ما و مالیات – 121

حسین بادامی

کارشناس امور مالیاتی

 

مکمل مالیاتی برای خانه‌های خالی


دولت طبق قانون «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» که سال ۹۴ به تصویب مجلس رسید باید حداکثر تا پایان سال‌جاری، با راه‌اندازی سامانه جامع املاک و مستغلات، در دو مرحله شناسایی و اقدام، نسبت به مقابله مالیاتی با خانه‌های خالی اقدام کند.


درحال‌حاضر ۹ درصد از کل واحدهای مسکونی موجود در کشور خالی از سکنه است. این املاک به لحاظ علت خالی بودن، به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود.


گروهی از این خانه‌ها به شکل عمدی و با تعقیب هدف «فروش با قیمت بالاتر در آینده» از سوی مالکان‌شان، بدون سکنه نگهداری می‌شود اما گروه دوم خانه‌های خالی، آپارتمان‌هایی هستند که متراژ بزرگ یا لوکس محسوب می‌شوند و عملا با جنس تقاضای غالب موجود در بازار، کوچکترین انطباق را هم ندارد.


طبق آمارهای رسمی، بیش از نیمی از خریداران مسکن، واحدهای کمتر از ۸۰ تا ۹۰ متر مربع را انتخاب می‌کنند درحالی‌که سهم واحدهای کم متراژ از ساخت‌وسازهای سال‌های اخیر کمتر از ۴۰ درصد بوده است.


بررسی‌ها نشان می‌دهد، قانون مصوب اخذ مالیات از خانه‌های خالی با فرض رفع نواقص و اجرایی شدن آن، اگر چه به کاهش نرخ احتکار مسکن (کاهش نسبت تعداد خانه‌های خالی به کل موجودی مسکن) منجر می‌شود اما نمی‌تواند رفتار سرمایه‌گذاران ساختمانی را در جهت کنترل ساخت‌وسازهای بزرگ متراژ، تغییر دهد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;