صدور شناسنامه ایمنی برای ۳۲۰۰ ساختمان

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از صدور شناسنامه برای ۳۲۰۰ ساختمان با بیش از هشت طبقه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عبدالرضا گلپایگانی در مراسم رونمایی از دستورالعمل ارتقا، ایمنی در ساختمان‌های تهران، با بیان این که از حادثه تلخ پلاسکو عبرت گرفتیم و این حادثه ما را به سمتی برد تا با همکاری متخصصان خدمات شهری، شهرسازی و آتش نشانی نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ ارتقای ایمنی همه ساختمان‌ها اقدام کنیم، گفت‌: ۲۷۰ ساختمان شبیه پلاسکو شناسایی کردیم و دستورالعمل ایمنی برای آنها نوشتیم و در چند ساختمان عملیات مرمت، بهسازی و ارتقاء، ایمنی در مقابل حریق را انجام دادیم مانند ساختمان‌های آلومینیوم و ساختمان‌ هایی که در دهه چهل و … ساخته شده بودند، اما از ایمنی کافی برخوردار نبودند.
وی با اشاره به این که ۳۲۰۰ ساختمانی که بیش از هشت طبقه داشتند، شناسایی و برای آنها شناسنامه صادر شد، افزود: برای ساختمان‌های بالای شش طبقه الزام نقشه عملیات آتش نشانی ایجاد کردیم، چرا که در زمانی که پلاسکو رخ داد ، نقشه مشخصی نداشت تا بتوانند از طریق نقشه‌های آن به جنگ حریق بروند.
بر این اساس نقشه عملیات آتش نشانی برای ساختمان‌های بالای شش طبقه الزامی شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به این که یک شبکه مانیتورینگ طراحی کرده‌ایم که ساختمان‌های بلند مرتبه به سازمان آتش نشانی متصل می‌شوند تا از همان ابتدای شروع حادثه خدمات به آنها ارائه شود، تصریح کرد: سه هزار کارشناس سازمان نظام مهندسی و ۱۲۳ نفر در دفاتر خدمات الکترونیک مورد آموزش تخصصی قرار گرفتند تا مباحث کنترل نقشه از نظر الزامات حریق را کنترل کنند.
گلپایگانی در ادامه افزود: کمیته‌ ایمنی مناطق تشکیل شده است که در راستای ارتقاء، ایمنی ساختمان‌ها در صورت لزوم با دستور قضایی آیین‌نامه‌ ایمنی را اجرایی کنند.
وی با اشاره به این که برای ساختمان‌های کمتر از پنج طبقه قبلا آیین‌نامه‌ای در خصوص مباحث ایمنی نداشتیم ، اما در حال‌ حاضر آیین‌نامه‌ مفصلی در شش جلد که منتج از مقررات ملی ساختمان است احصاء شده است، ادامه داد: از چند روز دیگر با عملیاتی شدن قسمت آی تی این دستورالعمل‌ها باید به صورت اجرایی در دستور کار مناطق قرار گیرند.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران همچنین با اشاره به این که حادثه تلخ پلاسکو را به فرصتی تبدیل کردیم تا بتوانیم نسبت به تهیه طرح و ارتقای ساختمان‌ های بلند مرتبه اقدام کنیم، بیان‌ کرد: امیدوار هستیم که طبق زمان بندی ساخت ساختمان “پلاسکو نو” به سرانجام برسد.
وی افزود: در کمیته های خاص درخصوص استفاده از شیشه در نما ضوابطی به طراحان اعلام شده است.
وی اظهار داشت: برای مثال در مواردی مانند نبش اتوبان حکیم و همت که تابش آفتاب ممکن است موجب ایجاد خیرگی شود ضابطه خاص دارد که تذکرات لازم در این باره داده شده است.
گلپایگانی با اشاره به اینکه محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد اضافه کرد: حداکثر سطح برای اجرای نمای شیشه ای در ساختمان ۶۰ درصد است.
در ادامه حمید موسوی مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران در پاسخ به اینکه بسیاری از ساختمان ها از جمله بیمارستان امام خمینی (ره) از محدودیت های مربوط به نمای شیشه تبعیت نمی کند، تصریح کرد: متاسفانه ورود افراد غیر مرتبط به حوزه ساخت و ساز یکی از ضعف های این حوزه است و بیمارستان امام بر اساس توافق ضمنی در حال ساخت است.
وی ادامه داد: شهرداری تهران چندین مرتبه به این بیمارستان اخطار داده و متاسفانه این بیمارستان حتی پروانه نداشته و مسائل مهمتر از بحث نما دارد.
موسوی از دست اندرکاران این بیمارستان درخواست کرد فرآیند صدور پروانه ساخت و ساز را طی کنند و قول می دهیم در فضای VIP مساعدت های لازم را انجام دهیم.
منبع خبرگزاری آريا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;