فرونشست زمین با مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی

اتصالات گاز بیشترین آسیب را در فرونشست زمین می‌بینند

ابراهیمی گفت: اخباری از اقدامات جدی دولت جهت جلوگیری از فرونشست زمین و احیای اب‌های زیر زمینی در دست نداریم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت فرونشست زمین در ایران، اظهار کرد: اصلی ترین دلیل فرونشست زمین که باعث برهم زدن بافت خاک  می شود, برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی است که در استان های همدان, سمنان, قزوین و حتی تهران شاهد این مسئله بوده‌ایم؛ ما زمانی که تصمیم به توسعه فعالیت های صنعتی و کشاورزی گرفته‌ایم بی محابا به برداشت آب های زیرزمینی  دست برده و فکری به حال جبران این برداشت های بی رویه نکرده ایم.
او افزود: فقدان مطالعه در استقرار صنایع و برداشت بی رویه آب برای مصارف کشاورزی از دشت‌هایی که امکان احیای سفره‌های زیرزمینی آنها کمتر است از دلایل فرونشست زمین در کشورمان به شمار می رود. ریزش های زمین عواقب و آثار زیانباری دارد، ممکن است  ابتدا این فرو نشست ها چندان به نظر مهم نیاید اما با گذر زمان و اثر فروریزش بر خطوط  لوله گاز آثار و فجایع این امر مشهود می شود
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این فرونشست ها اگر در اطراف کارخانه‌ها, صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به وجود آید , علاوه بر آسیب رساندن به زمین های کشاورزی باعث از بین رفتن و جابجایی تاسیسات این اماکن  می شود که متاسفانه در کشور ما به این مسائل توجه کافی نمی شود.
ابراهیمی در پایان با تشریح اقدامات دولت از جمله محدودیت برداشت از آب‌های زیرزمینی و ممنوعیت صدور حفر چاه های جدید، افزود : در حال حاضر اخبار جدیدی از اقدامات جدی دولت جهت جلوگیری از فرونشست زمین و احیای آب های زیر زمینی در دست نداریم.
به عقیده او صنایعی که نیازمند آب بسیار هستند باید از آب‌های سطحی و قابل دسترس استفاده کنند و همچنین قانون عادلانه توزیع آب نباید فراموش شود.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;