برق به جای گاز، راه حلی برای خاموشی تابستان

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه استفاده از گاز در نیروگاه‌ها مشکل تولید برق در تابستان‌ها را حل می‌کند، گفت: تولید برق با استفاده از گاز و تامین گرمایش ساختمان‌ها به وسیله آن اثرات مخرب زیست‌محیطی گاز را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمدمهدی عسگری با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی به دلیل نبود گاز، گرمایش و سرمایش به وسیله برق انجام می‌شود، اظهار کرد: بنابراین در این کشورها همان مقدار باری که در تابستان برای سرمایش استفاده می‌شود در زمستان صرف گرمایش ساختمان‌ها می‌شود و میزان مصرف برق در تابستان و زمستان تفاوتی ندارد.

وی افزود: اگر به طور کلی گاز طبیعی که در بخش خانگی مصرف می شود را به نیروگاه‌ها انتقال دهیم و با تولید برق، این انرژی را جایگزین برای مصارف گاز کنیم، دیگر نه در فصل‌های گرم مشکل تامین برق خواهیم داشت و نه در زمستان آلودگی محیط زیست.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اعلام کرد: مصرف برق در بهار و تابستان در کل کشور ۴۰ درصد رشد می‌کند، برای تامین برق در پاییز و زمستان و حتی بهار مشکلی وجود ندارد.

عسگری با بیان اینکه کولرهای آبی و گازی دلیل اصلی زیاد شدن مصرف برق در تابستان است، گفت: در کشور ما زمستان‌ها گرمایش به وسیله‌گاز تامین می‌شود و مصرف برق در زمستان‌ کاهش می‌یابد، به این ترتیب است که زمستان‌ها برای تامین گاز و تابستان‌ها برای تامین برق به مشکل برمی‌خوریم.

اگر زیرساخت‌ها فراهم شود در زمستان می‌توان به وسیله گاز در نیروگاه‌ها برق بیشتری تولید کرد تا نیاز ساختمان ها برای گرمایش به وسیله برق تامین شود وعلاوه بر آن ذخیره برق تابستان نیز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه برق مصرفی اسپیلیترها چهار برابر کولر آبی است، گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاهی مناسبی برای تامین برق مصرفی اسپلیترها در تابستان وجود ندارد اما در زمستان باتوجه به اینکه مناطق جنوبی در زمستان‌ها نیاز کمی به گرمایش دارند و بسیاری از خانوارها از بخاری برای ایجاد گرمایش استفاده می کنند بنابراین استفاده از این دستگاه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: در زمستان بهتر است به جای بخاری‌های گازی، از اسپیلیترها که آلودگی زیست محیطی کمتری دارد، استفاده شود.

مدیریت مصرف هفت‌هزار مگاوات برق، تابستان ۹۸ را روشن می‌کند

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه برای جلوگیری از خاموشی در تابستان ۹۸ طرح های مدیریت مصرف برق با کمک مردم باید اجرا شود، گفت: برای انجام این مهم در مصرف هفت هزار مگاوات برق باید صرفه جویی شود.

عسگری با اشاره به برنامه‌ای که با عنوان ” صفر ۹۸” در وزارت نیرو تدوین شده است، تصریح کرد: در این برنامه تعیین شده است خاموشی در سال ۹۸، صفر باشد.

برای تامین پیک بار سال ۱۳۹۸، هشت هزار مگاوات کمبود خواهیم داشت و اگر بتوانیم این میزان بار را تامین کنیم در سال ۹۸ خاموشی نخواهیم داشت.

وی افزود: برای تامین این مقدار، برنامه ریزی شده است که پنج هزار مگاوات آن با وارد مدار شدن یک نیروگاه جدید، و سه هزار مگاوات از آن از طریق طرح‌های مدیریت بار تامین شود، علاوه بر چهار هزار مگاواتی که امسال در کشور مدیریت شد سه هزار مگاوات نیز اضافه شود و در سال ۹۸ خاموشی نداشته باشیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اضافه کرد: انجام این کار مستلزم بودجه و نقدینگی است، سهم استان اصفهان از این طرح مدیریت بار ۱۲۰ مگاوات خواهد بود.

