مراحل اخذ جواز تخریب و نوسازی ساختمان

امروزه خانه هایی در سطح شهر وجود دارند که دارای قدمت بسیار طولانی هستند و به اصطلاح کلنگی محسوب می شوند که این املاک نیازمند جواز تخریب و نوسازی هستند.
به گزارش تاسیسات نیوز، وجود این خانه ها هم باعث زشت شدن چهره شهر و هم باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می شود زیرا با توجه به قدیمی بودن آنها مقاومت بسیاری کمی دارند و در برابر زلزله حتی در کمترین مقیاس هم دوام نمی آورند. این املاک نیازمند تخریب و نوسازی هستند اما باید توجه داشت که انجام این کار نیازمند طی کردن مراحل متفاوت و اخذ مجوز های لازم (اخذ جواز تخریب و نوسازی) از نهاد مربوطه هستند.
اخذ جواز تخریب و نوسازی و یا به صورت عام جواز ساخت و یا پروانه ساخت تاییدی بر قانونی بودن فعالیت ساخت و ساز مورد نظر بوده بنابراین از اهمیت فراوانی برخوردار است همچنین پیش نیاز بیمه شدن افراد مشغول به کار در پروژه و بیمه خود ساختمان در انتهای پروژه است و در نهایت برای بهره مندی از انشعابات آب، برق، گاز و تسهیلات بانکی ضروری است.
لازم به ذکر است مواردی که شامل تعمیرات و جایگزینی های جزئی است نیاز به اخذ جواز تخریب و نوسازی ندارند.
تخریب به چه معناست؟
تخریب به عملیاتی گفته می شود که در جریان آن ملک فرسوده و یا به اصطلاح کلنگی با استفاده از روش های مدرن یا دستی خراب می شود و نخاله های حاصل از آن به محیطی دیگر منتقل می شود و سرانجام آن خانه آماده ساخت جدید می شود.
تخریب ساختمان مانند نوسازی آن دارای مراحلی است که در صورتیکه مالک ساختمان از انجام آن خودداری کند مرتکب تخلف شده است و باید جریمه بپردازد.
جواز تخریب و نوسازی
مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه تخریب و نوسازی
مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه تخریب، نوسازی و گواهی عدم خلاف برای مجوز شهرداری عبارت هستند از:
– اصل و کپی سند، بنچاق (اگر سند تفکیک شده است)، صورت مجلس و نقشه تفکیکی
– اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت نامه رسمی
– اصل و کپی فیش نوسازی
– اصل و کپی قبض های آب، برق، گاز و تلفن
– پایان کار یا جواز قبلی در صورت وجود
– می توانید وام هم بگیرید
برای افرادی که قصد تخریب و ساختن خانه های قدیمی خود را دارند و البته مجوز شهرداری را نیز دریافت کرده اند، شرایطی در نظر گرفته شده است. برای استفاده از تسهیلات وام تخریب و نوسازی خانه های فرسوده، لازم است دفترچه مالکیت و سند بنچاق محضری ملک فرسوده به نام متقاضی باشد و مجوز شهرداری و پروانه نوسازی آن ضمیمه پرونده وام شود.
اگر ملک اوقافی باشد علاوه بر مجوز شهرداری و پروانه نوسازی ملک فرسوده، اجاره نامه عرصه ملک از طریق اوقاف محل و نیز سند مالکیت اعیانی آن به نام متقاضی باید ضمیمه مدارک ارائه شود. به خاطر داشته باشید که اعطای تسهیلات به تخریب و نوسازی املاک وکالتی، قولنامه ای و مانند اینها که فاقد سند مالکیت رسمی هستند، تعلق نمی گیرد.
مزایای داشتن مجوز پروانه تخریب ملک
* ساخت و ساز قانونی خواهد بود
* تسهیلات و وام هایی که دولت برای نوسازی در نظر گرفته است به آسانی قابل دریافت خواهد بود
* کارگران و عوامل اجرایی بیمه می شوند
* امکان بهره گیری از تجربه ی مهندسین مشاور وجود دارد
اطلاعات موجود در جواز ساخت
جواز ساخت شامل مشخصات ملک و مالک است و اطلاعات زیر در آن موجود است.
– مشخصات ساختمان مانند نوع کاربری، نوع اسکلت، تعداد طبقات، میزان تراکم، وضعیت پارکینگ
– اصلاحات و تغییرات و نحوه تمدید عوارض گوناگون وصول شده
– مشخصات زمین و زیربنای ساختمان
– مشخصات کامل متقاضی صدور جواز
– نوع جواز، شماره و تاریخ صدور
– موقعیت و محل احداث ساختمان
– کروکی و مساحت زمین
– نام مهندس ناظر
– نوع مالکیت
باید توجه داشت که جواز تخریب و نوسازی مدت دار است و در صورت پایان اعتبار قانونی آن و عدم پایان پروژه در دست ساخت باید با پرداخت مبلغی اقدام به شارژ مجدد و تمدید آن نمود.
تخریب و نوسازی
مراحل اخذ جواز ساخت
ثبت درخواست پروانه ساخت
اولین مرحله جهت اخذ جواز ساخت یا پروانه ساخت یک بنا تشکیل پرونده و ثبت درخواست پروانه ساخت در دفاتر خدمات الکترونیکی شهر مورد نظر است که نیازمند مدارک زیر است:
– اصل و کپی سند مالکیت
– اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه)
– برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال های پیشین
دستور صدور بازدید
در دومین مرحله مامورین شهرداری به موقعیت ملک مراجعه و با بررسی شرایط محیطی از جمله ابعاد ملک، عرض خیابان و ساختمان های مجاور و تعداد طبقات ذکر شده در درخواست به یک جمع بندی اولیه بر اساس معیارهای موجود گزارشی تهیه خواهند کرد.
