میزان ظرفیت تولید نفت غرب کارون

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت (متن) از هدف‌گذاری این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید روزانه میدان‌های غرب کارون به ۳۶۸ هزار بشکه تا پایان سال خبر داد. تولید فعلی این میادین ۲۹۰ هزار بشکه در روز است و امید می‌رود در سال‌های آتی به 33/ 1 میلیون بشکه برسد.




آن‌طور که نورالدین شهنازی‌زاده گفته است، غالب این افزایش، از محل افزایش ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی و به تولید رسیدن میدان یاران جنوبی محقق می‌شود.





وی با اشاره به توافق‌نامه امضا شده با شرکت نفت و گاز پرشیا با هدف توسعه میدان یاران، از احتمال تبدیل این توافق نامه به قرارداد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این شرکت در قالب بیع متقابل، توسعه میدان یاران شمالی را به سرانجام رساند و در صورت امضای قرارداد نهایی، نفت و گاز پرشیا با مشارکت شرکتی خارجی نسبت به توسعه میدان یاران اقدام می‌کند. شهنازی‌زاده ادامه داد: همچنین امکان دارد ادامه توسعه میدان نفتی آذر، در قالب قراردادهای جدید نفتی با راهبری پیمانکار کنونی طرح انجام شود.




شانا گزارش داد؛ شهنازی‌زاده با بیان اینکه شرکت متن برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود در مجموع به ۳۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، افزود: هم‌اکنون پروژه‌هایی به ارزشی بالغ بر 5/ 21 میلیارد دلار در متن انجام شده یا در دستورکار است.





وی گفت: از محل منابع داخلی، طرح‌های توسعه‌ای متن مثل آزادگان جنوبی از پیشرفت خوبی برخوردار شده‌اند؛ به‌طوری‌که ظرفیت تولید این میدان اخیرا ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. به گفته وی، شرکت متن درصدد است ظرفیت تولید آزادگان جنوبی را تا پایان امسال به بیش از ۱۴۰ هزار بشکه برساند. شهنازی‌زاده با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری مناقصه میدان آزادگان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که توسعه این میزان از سوی کنسرسیومی توانمند عملیاتی شود.





مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به تفاهم‌نامه‎های امضاشده برای مطالعه میادین در دست توسعه این شرکت اشاره کرد و گفت: شل نتایج نهایی مطالعات خود در میدان کیش را ارائه داده، مطالعه این شرکت روی میدان یادآوران روبه اتمام است و نتایج مطالعاتش در میدان آزادگان نیز روزگذشته به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شد. شهنازی‌زاده از ارائه نتایج اولیه مطالعه میدان بندکرخه از سوی شرکت OMV اتریش نیز خبر داد و افزود: شرکت PTTEP تایلند نیز نتیجه مطالعات خود روی میدان چنگوله را ارائه داده، DNO نروژ در حال ارائه گزارش نهایی است و گازپروم نفت نیز همچنان مطالعه میدان را در دست دارد.




مجری طرح میدان نفتی آزادگان شمالی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۱ میلیون بشکه از میدان نفتی آزادگان شمالی برداشت شده است، گفت: این میدان بیش از 5/ 1 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است.





قدرت‌الله آقایی اظهار کرد: بیش از ۱۵ ماه است که طرح توسعه آزادگان شمالی اجرا شده و روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه از این میدان تولید شده است. سرمایه‌گذاری این میدان 2/ 2 میلیارد دلار بوده و میزان اشتغالزایی در زمان پیک کار در این میدان ۵ تا ۶ هزار نفر و در حال حاضر ۸۰۰ نفر است که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر بومی هستند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;