مرگ وعده های رستم در دستان بذرپاش!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: پس از درگذشت رستم قاسمی وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش نیز در جلسه اخذ رای اعتماد در مجلس به گونه ای تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را امکان پذیر ندانست این در حالی است که کارشناسان نیز با توجه به شرایط حاکم بر بازار امکان محقق شدن این طرح را بسیار بعید می دانند.
محمد علی سلمانیان کارشناس مسکن در این باره به آرمان ملی گفت: رکود بازار مسکن و فاصله ای که بین عرضه و تقاضا رخ داده باعث افزایش قیمت شوک آور بازار مسکن شده است هر چند نبود ساخت و ساز در بخش دولتی و خصوصی طی سالیان اخیر باعث برهم خوردن عرضه و تقاضا در این بین شده و به افزایش قیمت مسکن منتهی شده است این در حالی است که دولت طی مدت وزارت قاسمی رئیس سابق وزارت مسکن وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده بود و عدم تحقق این قول برای مردم و همچنین برای کشور نگرانی ایجاد کرده است.
او افزود: محقق نشدن اهداف پیش بینی شده در حوزه مسکن و نبود بستر مناسب برای تامین مالی پروژه های ساخت مسکن باعث شد تا قانون جهش تولید مسکن نیز عملیاتی نشود و در نتیجه به افزایش قیمت سرسام آور مسکن و اجاره بها منتهی شود و بنابر آنچه که مشهود است این معضل به زودی حل نخواهد شد و دولت نیز قادر به انجام تعهدات خود در این زمینه نخواهد بود و گمان نمی رود که با انتصاب وزیر بعدی نیز تغییری محسوس در این زمینه به وقوع بپیوندد.
سلمانیان ادامه داد: نوسانات قیمت ارز نیز از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن است که باعث شده تا این بازارا با شوک قیمتی مواجه شود و این اثرگذاری در بخش مسکن بسیار سریعتر از دیگر حوزه ها خود را نشان داده است با وجود اینکه به دلیل نبود نقدینگی بین مردم حجم معاملات از رشد چندانی برخوردار نبوده است اما افزایش قیمت مسکن به شکل عجیبی رشد داشته است.
کشش بازار برای افزایش قیمت مسکن؟
این کارشناس اضافه کرد: قیمت مسکن طی چند سال اخیر همواره افزایشی بوده است اما بر اساس بررسی های صورت گرفته طی یک سال اخیر قیمت مسکن ۲ تا ۳ برابر متوسط افزایش قیمت رشد داشته است، البته بر اساس روند افزایشی معاملات مسکن در فصل سرد سال پیش بینی می شود احتمالاً حجم معاملات در چند ماه آینده افزایشی شود چرا که همواره متقاضیان واقعی و موثر در بازار با نگرانی از رشد بیشتر قیمت ملک و جاماندن از دایره خرید و افزایش نرخ تورم آنها را به پای معاملات کشانده است البته به نظر می رسد که بازار دیگر کشش بیشتری برای گرانتر شدن قیمت مسکن نداشته باشد.
سلمانیان افزایش قیمت مصالح ساختمانی را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ملک دانست و افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا فعالان در صنعت ساختمان سازی نتوانند تصمیم درستی برای به کارگرفتن مصالح ساختمانی با میانگین قیمت های مختلف بگیرند و علاوه بر این افزایش قیمت مصالح ساختمانی منجر به توقف ساخت و ساز شده و به این ترتیب به موج افزایش قیمت مسکن افزوده شده است.
او بیان کرد: در شرایط فعلی فعالان در صنعت ساختمان بیشتر در انتظار به نتیجه رسیدن برجام و یا کاهش قیمت ارز هستند تا این بازار اندکی به آرامش برسد و بازار مسکن نیز رونق گیرد و در صورت مشاهده بهبود در این حوزه شاخص های تورمی نیز اصلاح خواهد شد و می توان به رشد و توسعه اقتصادی نیز امید داشت چرا که آرامش بازار مسکن در ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد کلان است از یکدیگر تبعیت می کنند و تا زمانی که نرخ تورم رشد می کند مسکن نیز روندی صعودی خواهد داشت اما قطعا به دلیل افت شدید قدرت خرید مسکن نمی توان انتظار داشت که افزایش قیمت مسکن همانند برخی کالاها که تا ۴۰۰ درصد هم رشد داشته است، رشد کند.
این کارشناس ادامه داد: اگر دقت کنید علیرغم اینکه نرخ دلار در چند روز گذشته رشد داشته است هنوز برخی از متقاضیان و سرمایه گذاران در ورود به این بازار تردید دارند. پس اگر نرخ ارز رشد کند مطمئن باشید که در آینده نیز انواع اقلام ساختمانی رشد خواهند کرد. اما چون قدرت خرید پایین است بدون شک معامله مسکن نیز افت خواهد کرد.
سلمانیان بیان کرد: بیشتر خریداران مسکن برای اینکه مسکن را کالایی پایدار به لحاظ سرمایه گذاری می دانند به این بازار اعتماد کرده اند و اقدام به خرید مسکن می کنند. اگر بازاری را این روزها بخواهید به متقاضیان سرمایه گذاری پیشنهاد دهید بدون شک بازار مسکن است چرا که تنها بازاری که باقی می‌ماند مسکن است که در اسفند پارسال و اردیبهشت امسال مقداری سرمایه ها را به سمت خود جذب کرد و عاقبت آنرا می بینید که بانک مرکزی در پایین ترین حد اعلام می کند که قیمت مسکن رشد کرده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;