مراقب خانه تکانی شب عید باشیم

  مراقب خانه تکانی شب عید باشیم

متوسط هدررفت آب در غرب تهران 24 درصد است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب تهران با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در جامعه برای اصلاح الگوی مصرف آب گفت: باید با اصلاح الگوی مصرف و فرهنگسازی در جامعه قدر آب و سایر منابع طبیعی تجدیدناپذیر را بدانیم.

 

حبیب الله براتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این شرکت در حال حاضر به 13 شهر، 43 شهرک و چهار فاز با مساحت 205 هزار و 460 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 600 هزار نفر خدمت رسانی می کند، هم اکنون 215 هزار و 803 مشترک در قالب 500 هزار و 277 واحد مسکونی، تجاری و 211 هزار و 151 فقره انشعاب تحت پوشش این شرکت قرار دارد.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب تهران عنوان کرد: طول خطوط انتقال و شبکه های توزیع آب در حوزه تحت پوشش به ترتیب 302 و 1786 کیلومتر است که از طریق 256 حلقه چاه آب مورد نیاز مشترکان را تامین می کند، همچنین 64 مخزن آب زمینی، 51 مخزن هوایی، 57 ایستگاه پمپاژ در این حوزه فعالیت دارند که می توانند در هر ساعت 22 هزار و 11 مترمکعب آب تامین کنند.

 

توسعه و اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی؛ اولویت آبفای غرب تهران

 

وی توجه به توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی از اولویتهای این شرکت برشمرد و گفت: در این راستا با وجود تمام کمبودها و کاهش اعتبارات اقدامات قابل توجهی صورت گرفته بطوری که از ابتدای سال 90 تاکنون 140 کیلومتر توسعه شبکه، 147 کیلومتر اصلاح و صد کیلومتر خطوط انتقال احداث شده است.

این مسئول افزود: حفر و تجهیز 112 حلقه چاه و احداث 68 هزار و 374 ممتر مکعب مخزن ذخیره از دیگر اقدامات صورت گرفته است، همچنین آبفای غرب تهران به عنوان متولی توسعه شبکه فاضلاب در سالهای اخیر توانسته است به منظور ارتقای سطح رفاه مشترکان تاکنون 60 کیلومتر شبکه جمع آوری و هفت کیلومتر خط انتقال فاضلاب احداث کند.

 

جمعیت تحت پوشش فاضلاب در غرب تهران کمتر از 10 درصد است

 

براتی در این رابطه ضمن اشاره به تصفیه خانه فاضلاب شهرستان قدس بیان کرد: با تکمیل عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب قدس در سالجاری، این شرکت در حال حاضر دارای یک تصفیه خانه فعال است و این پروژه در شهریار و ملارد نیز در دست اجرا قرار دارد، البته عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب قدس در خردادماه سالجاری به اتمام رسید اما منتظر افتتاح رسمی توسط مسئولان استانی هستیم.

 

وی ادامه داد: هم اکنون جمعیت تحت پوشش فاضلاب در حوزه آبفای غرب تهران کمتر از 10 درصد است زیرا با بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب قدس تنها 12 هزار مشترک در این شهرستان وارد مدار شده اند که این تعداد در مقایسه با جمعیت تحت پوشش بسیار کم و نیازمند اقدامات بیشتری است که البته اقدامات و عملیات عمرانی نیز مستلزم اختصاص اعتبارات است.

 

مدیرعامل شرکت آبفای غرب تهران یادآور شد: در این حوزه چهار سایت مسکن مهر شامل سایت 14 هزار و 500 واحدی صفادشت، هزار و 530 واحدی فردوسیه، دو هزار واحدی جعفریه و دو هزار و 400 واحدی ویژه تهرانسر قرار دارد که از این مناطق، سایت فردوسیه مشکلی ندارد، در سایت صفادشت نیز عمده زیرساختها فراهم شد و تعدادی از مالکین نیز ساکن شدند اما از نیمه دوم سال گذشته منابع عمرانی به ما داده نشد، در صورتی که منابع مالی تامین شود این شرکت آمادگی لازم برای تامین امکانات و تاسیسات را دارد.

 

ورود سالانه 12 هزار اشتراک جدید در شهرستانهای غرب تهران

 

براتی عنوان کرد: به دلیل رشد ساخت و ساز و مهاجرتهای بی رویه به شهرستانهای غرب تهران، سالانه 12 هزار اشتراک یا 45 هزار واحد جدید نیز به حوزه خدمات رسانی این شرکت افزوده می شود، این مسئله در برخی مناطق از جمله منطقه 22 که سرعت ساخت و ساز بسیار بالا است، از روند افزایشی قابل توجهی برخوردار است.

