“مهندسی اطفای حریق” حلقه‌ی گم شده در تامین امنیت بناها

به گزارش تاسیسات نیوز، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، گفت: باید بسترهای لازم جهت ایجاد و بهره مندی از رشته مهندسی اطفای حریق در کنار سایر رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی معماری، عمران، تاسیسات نقشه برداری و … در صدور پروانه ساخت، فراهم شود، زیرا امروزه مهندسی اطفای حریق، حلقه‌ی گم شده در تامین امنیت و ساخت تاسیسات مسکونی، اداری و تجاری در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است.
بهنام پرتوی اظهار کرد: از جمله حوادث مهم غیر مترقبه که خسارات جانی و مالی بسیاری در طول زمان بر  انسان وارد کرده، آتش سوزی بوده و آتش سوزی عبارت از آتشی است که از کنترل خارج شده و برای انسان، ساختمان و محتویات درون آن خطرناک و زیان آور محسوب می‌شود.
وی افزود: شدت این خطر در ساختمان‌های مرتفع با وسعت زیاد زیر بنا و پارکینگ‌های بسته که فاقد انواع پلکان‌های خارجی، پنجره آتش و فضای پناه دهی هستند، بیشتر بوده و بهترین راه برای کاهش خسارات وارده جانی و مالی، تبعیت همشهریان از مقررات تخصصی محافظت در برابر آتش و تکمیل ساختمان‌های در حال ساخت طبق نظر متخصصان امر است.
وی با اشاره به تصویب مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق)، اظهار کرد: این مبحث شامل قواعدی است که به نحوی اجرای آن توسط شهروندان الزامی بوده و به شهرداری‌ها و سازمان‌های مربوطه به خصوص سازمان نظام مهندسی، این اختیار را می‌دهد تا با اجرای طرح مذکور، موجبات حفاظت جان و مال و سرمایه فردی و منافع ملی از گزند یکی از حوادث غیر مترقبه را فراهم آورد.
پرتوی گفت: از بهترین مواردی که مشمول مقررات این موضوع در تجهیز و احداث ساختمان‌ها وجود دارد، نصب کپسول‌های آتش خاموش کن، لوله کشی آب آتش نشانی و سیستم اعلام و اطفای حریق، طبق استانداردهای اعلامی در مقررات موجود در مبحث سوم است.
وی متذکر شد: در ساختمان‌های بلند مرتبه و برج‌ها، علاوه بر رعایت موارد فوق، یکی از مهم ترین نکات در حفظ جان ساکنان و یا متصرفان، ایجاد راه پله‌های خروج از بنا و فرار از حریق است که در کنار سیستم‌های کشف و اعلام حریق با بکارگیری ضوابط اختصاصی راه‌های خروجی در تصرفات مسکونی، آموزشی و فرهنگی، درمانی و تجاری می‌توان از بروز خسارات عمده به ساکنان محل جلوگیری کرد.
وی افزود: با توجه به بروز آتش سوزی‌های متعدد در ساختمان‌های تجاری هم‌چون پلاسکو و سایر واحدهای تجاری و مسکونی، بایستی علاوه بر رعایت مقررات مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، تمهیداتی را در تکمیل این مقررات بکار گیرد تا با شناسایی نقاط ضعف مقررات مربوطه، گام مهمی در رفع خلاهای اجرایی و قانونی برداشته شود.
این وکیل پایه یک دادگستری تاکید کرد: عملیات اطفا و خنثی سازی آتش، مراحل پیچیده‌ای داشته و بنا به حساسیت و انواع مختلف آتش سوزی‌ها، اهمیت دارد تا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به عنوان متولی امر، آموزش علمی مردم و شهروندان را در کنار آموزش تخصصی پرسنل خدوم و از جان گذشته خود، در سرلوحه امور قرار دهد.
وی در ادامه در خصوص تمهیدات لازم در اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، گفت: استفاده از نظرات وکلا، حقوقدانان و کارشناسان حقوقی متخصص مرتبط جهت ارائه اطلاعات لازم حقوقی و مشاوره به سازندگان ساختمان‌ها در خصوص به حداقل رساندن فعل یا ترک فعل‌هایی که برخلاف مقررات ملی ساختمان، هدر رفت سرمایه ملی و امنیت جانی و مالی شهروندان را در پی دارد، از جمله موارد مهم در اجرای مبحث سوم است.
وی با اشاره به لزوم اتخاذ تصمیماتی جهت تامین منابع مالی لازم هم‌چون اخذ وجوه به ارزش منطقه، طبقات و مساحت زیر بنا از سوی آتش نشانی و خدمات ایمنی جهت ایجاد پست‌های آتش نشانی، افزود: این امر در کنار ایستگاه‌های آتش نشانی در محل‌های پر تراکم انجام گرفته و می‌توان بسترهای لازم برای رفع مشکلات اشرافیت پرسنل پست.های مربوطه به ساختمان‌های حوزه استحفاظی را ایجاد کرد تا با حداقل امکانات، حداکثر پیشگیری و اقدام بموقع کارشناسانه از وقوع حریق به عمل آید.
وی ادامه داد: ایجاد واحد ارشاد و معاضدت توام با تکریم بیشتر ارباب رجوع در سازمان آتش نشانی در  نحوه بهره مندی از مقررات مبحث سوم با همکاری وکلا و کارشناسان خبره در این خصوص و برای ارائه خدمات بهتر به مراجعه کنندگان الزامی است.
پرتوی با اشاره به لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص نحوه اطفای حریق و استفاده از تجهیزات اطفا در محلات با اعزام مربی‌های آموزش آتش نشانی، اظهار کرد: می‌توان از پتانسیل مراکز مذهبی هم‌چون مساجد، کتابخانه‌ها و حسینیه‌ها در برگزاری کلاس‌های تئوری آموزشی و فضای باز پارک‌های محلات برای آموزش عملی اطفای حریق بهره برد.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به افزایش تنوع تجهیزات اطفای حریق و پیشرفته شدن این تجهیزات در سطح دنیا، گفت: تخصیص بودجه قابل ملاحظه سالانه در تجهیز ایستگاه‌های آتش نشانی به خودروها و سیستم‌های اطفای حریق مطابق با تکنولوژی به روز جهان امری ضروری بوده و حتی ثابت شده است که عدم بروز رسانی تجهیزات آتش نشانی با وجود پرسنل خدوم و از جان گذشته، نقطه ضعف اصلی سازمان آتش نشانی در اطفای حریق است.
وی بر لزوم تهیه بالگردهای مخصوص اطفای حریق ساختمان های مرتفع توسط سازمان‌های مسئول تاکید کرد.
این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: برگزاری جلسات مشترک با مسئولان صدا و سیما در تهیه و نمایش هر چه بیشتر فیلم‌ها و تیزرهای آموزشی و استفاده مطلوب از امتیازات منحصر بفرد این سازمان به عنوان قدرتمندترین و فراگیرترین و پر نفوذ ترین رسانه آموزشی و فرهنگی کشور نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در اجرای هرچه بهتر مقررات مربوط به جلوگیری از آتش سوزی‌ها و آگاه سازی در این راستا راهگشا باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;