمان نیروگاه می سازد و به برخی دیگر از کشور ها مانند الجزایر ،اندونزی ، پاکستان ، روسیه و افریقایی خدمات فنی مهندسی صادر می کند.

 

گروه صنعتی مپنا شامل 41 شرکت صنعتی است که 47و62 صدم درصد سهام این شرکت در دست سرمایه گذاری صنایع اب وبرق صبا ،11 درصد در دست کارکنان مپنا ،25و57 صدم درصد متعلق به سهام عدالت و15و89 صدم درصد متعلق در دست اشخاص حقیقی وحقوقی است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;