دو پیشنهاد برای مشترکین پرمصرف برق

یک کارشناس انرژی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف برق مشترکین پرمصرف و ارائه دو پیشنهاد درباره این موضوع با محوریت برق خورشیدی گفت: پیشنهاد فعلی وزارت نیرو مبنی بر تعرفه­ های ترجیحی هرچند قدمی رو به جلو است اما اصلا کافی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بحث اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف ماههاست مطرح و هر بار نیز وزیر نیرو از تصویب قریب الوقوع آن می دهد و هر بار تاریخ این تصمیم از سوی دولت به عقب می افتد.
آخرین بار اردکانیان در هفته گذشته اعلام کرده بود که تعرفه برق مشترکان پرمصرف تا قبل از سال نو به تصویب دولت خواهد رسید.
تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناشی از خاموشی برق در تابستان امسال باعث شد تا مسئولان وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی­‌های مکرر در سال آتی از همین الان به فکر اقدامات لازم و متناسب باشند.
بررسی‌های صورت گرفته نشان می­دهد که حتی با وجود بارندگی­های سال جاری و افزایش ظرفیت نیروگاه­های حرارتی، رشد مصرف حدود ۶ درصدی مصرف برق باعث خواهد شد تا حدود ۴۵۰۰ مگاوات کمبود برق در سال آتی وجود داشته باشد.
به همین دلیل، یکی از مهم­ترین اقدامات وزارت نیرو مدیریت مصرف با تمرکز بر مشترکین پرمصرف است که مقدار آن ۱۵۰۰ مگاوات لحاظ شده است. در همین راستا، وزارت نیرو به دنبال افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف به مقدار محسوسی بود و قرار بود وضعیت این موضوع تا پایان آذرماه امسال مشخص شود، اما هیچ خبری نشد و شنیده ها حاکی از آن است که دولت با این پیشنهاد وزارت نیرو موافقت نکرده و این وزارتخانه می­خواهد تنها تعرفه­ های ترجیحی را اعمال کند بدین صورت که تعرفه برق مشترکین کم‌مصرف، حداکثر ۷ درصد اما مشترکین پرمصرف احتمالا تا ۱۵ درصد افزایش یابد.
در همین راستا، محمدجواد نوفرستی رئیس انجمن جامعه ایمن و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ضمن حمایت از این طرح گفت: هرچند که درصد افزایش­‌های غیریکسان، قدمی رو به جلو و مثبت است اما باید درنظر داشت که اگرچنانچه افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف به صورت محسوس نباشد آنگاه مدیریت مصرف رخ نخواهد داد. علاوه بر این، همچنان مشترکین پرمصرف از برق یارانه­ ای و چند برابری نسبت به سایرین برخوردار خواهند بود و این با عدالت انرژی در تناقض است.
دو پیشنهاد برای مشترکین پرمصرف برق
نوفرستی در ادامه دو پیشنهاد برای مشترکین پرمصرف برق ارائه داد و اظهار داشت: پیشنهاد اول اینکه این مشترکین اقدام به نصب پنل خورشیدی کنند تا با تولید برق تجدیدپذیر در فصل تابستان و اوج بحران برق به کمک شبکه برق آمده و بحران برق را به حداقل برسانند.
در این حالت آنها می­توانند حتی برق مازاد بر مصرف خود را هم به شبکه بفروشند و در نتیجه، مبلغ قبض خود را کاهش هم بدهند.
این کارشناس انرژی ادامه داد: پیشنهاد دوم اینکه برای مصارف مازاد بر الگوی مصرف برق، این مشترکین بهای برق خورشیدی را پرداخت کنند تا وزارت نیرو بتواند از طریق برق تضمینی خریداری شده از نیروگاه­های خورشیدی، برق مازاد این مشترکین را تامین کند.
در این صورت، تنها مصارف مازاد بر الگو مشمول افزایش قیمت خواهد شد و مصارف داخل الگو همچنان از یارانه برق برخوردار است.
نوفرستی تاکید کرد: اگرچنانچه مشترکین پرمصرف هیچ­ یک از اقدامات فوق را انجام ندهند بایستی ناچارا مصرف برق خود را در فصل تابستان کاهش دهند و مصرف خود را مانند سایر مردم به حد الگوی مجاز برسانند.
در غیر این صورت، بحران برق قطعی خواهد بود و آسیب آن به همه مردم و به خصوص واحدهای تولیدی خواهد رسید.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;