بررسی گزارش مامور فنی و کاربری ملک
در سومین مرحله گزارش صادر شده توسط مامور شهرداری با طرح های شهرسازی مربوط به آن منطقه مطابقت داده شده و ملک مربوطه بر اساس معیارهایی مانند پروژه های عمرانی و… بررسی و میزان تراکم آن مشخص و یا اصلاح می شود.
دستور نقشه
در چهارمین مرحله پس از بررسی های ذکر شده و مشخص شدن شرایط محیطی ملک مربوطه بر اساس گزارش مامور شهرداری دستور تهیه نقشه داده می شود و مالک می بایست بر اساس مساحت زمین و تعداد طبقات اعلام شده در دستور مربوطه نسبت به طراحی ساختمان اقدام نماید.
تهیه نقشه و دریافت تاییدیه شهرداری
پنجمین مرحله تهیه نقشه توسط مهندس معمار مربوطه است. وی نقشه ساختمان یعنی تمامی فضاهای پارکینگ، واحدها و طراحی داخلی آنها را با توجه به ضوابط شهرداری منطقه طراحی و تهیه کرده و پس از ارسال آن به شهرداری و دریافت اصلاحات نقشه موظف به ایجاد تغییرات و اصلاحات اعلام شده در نقشه است تا نقشه جدید به تایید شهرداری برسد.
پرداخت عوارض شهرداری
مرحله ششم شامل پرداخت عوارض نوسازی و عوارض مربوط به شهرداری که توسط واحد صدور پروانه محاسبه می شود. این عوارض بر اساس متراژ طبقات و همچنین نوع کاربری ساختمان مورد نظر تعیین شده و پس از پرداخت آن می توان پیش نویس پروانه ساخت را تهیه کرد.
تهیه پیش نویس
مرحله آخر تهیه پیش نویس پروانه ساخت است که برای آن نیاز به ارائه فرم درخواست تعیین ناظر توسط مالک جهت مشخص شدن ناظر مربوطه، ارئه برگه های سهمیه به همراه قرارداد بسته شده بین مالک و ناظر، تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما، تأییدیه نقشه های سازه، تأییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تأییدیه نقشه های تأسیسات برق و مکانیک از سوی سازمان نظام ‌مهندسی در ساختمان هایی با متراژ بالاتر از ۲۰۰۰ مترمربع است.
چاپ پروانه ساخت
در نهایت پس از طی کردن مراحل بالا پروانه ساخت صادر می شود.
مراحل گرفتن مجوز تخریب ساختمان های دولتی و مدارس به چه صورت است؟
در خصوص ساختمان های دولتی و مدارسی که قدیمی شده اند و نیازمند تخریب و نوسازی هستند، جهت اخذ مجوز باید از اداره کل راه و شهرسازی استان مربوطه درخواست نمود که دارای مراحل زیر است:
– درخواست مجوز تخریب از سوی سازمان متقاضی به معاون مهندسی و ساخت
– ثبت درخواست و دستور معاونت در دبیرخانه
– ارجاع به اداره اجرا پروژه های ساختمانی و تاسیسات عمومی
– ارجاع درخواست تخریب به کمیته تخریب و بازدید از بنا و تهیه گزارش
– تایید نهایی معاون مهندسی و ساخت
– ارجاع به مدیر کل جهت تایید نهایی
درباره قرارداد پیمانکاری تخریب و نوسازی به خاطر داشته باشید
یکی از بندهای بسیار مهم در نمونه قرارداد تخریب و نوسازی ساختمان، مربوط به اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی صلاح است. به خاطر داشته باشید هرگونه اقدامی که برخلاف ضوابط قانونی ساخت و ساز باشد، منجر به تحمیل خسارات مضاعف به شما در آینده خواهد شد.
لذا شایسته است همانگونه که با دریافت مشاوره حقوقی متخصصان قراردادنویسی از حقوق و تکالیف طرفین قرارداد آگاه می شوید، با کسب مشورت از مهندسین ساختمان سازی، پیش از احداث ساختمان از ضوابط و دستورالعمل های قانونی شهرسازی نیز مطلع شوید.
بیشتر بخوانید:
گواهی پایان کار ساختمان چیست؟
برگ اعلام شروع عملیات ساختمانی چیست؟
سوالات متداول
آیا مجوز تخریب و نوسازی مدت دار است؟
بله، مجوز تخریب و نوسازی دارای ۳۶ ماه اعتبار است که قابل تمدید است.
آیا ساختمان با پنج سقف نیاز به آزمایش خاک دارد؟
در حال حاضر بر اساس قوانین شهرداری ساختمان های پنج سقف نیازی به آزمایش خاک و اخذ تاییدیه از سازمان نظام مهندسی ندارند. اما با توجه به هزینه بالای اسکلت بسیاری از مالکان جهت طراحی ساختمان بر اساس نوع خاک تیپ ۲ اقدام به انجام آزمایش خاک می کنند. در این حالت با توجه به اینکه نیازی به استعلام برگ سبز نیست هزینه انجام آزمایش خاک بسیار منطقی و مقرون به صرفه است و در نهایت باعث کاهش قابل توجه وزن اسکلت و ابعاد مقاطع می شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;