مشارکت حداکثری در انتخابات خط بطلانی بر نابودی سازمان نظام مهندسی

یک پژوهشگر حقوق مهندسی درباره انتخابات نظام مهندسی گفت: با نزدیک شدن اتمام مدت دوره تصدی هیات مدیره ، شاهد برگزاری انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم ، هرچند که امروزه سازمان دورانی بحرانی را طی می کند و دیگر چهره مردم نهاد سازمان نظام مهندسی را از پشت انبوه بخشنامه ها و آئین نامه های دیکته شده دولتی ، به سختی می توان تشخیص داد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  محمدیان با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: در اثر این انحصارگرایی های که بیشتر دلسوزانه و گاهی اوقات از سر حس تملک ، مدتها فضا را برای فعالیت حداکثری اعضا محدود شده و بدین جهت در آستانه هر دوره انتخابات هیات مدیره ، تلاش برای تصاحب سکوهای قدرت و یا کرسی های خدمت به نوعی تقابل گروه های جدید و قدیم را رقم می زده است.
وی در ادامه افزود: خوشبختانه در انتخابات این دوره وتغییرات صورت گرفته شاهد بارقه های امید هستیم تا فضا را برای نیروهای مستعد و علاقمند باز شده و نقطه پایانی براین سنت دیرینه گذاشته تا منتخبین آن آمادگی وفرصت کافی و قانونی بیشتری داشته باشند.
محمدیان گفت: با توجه به اهمیت این انتخابات که سرنوشت سه سال آینده سازمان را رقم خواهد زد و به طور حتم در این دوره نیز بسیاری از واجدین شرایط برای عضویت در هیات مدیره کاندیدا شده اند و انتخاب اندیشمندانه اعضای سازمان موجبات ارتقا و تداوم رشد و بالندگی سازمان را تضمین خواهد کرد . در این شرایط بر ماست که با درک کامل از موقعیت حاضر با انتخابی اندیشمندانه و مبتنی بر شناخت ، راه را برای تحقق اهداف عالیه قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان هموار کنیم.
این کارشناس حوزه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با میزان مشارکت در انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: بزرگترین دغدغه بایستی جلب مشارکت حداکثری اعضا در انتخابات باشد . مشارکت اعضا نیز به نحوی وابسته به عملکرد هیات مدیره است و عملکرد هیات مدیره نتیجه مشارکت و انتخاب اعضا و این دور تسلسل چنانچه در جهت مثبت باشد، ارتقا سازمان را در همه عرصه ها رقم خواهد زد و چنانچه به دوری باطل مبدل شود موجبات نابودی و اضمحلال تدریجی خواهد بود .
وی ادامه داد: حضور و مشارکت اعضا درصورتی بیشترین تاثیرگذاری را خواهد داشت که انتخاب با شناخت کامل و بر اساس معیارهای مشخصی صورت پذیرد . هرچند که مهندسان طی دوره های گذشته اثبات کرده اند که قدرشناس مدیران خدوم شهری و اساتید صاحب نظر ، درستکار و آزاداندیش بوده و هستند ، اما بدون قصد زیر سوال بردن توانائیهای هیچ یک از اعضا تمامی ادوار هیات مدیره های سازمان ، شاید بتوان ادعا کرد که در ادوار گذشته ، در مواردی، گزینه های مناسب تر وکاندیداهای با لیاقت تر ، به علت عدم برخورداری از شناخت جامعه مهندسی از راهیابی به هیات مدیره بازمانده اند و به جای آنها افرادی با تکیه بر آرای بخشی خاص از جامعه مهندسی به هیات مدیره راه یافته اند که به هیچ وجه حضورشان تاثیری بر پیشبرد اهداف جامعه مهندسی نداشته است .
محمدیان بازنگری قوانین موجود الزامی دانست و اظهار داشت: هر چند براساس ارزیابی‌ عملکرد و آسیب‌شناسی‌ از سازمان نظام مهندسی ساختمان، لزوم بازنگری در قانون وآئین نامه اجرایی آن، برای افزایش کارآیی و ثمربخشی این سازمان در ساخت‌ و‌ سازهای شهری ضرورتی انکار ناپذیراست، اما در شرایط کنونی به نظر می رسد، اولویت اول این سازمان انتخاب هیات مدیره ای توانمند ومقتدر است.
وی در ادامه بیان کرد: در زمان برگزاری انتخابات وقتی که کاندیداها امکانات کافی برای معرفی توانایی ها وقابلیت های خود نداشته باشند و متعاقب آن اعضای سازمان نیز با بی اهمیتی وعدم حضور حداکثری ونتیجتاً با شناختی محدود از کاندیداها در پای صندوق های رای حضور یابند موجب می شود تا برای کاندیداها فرصتی مناسب ایجاد گرددتا برخی از آسیب ها مانند وابستگی به افراد موثر در شکل گیری سازمان و اولین هیاتهای مدیره، برخورداری از نفوذ در دیگر تشکلهای حرفه ای و یا وابستگی به منابع قدرت در دیگر ارگانها، رابطه استاد و شاگردی برای مدرسان در دانشگاهها و کلاسهای آموزشی سازمان، حضور در گروههای فعال انتخاباتی که برخوردار از اصول فکری شناخته شده و تاثیرگذار هستند و تخریب شخصیتهای اثرگذار براساس تهمت های واهی یا عوام فریبانه چهره سازمان را خدشه دارکند.
محمدیان در پایان خاطر نشان کرد: انتخابات هیات مدیره جایگاه آزمون و خطا نیست و یکی از موثرترین راههای شناخت کاندیداها ، برآورد توانائیها و نحوه عملکردشان در دیگر جایگاههای خدمت در سازمان خواهدبود. چنانچه این روش تشخیص مورد توجه قرارگیرد عملا افرادی که گوشه چشمی به عضویت در هیات مدیره دارند از جایگاه های پائین تر شروع به فعالیت در سازمان خواهند نمود و ضمن آشنایی با قوانین و ارکان نظام به اعضا نیز این امکان را میدهند تا تصویری دقیق تر از ایشان داشته و برآوردی دقیق تر داشته باشند . از طرف دیگر با توجه به اینکه مجمع عمومی سازمان بالاترین مرجع تصمیم گیری در سازمان است ، چه خصوصیتی به جز جاه طلبی را می توان درنظر گرفت برای کسی که به دنبال عضویت در هیات مدیره برای تاثیرگذاری است ولی در مجامع عمومی که مرتبه بالاتری دارد حضور موثر پیدا نمیکند ؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;