مقرون‌به‌صرفه بودن ساختمان‌های سبز

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی سومین همایش ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی در روزهای 20 و 21 اذر ماه 96 در محل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.


در این همایش دو روزه که با حضور و سخنرانی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ، رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی،و جمعی از پزوهشگران و اساتید برجسته دانشگاههای کشور برگزار شد، شرکت کنندگان در روز اول ، در 7 پنل آموزشی با مباحث مختلف بهینه سازی مصرف انرژی و الگوها و شیوه های طراحی و ساخت ساختمان های پایدار و سبز آشنا شدند.


پنل شماره 2 همایش تحت عنوان ساختمان های با رتبه انرژی برتر و راهکارهای تجویزی و کارکردی مطرح، اولین پنل آموزشی این همایش بود که در محل سالن پاکدامن مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ( سالن اصلی همایش) برگزار شد.


در این پنل که محورهای الگوسازی برای ساختمان های با رتبه انرژی برتر، ایجاد انگیزه سرمایه گذاری از طریق بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، راهکارهای تأمین بودجه )در پروژه های دولتی و خصوصی( برای بهینه سازی مصرف انرژی و جایگاه شبیه سازی انرژی و BIM در فرآیند طراحی ساختمان کم مصرف و سبز در خود جای داده بود و به ریاست مهندس حامد مانی فر؛ مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اساتیدی همچون دکتر بهروز محمدکاری؛ رییس بخش انرژی، نور و آکوستیک مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی، مهندس سید عباس صفوی؛ معاونت فنی و مهندسی سپاه، مهندس سامیار حقیقت؛ مدیرعامل شرکت تکوین رسانه، دکتر فرهاد غلامی؛ دبیر کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، مهندس فتوحی؛ پروژه ملی بهینه سازی انرژی در ساختمان و تحول بازار، به ارایه مطلب پرداختند.


دکتر فرهاد غلامی دبیر کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این پنل در سخنان خود ضمن تشریح استاندارد های مطرح جهانی در حوزه ساختمان های سبز و دوستدار محیط زیست، به تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته در این خصوص در سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و افزود: توسعه مدل‌های محیط‌زیستی در مناطق مختلف جهان نشان‌دهنده تلاش‌های نظام‌مند در این زمینه است.


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ساختمان سبز تعریف و ساختار مشخصی در کشور نداشته و در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای طراحی و ایجاد این نوع ساختمان‌های شکل‌گرفته است با معرفی کتاب انتشار یافته از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، تاکید کرد: این کتاب با بومی سازی استاندارد LEED الگویی مناسب شرایط و اقلیم کشور ایران ارایه می دهد.


غلامی ابراز امیدواری کرد این کتاب بتواند به عنوان مرجعی برای شروع تدوین آیین نامه ساخت و ساز سبز در ایران مورد استفاده قرار گیرد.


وی در ادامه ضمن تشریح مقایسه علمی ساختمان های معمولی در حال ساخت با ساختمان های سبز و نمایش نمودارهای مقایسه ای حاصل از تحلیل هزینه های ساخت، بر افزایش ناچیز هزینه تبدیل ساختمانهای موجود به ساختمان دوستدار محیط زیست تاکید کرد.


دبیر کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با توجه دادن به ضرورت های صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه پایدار که امروزه در اسناد توسعه ای کشور مورد تاکید قرار گرفته است ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه دستگاههای مسوول و همه ارکان جامعه بتوان در مسیر دستیابی به اهداف اقتصاد سبز گام های موثری برداشت.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;