ممنوع شدن خرید برق مولدهای مقیاس کوچک

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از سازمان توانیر، این سازمان ابلاغیه ای را صادر نمود که بر مبنای آن خرید تضمینی برق از نیروگاه های مقیاس کوچک کارکرده و دست دوم در کشور ممنوع شد.



این مصوبه احداث مولدهای تولید پراکنده کارکرده را در کشور را مشکل ساز کرده و عملا مانع از نصب و بهره برداری از آنها خواهد شد. کردی قول داده که برای شرکت هایی که از قبل خرید کرده اند مشکلی بوجود نخواهد آمد.



توانیر با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: از اين پس عقد قراردادهاي خريد تضميني برق فقط با شرط نو بودن ماشين آلات صورت مي پذيرد.



همچنين در خصوص قراردادهايي که قبلا بدون قيد نوع دستگاه مبادله گرديده و سرمايه گذاران مربوطه تاکنون نسبت به خريد دستگاه اقدام ننموده اند نو بودن ماشين آلات ملاک عمل خواهد بود.



آرش کردی در باره مشکلات احتمالی ناشی از این ابلاغیه جدید گفت: شرکت هایی که قبلا نصب و راه اندازی کرده اند مشمول این ابلاغیه نیستند و از این بابت برای آنها مشکلی بوجود نخواهد آمد.



وی همچنین در خصوص برخی از شرکت هایی که قبلا بدون اطلاع از این مصوبه اقدام به خرید مولدهای مقیاس کوچک دست دوم کرده اند و در انبار آنها قرار دارد گفت: در این موارد با ارائه مدارک و مستنداتی که نشان دهنده این باشد که خرید قبل از تاریخ 4 آبان ماه صورت گرفته است مشکلی بوجود نخواهد آمد و مانند گذشته و قبل از این ابلاغیه باآنها رفتار می شود.



شرکت های فعال در زمینه احداث مولدهای مقیاس کوچک در کشور که توانسته باشند بالای 20 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده کوچک نصب و راه اندازی کرده باشند شاید به اندازه انگشتان هر دو دست هم نرسند اما این ابلاغیه برای آنها مشکلاتی را در پی داشته است.



گفتنی است انرژی الکتریکی تولیدی مولدها بسته به راندمان کاری بین 90 تا 110 تومان بازای هر کیلووات ساعت خریداری شده و قرارداد خرید تضمینی تا 5 سال منعقد خواهد شد.



صورت وضعیت برق تولیدی در طبقه دیون ممتاز بوده و در پایان هر ماه به شرکت توانیر ارسال و در کمتر از 15 روز توسط این شرکت پرداخت می شود.



چندی پیش نیز هوشنگ فلاحتیان در خصوص تامین سوخت این نیروگاه ها گفته بود: بر اساس مقررات جدید، تا ۵ سال گاز طبیعی به صورت مجانی و رایگان در اختیار نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک قرار داده می شود.



وی با اشاره به خرید نیرو برق تولیدی این واحدهای نیروگاهی به صورت تضمینی، اظهار داشت: مصوبه‌ای قرار است ارائه شود که با این نوع نیروگاه‌ها همچون نیروگاه‌های دولتی رفتار شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;