نظام مهندسی از دولت بودجه نمی‌گیرد

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: سازمان های نظام مهندسی به عنوان یک نهاد غیر دولتی هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بهمن مؤمنی مقدم در نشست آسیب شناسی و ارزیابی نقش بخش خصوصی در ساخت و ساز گفت: جامعه صنفی مهندسان نقشه بردار ایران قدمتی نزدیک به ۴۰ سال دارد و این پتانسیل را دارد که در مناسبات اجتماعی، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
ما در مناسبات صنفی – حرفه‌ای و در بخش خصوصی مشکلات فراوانی داریم. بنابراین چنین نشست‌هایی، فرصت خوبی برای هم‌افزایی و خدمت به مملکت ایجاد می‌کند.
نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: تشکل‌ها از سویی پاسبان حقوق و خواسته‌های یک صنف در مقابل دولت یا هر نهاد دیگری هستند و از سوی دیگر، تعریف و تدوین اخلاق حرفه‌ای و تعریف تکالیف اعضای حرفه در قبال جامعه از جمله وظایف آنهاست.
از این رو فعالیت تشکل‌های صنفی از آیتم‌های مهم توسعه‌یافتگی در دنیاست.
با توجه به شرایط فعلی کشور، دولت چاره‌ای جز تقویت بخش‌خصوصی و بهادادن به تشکل‌ها و انجمن‌ها ندارد. دولت باید امور را به این انجمن‌ها و بخش‌خصوصی واگذار کند. زیرا دیگر نه ظرفیتش را دارد و نه در این مدت توانایی لازم برای تصدی‌گری تمامی امور داشته است.
مدیرعامل جامعه مهندسان نقشه بردار ایران بیان کرد: امیدواریم که با همراهی و همدلی بتوانیم گام‌های خوبی در این راستا برداریم و ارتباط میان دولت، صنف و بخش خصوصی را بیشتر کنیم.
از آنجا که در اینجا بحث تجارب و دستاوردهای حوزه مهندسی در مدیریت شهری مطرح است، من تجربه ای را که جامعه مهندسی با دولت پشت سر گذاشته، بازگو می‌کنم؛ ما در حوزه مهندسی هم در جامعه مهندسان نقشه بردار، هم در سازمان نظام مهندسی، هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنیم و در حقیقت این دو مجموعه ظرفیت و پتانسیلی آماده هستند که در کنار دولت می‌توانند، فعالیت‌ها و خدماتی را ارائه دهند.
وی افزود: نمونه‌ای که در چند سال اخیر پیگیری کردیم و دستاوردهای خوبی داشته، تفاهم نامه میان جامعه مهندسان نقشه بردار ایران با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که به تمامی استان‌ها تسری پیدا کرد.
این تفاهم نامه از ظرفیت و پتانسیل جامعه مهندسان به خوبی استفاده کرد و در زمان شروع، تعداد مهندسانی که در ادارات ثبت و حوزه‌های ثبتی مختلف، بحث بازدید و تهیه صورت‌مجلس تفکیکی را انجام می‌دادند ۱۱۴ نفر بود.
مومنی مقدم گفت: در حال حاضر با این تفاهم‌نامه در استان تهران، ۱۵۰۰ مهندس آمادگی دارند که این خدمات را انجام دهند و در حال کار هستند.
در آن زمان، تازه ۶ ماه بعد از تقاضا، نوبت بازدید انجام می‌شد، اما امروز با پتانسیلی که جامعه مهندسان نقشه‌بردار فراهم کرده، ظرف ۴۸ ساعت با کیفیتی بهتر نقشه‌ها تهیه می‌شود. این کار باعث شده که متقاضیان از سرعت و کیفیت کار راضی باشند و مهندسان نیز خدمات خود را به جامعه ارائه دهند.
وی ادامه داد: دنیا به سمت خصوصی‌سازی پروژه‌ها حرکت کرده و ما نیز باید خواسته یا ناخواسته به این سمت حرکت کنیم.
چرا که اگر هر چه سریعتر به این سمت برویم، هزینه‌های کمتری متحمل می‌شویم.
منبع نظام مهندسی ساختمان استان تهران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;