مرتفع کردن اختلافات با رعایت مقررات

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس رجبی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر ضرورت توجه به جامعه مهندسان در کشور، گفت: هر چند سخت شدن شرایط زندگی برای همه اقشار جامعه مشکلاتی ایجاد کرده اما مهندسان با معضلات بیشتری درگیر هستند زیرا میزان ساخت و ساز به پایین ترین رقم خود در سال های اخیر رسیده و ساخت مسکن سال گذشته بدترین رکود 15 سال اخیر را شاهد بوده که به تبع آن بیکاری مهندسان مشهود است.


رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در رشته مهندسی، افزود: متاسفانه رشد آمار مهندسان در سال های اخیر از یک طرف و اینکه اساسا نظام دولتی ما نمی خواهد بپذیرد که تشکیلات نظام مهندسی با یک تشکیلات غیردولتی متفاوت است مشکلات عدیده ای را برای این قشر ایجاد کرده است.


دولت خواهان زیر نظر گرفتن تشکیلات خصوصی است


مهندس رجبی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی به عنوان تشکیلات غیر دولتی باید روی پای خود بایستد، تصریح کرد: متاسفانه دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی علاقه مند به زیر نظر گرفتن این تشکیلات است.


رئیس سازمان نظام مهندسی، با تاکید بر اینکه اکنون وزارت راه و شهرسازی فارق از اینکه قانون و آیین نامه ها چه می گویند مدت ها است حتی با بخش نامه های هیات دولت نیز مخالفت می کند، گفت: صدور بخش نامه و دستورالعمل ها از سوی این وزارتخانه مشکلاتی را در روند فعالیت سازمان نظام مهندسی ایجاد کرده است.


وی با بیان اینکه جامعه مهندسان به لحاظ اشتغال در حداقل بوده و به لحاظ حمایت اجتماعی از سوی دستگاه هایی مانند وزارت راه در فشار هستند، افزود: اکنون بیش از هر زمان دیگری جامعه مهندسان نیازمند مراقبت و محافظت هستند در غیر این صورت تبعات آن زیاد خواهد بود.


عمل به قانون پایان اختلافات است


مهندس رجبی در پاسخ به این سوال که این اختلافات به کجا خواهد رسید، گفت: اگر همه ما مقررات و قوانین را رعایت کنیم اختلافات مرتفع خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه سازمان های نظام مهندسی قطعا به عنوان یک اصل معتقد به تبعیت از قانون و آیین نامه های مصوب است، تصریح کرد: متاسفانه دیگران از قانون عدول می کنند و نمود بارز آن آقای وزیر راه وشهرسازی است که حتی بخش نامه دولت و آیین نامه آن را نیز رعایت نمی کند و با تفسیرهای من درآوردی و برداشت های شخصی از قانون سعی سعی در ورود به این حیطه دارد.


رئیس سازمان نظام مهندسی، با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی قوانین مرتبط با سازمان نظام مهندسی را به سمتی هدایت می کند که خود نیز از آینده آن بی اطلاع است، گفت: شاید ساختار شکل گرفته حول محور مهندسان با بیش از دو دهه از شکل گیری دارای ایراداتی باشد اما قابل اصلاح است.


وزارت راه در قالب قانون به اصلاح بخشنامه ها و نظام نامه ها اقدام کند


وی ادامه داد: دولت باید در قالبی مشخص که قانون هم مجوز داده مانند بخشنامه ها و نظام نامه های مختلف به اصلاح، حفظ و تقویت سازمان نظام مهندسی اقدام می کرد.


مهندس رجبی با بیان اینکه دعوای سازمان نظام مهندسی و وزارت راه بر سر قانون است، افزود: این ماجرا باید حوزه اختیارات قانون مرتفع شود.


وی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی تعلل می کند، گفت: طرح مجلس در این باره آماده شده و نمایندگان یک ماه به وزارتخانه برای ارایه لایحه داده اند اما لایحه دولت خام و غیراجرایی بود.


رئیس سازمان نظام مهندسی ادامه داد: با توجه به بررسی بودجه در مجلس رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظام مهندسی به تاخیر افتاد اما باید سریع تر به اصلاح قانون برگردیم.


وی ادامه داد: در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی باید رویکرد کاملا نو و تاثیر گذاری در پیش گرفته شود.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه متاسفانه بخش خصوصی در ایران جدی گرفته نمی شود، گفت: باید بپذیریم که بخش خصوصی می تواند روی پای خود بایستد و بدون اتکا به دولت کار خود را انجام دهد این برای قسمت دولتی ما غیر قابل قبول است که باید اصلاح شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;