این مسئول اظهار داشت: به رغم تمام محدودیتهای منابع آبی و کمبودهای اعتباری از آنجاکه تامین آب شرب از ابتدایی ترین نیازهای مردم است، ناچار به ارائه خدمات و آبرسانی بهینه به مشترکان هستیم لذا با تمام توان و با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته و بهره مندی از ظرفیتهای مردمی، خیرین، سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی و…. در راستای احداث پروژه ها و تجهیز و توسعه امکانات گام برمی داریم.

 

براتی در تشریح عملکرد نه ماهه این شرکت طی سالجاری ادامه داد:  آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب تهران دارای هزار و 800 کیلومتر شبکه توزیع و 300 کیلومتر خطوط انتقال است که طی نه ماه نخست سالجاری در مجموع 174 کیلومتر خطوط انتقال، توسعه و بازسازی شبکه به این تجهیزات اضافه شد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب تهران بیان کرد: همچنین حفر و تجهیز به ترتیب 21 و 15 حلقه چاه و محصورسازی تاسیسات به طول 13 کیلومتر در ارتفاع بین دو تا سه متر، از دیگر اقدامات این شرکت در سالجاری بوده است که البته هزینه این اقدامات بسیار بیشتر از بودجه ها بود.

 

اعتبارات دولتی جوابگوی حتی یک کیلومتر از طرح های عمرانی نیست

 

براتی در زمینه عملکرد شرکت در توسعه شبکه ها، افزود: این عملیات 154 کیلومتر در حوزه آب و 20 کیلومتر در حوزه فاضلاب اجرایی شد، در بخش آب بیشتر از بودجه سال کار شد و این اقدامات کماکان نیز ادامه دارد اما در بخش فاضلاب به دلیل عدم استقبال از طرح فاینانس، عقب هستیم.

 

این مسئول گفت: مجموع اعتبارات عمرانی این شرکت در سالجاری 27 میلیارد ریال در دو حوزه آب و فاضلاب بوده است که با توجه به هزینه های بسیار بالا، این رقم جوابگوی اجرای حتی یک کیلومتر از طرح های توسعه و خطوط انتقال نیز نیست و برغم تمام تلاشهای صورت گرفته برای تامین نیاز مردم و خدمات رسانی بهینه، در برخی مناطق و شهرها به دلیل کمبود بودجه عقب ماندگی هایی وجود دارد در حالیکه توان اجرایی هست و تنها محدودیت ما کمبود اعتبارت عمرانی است.

 

عدم تناسب قیمتها با آب توزیعی، چالشی جدی است

 

مدیرعامل آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب تهران ضمن گلایه از نرخ پایین خدمات آبرسانی، اظهار داشت: در کنار محدودیت اعتبارات، کمبود نقدینگی ناشی از نرخ پایین خدمات و در واقع عدم تناسب قیمتها با آب توزیعی، یکی از چالشهای جدی است که خدمات رسانی در این حوزه را با مشکل مواجه می کند در واقع شرکت آبفای غرب تهران در هر متر مکعب آب توزیعی، 295 تومان ضرر می دهد که امید می رود با پیگیری مسئولان در وزارت نیرو و اعمال اصلاحات، بخشی از این زیان جبران شود.

براتی عنوان کرد: در سالهای اخیر قیمت فروش هر متر مکعب آب تصفیه شده ثابت مانده است و این قیمت برای هر خانواده ساکن در حوزه غرب تهران ماهانه حدود 12 هزار ریال است که در مقایسه با قیمت سایر کالا و خدمات مبلغ بسیار ناچیزی است.

 

این مسئول وجود انشعابات غیرمجاز، افزایش جمعیت، ساخت و سازهای بی رویه، فرونشست سطح آبهای زیرزمینی، وجود معارض برای زمین چاه ها و مخازن، افزایش تورم اقتصادی، الگوی نامناسب مصرف و…. را از جمله چالشهای پیش روی این شرکت برشمرد.

