مقررات ملی ساختمان در ایران نیازمند تغییر و تحولی اساسی است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در خصوص مقررات ملی ساختمان، گفت: در این حوزه کشور نیازمند تغییر و تحولی اساسی است و باید با عزمی همگانی و رویکرد جدید علمی انجام شود.
به گزارش تاسیسات نیوز،حمزه شکیب در جریان سفر خود به این استان، صبح امروز در نشست خبری بیست و پنجمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با با بیان این‌که اعضای سازمان نظام مهندسی در کشور حدود ۶۰۰ هزار نفر هستند و در ۳۱ استان فعالیت دارند، اظهار کرد: مدیران و اعضای شورای مرکزی با رأی گیری و فرآیند انتخاباتی هر سه سال یک بار مشخص می شوند.
وی ارائه خدمات مهندسی در قالب اجرا و نظارت از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است، افزود: طی بیش از ۲۰ سال گذشته آنجایی که نقش نظام مهندسی نادیده گرفته شده است نتوانستیم از سرمایه‌های مردمی در حوزه ساختمان بهره‌برداری مناسب برده شود و در نهایت آرامش افراد تأمین نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان این‌که در کنار سازمان نظام مهندسی شهرداری‌ها، وزارت کشور و مردم نقش‌هایی کلیدی دارند و باید ایفای نقش کنند، تصریح کرد: عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها منجر به خسارت‌های مختلفی شده است.
شکیب حوادثی نظیر متروپل و پلاسکو را نتیجه رعایت نکردن قوانین استاندارد و فنی نظام مهندسی دانست و بیان کرد: توجه ویژه به مقوله آموزش یکی از اولویت‌های جدی سازمان نظام مهندسی کشور است.
وی در خصوص مقررات ملی ساختمان، گفت: در این حوزه کشور نیازمند تغییر و تحول اساسی دارد که باید با عزمی همگانی و رویکرد جدید علمی انجام شود.
عدم اجرای کامل قوانین مهمترین عامل افزایش مرگ و میر در حوادث است
مجتبی فرهمند، رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد نیز در این جلسه تخلفات ساختمانی را یکی از مهمترین دغدغه‌های نظام مهندسی در این استان دانست و بیان کرد: تجدید نظر در طرح‌های تفصیلی و انعطاف در ضوابط از جمله راهکارهای ایجاد امینی بیش از پیش در شهر و استان یزد است.
وی افزود: کاهش تلفات جانی در زلزله خوی یکی از مهمترین نمادهای اهمیت استفاده از ظرفیت نظام مهندسی برای تقویت و امینی سازی شهرها و استانهاست.
فرهمند فرهنگ سازی و ارتباط با مردم مهمترین اولویت سازمان نظام مهندسی استان یزد است، گفت: هوشمندسازی ارائه خدمات مختلف از دیگر رویکردهای اجرایی نظام مهندسی استان یزد است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد عدم اجرای کامل قوانین را مهمترین عامل افزایش مرگ و میر در حوادث مختلف دانست و بیان کرد: این مهم باید بیش از پیش در دستور کار دست‌اندرکاران قرار گیرد.
وی با بیان این‌که یزد در حوزه تخلفات ساختمانی جزو سه استان اول کشور است، تصریح کرد: عمده این تخلفات ناشی از رویکرد حاکم بر طرح‌های تفصیلی است که باید با رویکرد انعطافی ساماندهی شود.
فرهمند در ادامه کارآمدی طرح‌های تفصیلی را در گرو انعطاف پذیری لازم دانست و بیان کرد: این مهم باید توسط مسئولان و دست‌اندرکاران مد نظر قرار گیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد با بیان این‌که جرائم تعیین شده برای تخلفات ساختمانی بازدارنده نیست، گفت: ارائه خدمات مدیریت شهری به ساختمان‌هایی که پرونده تخلف ساختمانی دارند یکی دیگر از عوامل افزایش این نقیصه در استان یزد است.
وی همراهی شهرداری‌ها با نظام مهندسی را لازم و ضروری دانست و بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر شهرداری یزد همکاری لازم با نظام مهندسی یزد را دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;