عسگری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حداکثر نیاز مصرف در تابستان قبل، در شهر اصفهان به حدود یک‌هزار و ۷۰۵ مگاوات رسید، گفت: دلیل خاموشی‌های تابستان ۹۷ این بود که می‌خواستیم مناطق جنوبی را خاموشی فرا نگیرد اما مصرف شهر اصفهان امسال حتی به پیک بار سال گذشته نیز نرسید.

وی افزود: با تلاشی که شد توانستیم جلوی رشد پیک بار را بگیریم اما خاموشی‌هایی که به شهر اصفهان تحمیل شد به این دلیل بود که می‌خواستند استان‌های جنوبی که هوا به شدت گرم است، خاموشی اعمال نشود بنابراین سهم استان اصفهان در خاموشی‌ها بیشتر شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در تابستان امسال از نظر کنترل بار موفق بوده‌است، خاطر نشان کرد: در مقایسه با سال ۹۶ که پیک بار یک هزار و ۸۶ مگاوات بود در سال ۹۷ این میزان به یک‌هزار و ۷۵ مگاوات رسید، چیزی حدود صد مگاوات با همکاری مشترکان اصفهان کاهش مصرف داشته‌ایم.

عسگری اظهار کرد: با سه هزار مشترک صنعتی، خانگی، تجاری، اداری و کشاورزی تفاهم‌نامه هایی امضا شد که توانستند ۱۰۰ مگاوات از میزان پیک مصرف را کاهش دهند و اگر همکاری این مشترکان نبود خاموشی‌های تابستان ۹۷ دو برابر می‌شد.

وی با اشاره به اینکه سرقت برق در استان اصفهان بسیار کم است، گفت: تمام ماموران اداره توزیع برق اگر به موردی برخورد کنند که سرقتی در برق انجام می‌شود یا کنتور دستکاری شده‌ باشد گزارشی از سرقت برق ارائه می‌دهند و گزارشات به صورت مکانیزه از طریق نرم افزار جامع مشترکان به مامور مربوطه ارجاع می‌شود و بر اساس قوانین برخورد انجام خواهد شد این کار کاملا مکانیزه انجام می‌شود.

سرقت برق در اصفهان کم است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: مشترکان اصفهانی برای گزارش برق دزدی‌ها می‌توانند با سامانه مخصوص این موضوع تماس بگیرند، و آن را به اطلاع ماموران ما برسانند؛ سرقت برق در استان اصفهان کم است اما اگر جایی وجود داشته باشد نیز با آن برخورد می شود.

عسگری همچنین با بیان اینکه برای تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی که نزدیک سدها تاسیس شده ونیروگاه‌های حرارتی برای خنک سازی تجهیزات به آب نیاز است، گفت: بعضی از این نیروگاه‌ها با سیکل بسته کار می‌کنند و آب در سیستم آن به صورت چرخشی عبور کرده و دستگاه‌ها را خنک می‌سازد که به عنوان نمونه می‌توان از نیروگاه شهید محمد منتظری یاد کرد، مصرف آب در این نیروگاه‌ها نسبت به نوع دیگر کمتر است.

وی افزود: اما در نیروگاه اسلام آباد درچه، آبی که در سیستم گردش دارد بخار می‌شود و به سیستم باز نمی‌گردد بنابراین مصرف آب بیشتری دارد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه برای تولید یک کیلو وات ساعت انرژی حدود نیم تا یک لیتر آب در نیروگاه‌های حرارتی مصرف می‌شود، گفت: از آنجایی که آب پشت سدها برای تامین آب کشاورزی وشرب اهمیت ویژه ای دارد تصمیم بر این است که با برنامه ریزی های صورت گرفته نیروگاه‌های برق آبی از مدار خارج شود.

عسگری افزود: تولید برق در سدها به سوخت وابستگی ندارد اگر اتفاقی بیفتد و شبکه سراسری توزیع سوخت قطع شود اولین نیروگاهی که می‌تواند برق را تامین و پشتیبانی کند، نیروگاه‌های برق آبی است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۰ که آخرین خاموشی سراسری اتفاق افتاد، دیگر تجربه این اتفاق را در کشور نداشته‌ایم، اضافه کرد: با خارج شدن نیروگاه سد زاینده رود از مدار این خطر به وجود می‌آید که اگر خاموشی سراسری اتفاق بیفتد دیگر نیروگاه پشتیبانی وجود ندارد و به مدار بازگرداندن سایر نیروگاه‌ها مشکل خواهد شد.

منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;