مقایسه منابع و مصارف آب ایران و سایر کشورها

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: مدیریت صحیح منابع آبِ موجود در سراسرجهان و برنامه ریزی صحیح برای مصارف در حوزه های مختلف، خواهد توانست چالش های بحران کم آبی را کاهش دهد.
به گزارش پایگاه خبری ساتکاب، بنا به اظهار نظر کارشناسان؛ در سراسر جهان، کشاورزی ۷۰% ، صنایع ۲۰% و مصارف خانگی نیز حدود ۱۰% از منابع آب را به خود اختصاص می دهد. با این حال ، در کشورهای صنعتی ، صنایع بیش از نیمی از آب موجود برای استفاده انسان را مصرف می کنند. به عنوان مثال بلژیک ۸۰٪ از آب موجود را در صنعت مصرف می کند.
وقتی صحبت از مصرف آب میشود ما با دو تعریف مواجه میشویم: آب های برداشت شده و آب های مصرف شده .
بر اساس تعاریف ارائه شده؛  «آب های برداشته شده» از دریاچه و یا رودخانه هستند. یک بخشی از این آبهای برداشت شده معمولا مجددا به منبع اولیه خود باز می گردند و برای استفاده مجدد قابل استفاده هستند، بنابراین منابع ، منابع تجدیدپذیر آب نامیده می شوند.
«آب های مصرف شده» نیز به آبهایی اطلاق می شوند که؛  برای مصرف برداشته شده اند و به منابع خود بازگردانده نمی شوند.
بر اساس آمار ارائه شده از ؛ یونیسف و فائوارائه برداشت آب های تازه در طول ۵۰ سال اخیر ۳ برابر شده اند، این درحالی است که عوامل مختلفی در افزایش مصرف آب موثر بوده است. عواملی چون؛ افزایش جمعیت جهان، تغییر در سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آب،  افزایش تولید سوخت های زیستی (سوخت سبز) در سال های اخیر و نیاز به مصرف آب برای تولید این نوع سوخت و تغییرات اقلیمی از جمله عواملی به شمار می آیند که باعث ایجاد بحران آب در جهان شده اند.
مصرف آب در ایران نیز به دلایل مذکور افزایش یافته است، با نگاهی به جدول ذیل، رتبه مصرف آبِ کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها، قابل بررسی است. در این جدول ۱۰ کشور که بیشترین مصرف آب در جهان را داشته اند قابل مشاهده و ارزیابی است.
راهکارهای مواجهه با کم آبی
بنا بر اظهار نظر کارشناسان، مواجهه با کم آبی در نخستین گام، درک صحیح از منابع موجودِ آبی کشور و تغییر در بسیاری از بخش ها مانند؛ «تغییر سبک زندگی در سطوح مختلف زندگی فردی»، «تغییر نحوه آبیاری در کشاورزی و حذف کشت محصولاتِ کشاورزی «آب بَر»، «بهبود شبکه توزیع و آبرسانی به منظور جلوگیری از هدررفت آب»، «ساختِ نرم افزارها و سخت افزارها جهت بهینه سازی مصرف آب»، «اختراع تکنولوژی‌های جدید حفاظت از آب»، «توسعه کارخانه‌های نمک‌زدایی با مصرف کم انرژی» و «شیرین سازی آب دریا» از جمله الگوهایی محسوب می شوند که به عنوان راهکار در مواجهه با «کم آبی» معرفی شده اند.
بدیهی است مدیریت صحیح منابع آبی خواهد توانست، امکانِ گذر از چالش کم آبی را در سطح جهانی و ملی مقدور ساخته تا در سایه برنامه ریزی مطلوب به ساحل امن و آرامش دست یافت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;