مطالبه جدید مهندسان برای تعیین دوره مسئولیت مهندسان

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی گفت: تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از چالش های عمده محسوب می شود که باید در پیش‌نویس جدید این قانون اصلاح و به درستی مشخص شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، کیان حصاری اظهار داشت: در قانون نظام مهندسی مدت زمان مسئولیت مهندسان به درستی مشخص نشده است و مجری در این قانون تا آخر عمر بنا مسئول است در حالی که استحکام سازه در تاسیسات، فونداسیون، پایه ستون و بتن ها متفاوت است و باید دوره مسئولیت مهندسان نیز به تناسب متفاوت باشد.
وی تصریح کرد: عزم مجلس شورای اسلامی برای تهیه پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مجالی است تا موارد مغفول در قانون فوق که بیش از ۲۷ سال از تهیه و ابلاغ آن می گذرد، مورد توجه و اصلاح قرار گیرد.
رییس نظام مهندسی خراسان شمالی افزود: تعیین دقیق حد و حدود، میزان و دوره مسئولیت در ساختمان‌ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از دغدغه های مهم هر مهندس حرفه مند در دوره فعالیت خود است.
وی عنوان کرد: با توجه به محدودیت عمر قطعات و اجزای ساختمانی مسئولیت مهندسان در ساختمان ها چه در بخش طراحی، نظارت و اجرا نامحدود و مادام العمر است در حالی که عمر قطعات و اجزای ساختمانی یکسان نبوده و نمی توان نسخه واحدی برای کلیه صلاحیت ها و رسته های ساختمانی تجویز کرد.
حصاری اضافه کرد: انجام کار کارشناسی و مهندسی در این موضوع بیش از پیش ضروری و حساس به نظر می رسد و این مهم بایستی از اولویت های سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزرات مسکن وشهرسازی باشد.
نظام مهندسی و کنترل ساختمان از مجموعه قانون، مقررات، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکل های مهندسی، حرفه‌ای و صنفی تشکیل شده است که در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان تاکنون تغییراتی در این قانون انجام نشده است.
پیش نویس جدید این قانون در اواخر سال ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس طرح و در کمیسیون عمران در حال بررسی است که این کمیسیون پیشنهادات سازمان نظام مهندسی را در مورد اصلاح این قانون خواسته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;