 

در آستانه عید نوروز؛ الگوی مصرف شهروندان اصلاح شود

 

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در جامعه برای اصلاح الگوی مصرف آب، متذکر شد: ما در غالب موارد اسراف گر هستیم اما باید با اصلاح الگوی مصرف و فرهنگسازی در جامعه قدر آب و سایر منابع طبیعی تجدیدناپذیر را بدانیم، این مسئله به ویژه در ایام پایانی سال و شب عید ضرورت بیشتری پیدا می کند چراکه به دنبال خانه تکانی شهروندان، هجمه عظیمی به منابع آب وارد می شود.

 

مدیرعامل آبفای شهرها و شهرکهای غرب تهران، وجود انشعابات غیرمجاز را یکی از چالشهای این شرکت برشمرد و گفت: وجود انشعابات غیرمجاز به ویژه در شهرهای اقماری به معضلی در حوزه اّبرسانی تبدیل شده که حقوق مردم و بیت المال را تضییع می کند، در واقع این اقدام نوعی سرقت در تاسیسات آب محسوب می شود که علاوه بر برخورد قانونی، نیازمند فرهنگسازی در جامعه است.

 

براتی افزود: مشکل بعدی این شرکت تاخیر در راه اندازی تصفیه خانه ششم آب تهران واقع در منطقه 22 است که جمعیت 800 هزار نفری مناطق 21 و 22 را تحت پوشش دارد، با توجه به رشد بی رویه ساخت و سازها، روند احداث این تصفیه خانه کند است.

 

متوسط هدررفت آب در غرب تهران 24 درصد است

 

وی به مهر گفت: برغم وجود تمام مشکلات و کمبودهای اعتباری تلاش ما بر این بوده است که هیچ منطقه ای دچار قطعی یا افت فشار آب نشده و نیاز شهروندان از طریق منابع موجود و حفر چاه های جدید تامین شود اما واقعیت این است که با توجه به ساخت و سازهای بی رویه و جمعیتی که در این ساختمانها ساکن می شوند، در آینده ای نه چندان دور ظرفیت کنونی قابلیت ادامه خدمات را نخواهد داشت.

 

این مسئول یادآور شد: از سویی دیگر هدررفت آب به دلایل مختلف اعم از انشعابات غیرمجاز، حوادث و شکستگیها و… عامل دیگری است که علاوه بر افزایش هزینه ها، آبرسانی به مشترکان را با اخلال مواجه می کند، در حال حاضر متوسط هدررفت آب در حوزه غرب تهران 24 درصد برآورد شده که این میزان در شهرهای مختلف از 15 تا 30 درصد متغیر است.

 

براتی ادامه داد: به منظور کاهش هدررفت آب، در کنار برخورد قانونی با انشعابات غیرمجاز، 95 درصد چاه ها و نیمی از منابع ورودی و خروجی کنتورگذاری شده است، همچنین برای مصارف شهرداری ها نیز کنتور نصب شده و پیش بینی بر این است که تا پایان سالجاری تمام ورودی و خروجی ها کنتورگذاری شود.

 

برداشتهای بی رویه از چاه ها؛ عامل وجود شن و املاح در آب

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب غرب تهران به سوالی در زمینه وجود شن و میزان بالای کلر در آب برخی مناطق اینگونه پاسخ داد: بر اساس شرایط مختلف مانند آلودگی آب، شایعه نوعی بیماری و… میزان کلر تزریقی به آب شرب افزایش می یابد اما در وضعیت عادی میزان استاندارد کلر رعایت می شود البته قاعدتا نقاط ورودی شبکه ها و مشترکانی که در ابتدای شبکه توزیع قرار دارند شاهد مقدار بیشتری از کلر در آب هستند.

 

وی درباره وجود شن و املاح در آب برخی مناطق شهریار گفت: در دشت شهریار سفره های زیرزمینی  و لایه های زمین به دلیل ویژگی خاص در اثر برداشت بی رویه از چاه ها، ریزش می کنند و املاح وارد شبکه می شود در این مواقع اگر اب مستقیم به شبکه توزیع وارد شود این املاح به منازل مشترکان انتقال می یابد اما در صورتی که مخزنی وجود داشته باشد، در مخزن ته نشین خواهد شد.

 

این مسئول اضافه کرد: به منظور رفع این مشکل و برای خارج کردن چاه ها از تزریق مستقیم، طی سال گذشته هفت کیلومتر خط لوله با قطر سنگین میان مخازن وائین، شاهدشهر و امیریه ایجاد شد و این چاه ها به یکدگیر لینک شدند تا علاوه بر تسهیل در توزیع آب، چاه ها نیز مستقیم به شبکه متصل نباشند و مشکل وجود شن و املاح در آب رفع شود.

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;