مشکل بزرگ ولی ساده

روح اله واصف/ سردبیر و مدیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ سیطره بزرگ مهندسی مکانیک و مهندسی برق بر علوم زیرشاخه خود باعث شده است که بخشی از علوم لازم و بسیار مهم در دانشگاه‌ها تدریس نشود و مثال بارز آن متره و برآورد است.
دانشجویان مکانیک و برق در دانشگاه علومی را فرامی‌گیرند که در کلیه گرایش‌های خاص این رشته‌ها کاربرد داشته باشد و لذا از آموزش تخصص‌های زیررشته‌ای محروم می‌شوند. نبود دانش متره و برآورد در میان مهندسان تاسیسات مکانیکی و برقی درحالی است که درس متره و برآورد در هنرستان‌ها تدریس می‌شود و ازقضا یکی از دروس رشته‌های عمران و سازه است. این نبود دانش متره و برآورد باعث چه مشکلی می‌شود؟
نخستین مشکل اتفاقات بدی است که برای خود مهندسان مکانیک و برق شاغل در ساختمان یعنی گرایش‌های تاسیسات مکانیکی و برقی رخ می‌دهد. این مهندسآن‌که علم وسیع و حیاتی متره و برآورد را بلد نیستند در کارگاه‌های ساختمانی، دفترهای فنی و شرکت‌های مهندسین مشاور دچار سرخوردگی می‌شوند و گمان می‌کنند این ضعف بزرگ در آن‌ها نهادینه است. همین باعث می‌شود که در سایه مهندسان معمار و عمران قرار گیرند و نتوانند آن‌گونه که بایدوشاید عرض‌اندام کنند. این موضع انفعالی چنان شدید شده است که در بسیاری مواقع باعث تضییع حقوق این مهندسان شده است.
مشکل مهم بعدی برای پروژه‌ها اتفاق می‌افتد و برآوردهای غلط در کنار تورم‌های شدید کشور و قوانین سخت حاکم بر قراردادها باعث می‌شود که ناگهان با پروژه‌هایی روبرو می‌شویم که میلیاردها تومان خرج آن‌ها شده است و هنوز هم میلیاردها تومان دیگر باید برای آن‌ها خرج شود تا راه‌اندازی شوند و درحالی‌که عمر مفید کارکرد آن‌ها تمام‌شده است!
مشکل جدی دیگر بازهم برای خود مهندسان تاسیسات است. امروزه هزینه‌های تجهیزات مکانیکی و برقی رقم بسیار بالایی از یک پروژه را شامل می‌شود درحالی‌که در برآوردهای رسمی دولتی از ساخت‌وساز، این رقم کوچک است. در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، هزینه طراحی و نظارت بر ساختمان با درصدی از هزینه ساخت محاسبه می‌شود و اینجاست که مهندسی که باید به فرآیند نصب و راه‌اندازی تجهیزاتی چند ده‌میلیاردی نظارت کند، باید به هزینه چندمیلیونی نظارت بسنده کند! و در صورت وجود مشکل در دادگاه حاضر شود و تاوان میلیاردی بدهد درحالی‌که نفعی نبرده است و هزینه‌های دریافتی گاهی برای ایاب و ذهاب او هم کافی نیست. در بیمارستان، مجموعه‌های ورزشی و مجتمع‌های تجاری و صنعتی آن‌که حرف اول در هزینه را می‌زند تجهیزات و اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی است.
هرکدام از مهندسان تاسیسات باید این دانش را فراگیرند تا مشکل حل شود. جان سی مکسول در کتاب جهانتان را تغییر دهید می‌گوید: شما فقط یک نفر هستید اما می‌توانید جهان را به مکان بهتری تبدیل کنید.
باید یاد بگیریم که چگونه به همه یاد بدهیم که دنیای کولرآبی و چهارمتر لوله تمام‌شده است!
تابعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;