مدیریت مصرف یا ساخت نیروگاه

به گزارش تاسیسات نیوز، خاموشی پیش‌بینی شده برای تابستان، سناریو‌های مختلفی را مطرح کرده به‌طوری‌که عده‌ای معتقدند که مدیریت مصرف تنها راه پاسخگویی به این بحران نیست و باید وزارت نیرو اقدام به ساخت نیروگاه کند. این مساله نیز با نقد‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

 

 

 

 

براي پاسخگويي به ۳۰۰ ساعت نياز زمان پيك بايد حدود ۷ هزار مگاوات نيروگاه ايجاد شود که احداث این نیروگاه‌ها هزینه زیادی را به دولت تحمیل می‌کند بر همین اساس بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه برق معتقدند که مازاد مصرف ۲۰۰۰ مگاواتی برق در فصل تابستان با صرفه‌جویی و به‌عبارتی مدیریت مصرف قابل جبران است.

 

 

 

 

از سوی دیگر رشد مصرف انرژي در كشورهاي صنعتي (OECD) طي سالهاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۳۰ ميلادي با وجود افزايش نسبي رفاه در اين كشورها، تقريباً ثابت بوده و بررسي ها از رويكرد اين كشورها به سمت افزايش بهره وري انرژي حكايت می‌کند اما در مقابل رشد مصرف در كشورهاي در حال توسعه به طور فزاينده اي روبه افزايش است.

 

 

 

 

با توجه به شرایط فعلی باید گفت که مصرف انرژي در ايران نگران كننده و حتي در مقايسه با كشورهاي غرب آسيا نامناسب است بر همین اساس به‌گفته حقی‌فام معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير لازم است که به مدیریت مصرف توجه بیشتری شود.

 

 

 

 

وی وضعيت ضريب بار شبكه را نيز نامناسب دانست و افزود: سرمايه گذاري براي توليد هر واحد برق مجازي از طريق برنامه هاي مديريت مصرف ۱۰ برابر كمتر از هزينه مورد نياز براي ساخت يك واحد نيروگاه است.

 

 

 

 

حقي فام با اشاره به اقدامات معاونت هماهنگي توزيع توانير در بخش‌هاي طرح تعطيلات و تعميرات سالانه صنايع، طرح ذخيره عملياتي صنايع، جلب مشاركت مشتركان كشاورزي، جلب مشاركت مشتركان ديماندي اداري و ساير مصارف، جلب مشاركت مولدهاي خودتامين، شناورشدن ساعات اوج بار و غيره اظهار کرد:مديريت مصرف برق به عنوان يكي از مسووليت‌هاي بزرگ شركت‌هاي توزيع مورد توجه قرار گرفته و لازم است از توانمندترين نيروها و بهترين پشتيباني‌ها در اين بخش استفاده شود.

 

 

 

 

 

علاوه‌بر این باتوجه به توانمدی ایران در ساخت تجهیزات برقی عده‌ای از کارشناسان ساخت نیروگاه را بهترین هدف برای مقابله با خاموشی می‌دانند و معتقدند که دیگر وقت آن رسیده که علاوه‌بر بازنشستگی ۳۰۰۰ نیروگاه قدیمی، نیروگاه‌های جدیدی نیز ایجاد شود.

 

 

 

 

در مجموع مانعی که برای اجرایی شدن این ایده از زبان مسوولان وزارت نیرو و توانیر مطرح می‌شود نیاز مالی و عدم سرمایه برای ایجاد نیروگاه است لذا باتوجه به این شرایط بهترین گزینه مدیریت مصرف است تا بتوان امسال را نیز مانند ۱۴ سال گذشته بدون خاموشی سپری کرد.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;