مزارع برق بادی در بزرگترین دریاچه جهان

caspian-sea


به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، در هفته دولت هزاران طرح جدید انرژی در تمام استانهای ایران به بهره برداری رسید که یکی از این طرح ها، طرح مزارع برق بادی در سواحل دریای خزر بوده است.

 مدیرعامل توانیر از راه‌اندازی بیش از 3580 ‌طرح جدید برقی در هفته دولت خبر داد و گفت: مزارع جدید برق بادی ایران در سواحل دریای خزر به بهره‌برداری رسیده است.

آرش كردي در تشریح مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای صنعت برق ایران گفت: در هفته دولت 4098 پروژه برقي افتتاح يا عمليات اجرايي آنها در کشور آغاز شده است.

در مجموع عمليات اجرايي ۵۱۱ پروژه بزرگ برقي دراين هفته کلید خورده است.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه هزينه اجراي اين طرح‌ها بیش از ۶۰۳ میلیارد تومان است، تصریح کرد: همچنين تا پايان هفته دولت، ۳‌هزار و ۵۸۷ پروژه برقي نيز به بهره‌برداري خواهند رسيد.

این مقام مسوول افزود: بر این اساس به منظور افزايش ظرفيت توليد و راندمان واحدهاي نيروگاهي، پروژه خريد، ساخت، نصب و راه‌اندازي سيستم خنك كاري هواي ورودي در دو واحد گازي نيروگاه شهيد رجايي آغاز خواهد شد.

کردی با اشاره به نصب و راه‌اندازی ۳۴ واحد توربين بادي در مجموع با ظرفیت تولید برق ۶۶۰ كيلووات در گيلان، بیان کرد: علاوه بر این به منظور افزایش تولید برق پاک و تجدیدپذیر، عمليات اجرايي نخستين نيروگاه زمين گرمايي كشور در مشكين شهر آغاز شده است.

وی با اشاره به تهيه نسخه جديد اطلس باد ايران با استفاده از روش‌هاي نوين، تبیین کرد: از سوی دیگر برای حفظ و صیانت از مخازن زیرزمینی آب در کشور، پروژه استفاده از پساب فاضلاب شهر همدان به منظور استفاده در سامانه خنك‌كننده نيروگاه شهيد مفتح به‌طور رسمی افتتاح شده است.

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه در هفته دولت بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي ايسين در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: چند پست و شبکه انتقال برق در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی همچنین از تخصیص ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار برای برق‌رسانى روستاها خبر داد و گفت: امسال نيز ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای برق‌رسانی به روستاهاى كشور اختصاص یافت ‌که تاكنون نقدینگی خوبی نیز در این ارتباط دریافت شده است.

مدير عامل شركت توانير برق را اصلی‌ترین زیرساخت در امر توسعه و پیشرفت كشور دانست و ادامه داد: امروز انرژی برق در خدمت اقتصاد دیجیتال قرار گرفته و پایداری آن نیز به پایداری اقتصادی وابسته است كه در اين خصوص بايد به سمت واقعی شدن تعرفه‌های برق حركت كنيم.

وی ادامه داد: امسال گرم‌ترین سال را طی ۲۰۰ سال گذشته در کشور تجربه کردیم كه در همين راستا پیک مصرف برق به بیش از ۵۰ هزار مگاوات رسید، البته با اين وجود شاهد کاهش خاموشی‌ها نسبت به تابستان سال گذشته بودیم.

كردى در ارتباط با سياست‌هاى وزارت نيرو برای كاهش خاموشی‌هاى تابستان امسال عنوان كرد: طى سال‌های گذشته میانگین درصد رشد مصرف انرژی در ایران 5/ 5 درصد بود كه با برنامه‌ریزی‌های گسترده این میزان به 5/ 2 درصد در سال جاری کاهش یافت.

وی با بيان اينكه رفع تحریم‌ها و توسعه صنعت باعث افزايش میزان مصرف برق در کشور خواهد شد، اضافه كرد: در اين راستا ميزان مصرف برق در كشور به ۸ درصد خواهد رسید بنابراین باید تدابیر لازم برای جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در کشور اتخاذ و اجرا شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;